Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2412 ggr
Marad
0

Nybörjare, frågor?

Är total nybörjare när det gäller kaniner, så jag hoppas att ni har "överseende" med mina dumma frågor Glad

Är det bäst att ha 1 el 2 kaniner? fördelar/nackdelar?

Vad ska kaninen äta förutom hö? pellets el "gnagarblandning"

Om man bygger en egen bur, vad ska man "måla" golvet med så att det inte blir förstört?

Vad ska man få med om man köper en kanin hos en uppfödare?

Försäkring på djuret?

Finns det någon annat man ska tänka på?

Tanken är att dottern som fyller år (9) ska få en kanin i present, fast ansvaret för kaninen kommer självklart ligga hos mig.

Hur kommer man kontakt med bra uppfödare?

Vi bor i Dalarna.

Bamse 08
0

Man ska inte ge gnagarblanding det blir de feta av. De kan äta pellets,grönsaker och hö såklart.sen kommer inte jag på något mera jag har fått hjärnstoppTungan ute

2 Man ska tänka på att ge den mycket kärlek och nytt vatten varje dag.

3 Det finns massa bra uppfödare här på sidan.

Sen om burar vet jag lite mindre om för jag har en inne bur.

Lycka till!

What doesn't kill you makes you stronger.

Zvintos
0

Är det bäst att ha 1 el 2 kaniner? fördelar/nackdelar?
Det är lite olika faktiskt.
Vissa kaniner trivs med sällskap, andra inte.
Ska man ha två är kastrerad hane + hona den kombinationen som funkar bäst överlag.
Två okastrerade hanar ska man absolut inte ha.
Två kastrerade hanar funkar sällan.
Två honor kan funka beroende på hur pass stor ytan är.
Man kan aldrig garantera att flera individer går ihop, utan det handlar mycket om hur pass stor ytan är samt personligheterna på varje kanin.

Vad ska kaninen äta förutom hö? pellets el "gnagarblandning".
Precis som redan sagts så är gnagarblandning inte bra, då den ofta är för fet och innehåller fel saker.
Enklast är en bra pellets som exempelvis Carrier, Stampe, Kanin & Marsvin, Edel och så vidare.
Sedan finns det ett pellets som påminner i utseende om en "gnagarblandning", men som har en väldigt låg fetthalt.
Den heter Chudleys Rabbit Royale och finns att köpa hos bland annat Djurmagazinet, antingen i stor säck eller i lösvikt.
Även foderakuten säljer detta foder. 
Sedan bör kaninen såklart få varierade grönsaker.

Om man bygger en egen bur, vad ska man "måla" golvet med så att det inte blir förstört?
När jag målar golvet i burarna använder jag vanlig linoljefärg.
Men vattenbaserad oljefärg funkar lika bra.
Vissa använder kallasfalt, andra väljer ladugårdslack.
Enklast är att fråga i en färghandel vad de rekommenderar, kom ihåg att tala om vad färgen ska användas till.

Vad ska man få med om man köper en kanin hos en uppfödare?
Det beror lite på vad uppfödaren inriktar sig på, om det är utställning, hoppning eller enbart sällskap.
Har uppfödaren renrasiga kaniner för utställning ska en stamtavla följa med om kaninen är utställningsbar, annars brukar ett härstamningsbevis följa med om den inte är utställningsbar.
Men vad man skickar med är egentligen lite upp till en själv.
Jag skickar alltid med stamtavla/härstamningsbevis samt en påse övergångsfoder.
Om det behövs även ett skötselråd.

Försäkring på djuret?
Helt frivilligt.
Jag har dock aldrig försäkrat någon kanin och har ej heller aldrig behövt vara till veterinären för något allvarligt, så det har inte gått på många kronor. 
Har man en kanin så är det en sak, men har man många blir det en del pengar, särskilt som det sällan finns mängdrabatt på just kaniner.

Hur kommer man kontakt med bra uppfödare?
Man kan googla på Dalarnas Kaninavelsförening, kolla här på iFokus eller kolla på kanin-net.nu.

