Hur varmt för att gå ut ?
Hur varmt ska det vara ute innan man kan ta ut sina innekaniner ngn timme?
/baloo4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När det är väldigt lite temperatursskillnad på ute och inne. I början av sommaren brukar vara då man tar ut dem, men du kan säkert ta ut den nu, dock endast en liten stund. Och håll hela tiden koll på den så att den inte fryser när den är ute, eller andas häftigt när den kommer in.
Nalle (min hankanin) får komma ut i stort sett varje dag, han njuter av det och är märkbart nöjdare efter att ha fått vara ute. Oftast är vi ute 15-30 minuter men när vi åker och hoppar är han ute i flera timmar (dock har han en transportbur med filtar och hö att vara i) utan problem. Här är det ~10 grader i skuggan men betydligt varmare i solen.
Dock är han mer "härdad" efter att ha bott ute tidigare i vinter och inte fällt av ordentligt än.
Honan vågar jag däremot inte ta ut än, pga att hon är så pass känslig, och hon har trots allt också bott ute i vinter. Så det är lite individuellt.
Men testa! Ta ut kaninen en kort stund och se hur den reagerar. Sitter den och kurar är det antagligen för kallt, skuttar den runt och verkar som vanligt är det lämpligt. Känn även på öronen, blir de kalla är det dags att ta in kaninen. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag har haft min innekanin ute, då var det ca 14-16 plusgrader ute och sol =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har mina kaniner ute flera timmar om det är bra väder, men självklart får man ju se till att de inte fryser eller så. Men annars så e dem väldigt mkt! :)
Kram /Tess
Nu när det är runt 10 grader är det absolut inget problem att låta kaninen vara ute en stund.
Tycker det går bra även om det är bara några plusgrader, om det inte blåser mycket eller så.
Mina bor i uthuset med bara lite värme, och Lakritstrollet har brukat gå ut när det varit skapligt milt (typ 5 minus eller varmare), och emellanåt har han inte kommit in förrän det blivit kallare ändå.
Han får gå lös, och brukar komma till kaninhusdörren när det blir mörkt.
Han har förstås en stor bolåda och vara i om han vill.
Har tagit ut mina två innetjejer mellan kl 7-19 senaste veckan, bara ca 5 grader på morgonen. De i markburar med trasmatta & hus med halm. De mått prima o njutit naturens vår-vaknande.. 
Jag brukar ta ut min kanin när solen står på, eftersom han älskar ligga sola sig :P och han kan ligga där ute en bra stund, men då e dörren öppen så han kommer in när han känner för de :)
kramar från Emma och Chewie