Om djurmagazinet säljer fel kön?
Jaa vad gör man? Tacksam för svar.
Hm… Jag skulle ha ringt och pratat med dom och förklarat hur det ligger till så kanske ni kan komma på en lösning tillsammans! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Tycker du ska gå ner dit och be dom titta till. Vill du behålla kaninen borde du kräva rabatt:D
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
Nej problemet är att jag har omplacerat kaninen och dom som köpte trodde att det var en hona och likaså jag. Nu är det så att jag omplacerade pga allergi från sonens sida och omöjligen kan ta tillbaka kaninen. Vad gör man? Men borde inte djurmagazinet ta tillbaks kaninen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 de måste ta tillbax kaninen, de har sålt en "felaktig vara". Om de inte tar tillbax den så kan man nog göra en anmälan till konsumentverket då de måste falla under den lagen?!
Kram /Tess
#4: Problemet med en anmälan är ju att kunna bevis att kaninen är köpt därifrån.
Finns inget köpekvitto eller liknande så blir det svårt.
Frågan är också hur det blir när "varan" är köpt i "2:a hand".
Säljer man en "vara" som är felaktig och denna i sin tur säljs vidare kan jag tänka mig att det blir knas.
Då borde ägare 1 reklamerat "varan" från början.
Man kan ju tänka själv om man säljer en kanin av ett kön, inte hör något från personen man sålde till, och sen några månader senare kommer en helt okänd person och säger "du sålde en kanin av fel kön".
Hade det varit den jag sålde till som kom tillbaka så hade jag ju gett pengarna tillbaka eller erbjudit en ny.
Men när kaninen i sig är såld till någon annan, blir det lite knasigt.
Är det någon som förstår hur jag tänker, eller är det bara svammel? 
Ja men köpare nr 1 kan ju i allafall ta kontakt med djurmagasinet, och behöver inte berätta att hon sålt kaninen vidare, utan ta det som ett eget ärende. De hade jag gjort för att försöka hjälpa den familjen som nu köpt kaninen.
Om inte det går, så får köpare nr 1 ta tillbax kaninen. Och ge pengarna tillbax till de som hon sålt till.
E med hur du tänker :)
Kram /Tess
# 6 det första du sa lät vettigt men det andra kan jag inte hålla med om då jag inte hade en aning. Det finns ett köpebevis som den nya ägaren fick med där det står ras och kön och det pappret är från djurmagazinet. Jag erbjöd den nya ägaren att jag skulle ringa djurmagazinet och ordna så att dom kan byta mot en hona men dom tackade nej.
Ni behöver ju inte nödvändigtvis tala om att du sålde den vidare utan bara att det är fel kön :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
# Men då har du ju papper från djurmagasinet, och då kan du lämna tillbaks. Men om de nu är nöjd med att det är en hane så e det ju inga problem :)
Kram /Tess
Jomen det är klart att jag vill vara ärlig. Jag tycker allt är djurmagazinets fel. Det är jag som säljer den vidare som får gå med hundöron. Jag är inte speciellt glad.
Jo jag förstår dig.
Men det kan bli så tyvärr om man inte dubbelkollar könet. Hände mig när jag köpte Amber! Hon skulle vara en hane, men när jag kolla hemma så var hon en tjej. Ägaren som haft henne sedan hon var nyfödd sa att hon var en hane och jag kollade inte det förrens vi kom hem…. Inte för att de gjorde mig nått. Men jag borde kollat de innan jag tog hem kaninen. Men alltid lär man sig nått av det.
:)
Kram /Tess
"11 hände mig också en gång när jag köpte en kanin som faktiskt också hette Amber haha, fast då sa de att det var en tjej, så köpte jag den och släppte in den till min andra hona. Först då upptäckte vi att oj det där är ingen hona ;)
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#12 Komiskt! Fast amber hette Goob när jag köpte henne! :) Men fick byta namn omgående då de visade sig vara en tjej! :)
Kram /Tess
#13 min fick byta till Leonardo då jag tyckte Amber var ett tjejnamn ;)
www.Zoorinas.webb.se
Hänt mig två gånger, en gång två möss (hanen var hona, honan var hane, så det spelade ingen roll) sen en kanin hona som visade sig vara hane (upptäcktes enkelt och fort) men jag behöll han ändå. Men det var j*vligt oproffsigt att sälja "fel vara" tre gånger till samma person. Enda gångerna jag köpt djur av dom också :P Jag fick kvitto på köpen.
Jag ringde inte o berättade eftersom jag ändå behöll dom.
Men jag håller med Ninnih, #5.
#15 det hände ofta att de sätter ihop kaniner i samma bur så visar det sig vara en hona och en hane. De bryr sig inte. De är väldigt okunniga! Man ska inte rådfråga i djuraffärer, bättre att fråga hos uppfödare som har erfarenhet!
www.Zoorinas.webb.se
Har nu ringt till djurmagazinet och dom sa tvärt nej om att få byta till en hona. Men då det är dom som gjort fel så får dom stå för ett byte. Jag känner mig ju lika lurad som nya ägaren.
#17 ring o pratab med konsumetverket!
Kram /Tess
Man kan väl kontakta Almänna Reklamations Nämnden, ARN?
#19 de e kankse dit man skall ringa? :)
Kram /Tess
#20 Det var bara en gissning, men jag googlade på det och det stod att man först skulle kontakta konsumentvägledare, men jag antar att om inte det funkar så kan man kontakta ARN. 
#20 :) Oki!
Kram /Tess
#21 ARN kontaktar man om det är en svår tvist som inte kan lösas med konumentvägledare och köpare/säljare emellan =) Det är liksom "sista utvägen"
Svårt fall det här….men vill de nya ägarna lämna tillbaks kaninen eller behålla?
#23 Jo, jag läste det sen
Vi får hoppas att det inte behöver gå så långt.
#7 "Jag erbjöd den nya ägaren att jag skulle ringa djurmagazinet och ordna så att dom kan byta mot en hona men dom tackade nej."
Vad är det då problemet? Om dom ändå vill behålla kaninen menar jag.
#23 Nya ägaren vill inte byta verkar det som :)
Om de nya ägarna inte bryr sig kan du väl bara skälla lite på djurmagasinet som inte kollar ordentligt! Säker på att de inte har som Arken zoo: "djuret är TROLIGEN av detta kön" (vet inte om det har det för kaniner man i alla fall marsvin. De påstår att det inte går att se könet utan att man behöver göra ett dna-test…………….)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#26 HAHA! Så dåligt! :s Hur svårt kan det vara att lära sig könsbestämma? Jag lärde mig ganska snabbt. Tycker det borde tillhöra att kunna om man jobbar i djuraffär där kaniner säljs.
www.Zoorinas.webb.se

#27 Håller med, kan man inte könsbestämma, så har man inget i en djuraffär att göra. Det händer ju hela tiden att dom säljer "fel" kön.
#28, ja och de sätter ihop honor med hanar hit och dit :(
www.Zoorinas.webb.se