Ljusta
0

Det absolut bästa är att ha två kaniner så att de får sällskap av varandra. Dock så är det tyvärr vanligt att kaniner inte vill ha sällskap i sin bur, men de flesta gillar att ha kompis inom synhåll i en annan bur intill.

Den ska äta ett bra pellets, inte gnagarblandning, och grönsaker, örter, kvistar o dyl. Det allra viktigaste är hö.

Måla golvet med kallasfalt eller ladugårslack.

Man bör få med övergångsfoder om man köper en kanin, det är det viktigaste. Sen är det ju bra om man får med stamtavla eller härstamningsbevis.

Försäkring? Jag sparar hellre en peng varje månad för framtida veterinärkostnader.

Det man ska tänka på är att barn inte alltid går bra ihop med djur, vissa barn är inte "kaninvänliga" helt enkelt. En kanin vill ha en lugn lågmäld ägare, ingen som är högljudd och hetsig. Barn kan tröttna fort så det är viktigt att en förälder har ansvaret för att kaninen får det bra. Många uppfödare har "lämna tillbaka garanti" om man vill lämna tillbaka kaninen av olika anledningar.

Ljustadalens kaningård

Ph77
0

Med mina erfarenheter så Honor-lite bitiga o vaktande av buren Hanar-revirmarkerar hemmet Kastrerad hane- lugnast men som sagt det är bara mina erfarenheter och inte en "standarisering". Det viktigaste är att personligheten passar. Vill bara kela och klappas hela tiden/gillar bus o hopp/avslappnad -inget kan stressa upp den/van med barn-katt-hund? Få tips? direkt av uppfödaren hur ni ska klippa klor, be dem visa direkt på er kaninunge. Finns väldigt bra info skrivet på http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

ph77

Marad
0

Tack för alla svar.

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bor i Dalarna, och har kullar nu + ett par till snart.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

LinneaJohaanson
0

Tänk också på att inte ge något som heter "gnagar…" då det är fett i allt sånt plus att kaninera är inte gnagare!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla SKAFS hemsida efter uppfödare i deras register.
Jag har bott i Dalarna mesta dels av mitt liv (bor inte där längre) men det finn en uppfödare i Orsa (Åsa Nyman, Orsakullans) som har hermelin och dvärgvädur även belgisk jätte och franskvädur.

T0vve
0

Du kan även kolla på blocket.se ;)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

**Är det bäst att ha 1 el 2 kaniner? fördelar/nackdelar?
**Om ni ska ha 2 kaniner så är 1 kastrerad hane plus hona bäst, 2 honor kan gå men kan börja slåss vid brunst/könsmognad. 2 hanar är uteslutet.

**Vad ska kaninen äta förutom hö? pellets el "gnagarblandning"
**Pellets. Gnagarblandning är inte bra för varkens kaniner,marsvin osv
Sedan kan den få någon grönsak/frukt ibland

**Om man bygger en egen bur, vad ska man "måla" golvet med så att det inte blir förstört?
**Inte en aning

**Vad ska man få med om man köper en kanin hos en uppfödare?
**Finns inga måsten, det är helt upp till uppfödaren, men oftast får man övergångsfoder, skötselråd och ev stamtavla/härstamningsbevis

**Försäkring på djuret?
**Har många kaniner så har inte mina försäkrade, har helt enkelt inte råd, men är bra om man kan :)

**Finns det någon annat man ska tänka på?
**En kanin behöver daglig Motion.
Kolla gärna upp vilka mått som man måste ha just för den sorterns kanin du väljer (Alltså mått på buren, men ju större dessobättre)
Kolla upp allt om kaniner :)

**Tanken är att dottern som fyller år (9) ska få en kanin i present, fast ansvaret för kaninen kommer självklart ligga hos mig.
**Kolla upp så att dottern verkligen vill ha en kanin och ge inte kaninen på födelsedagen utan vänta till efter födelsedagen i så fall, när lugnet ha lagt sig :)

**Hur kommer man kontakt med bra uppfödare?
**Kolla på svenska kaninavelsföreningens sida

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.