Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 562 ggr
T0vve
0

Stamtavlor, stambokföring osv.

HOPPA ÖVER ATT LÄSA DE TVÅ FÖRSTA STYCKENA OM DU INTE HAR TID/ORK! :)
Det skulle vara jättebra om det fanns någon som kunde förklara lite saker för mig en gång för alla. Jag blir så förvirrad av alla regler och krav. Speciellt alla krav inom SKAF då man vill föda upp kaniner med stamtavla, jag är rädd för att göra fel. Så jag har lite frågor för att allt ska bli bra :)

Jag ska så småning om byta inriktning på min uppfödning till renrasige hermeliner, har ännu bara en hane (med stamtavla). Letar hona. Men det är en annan sak.

Nu till saken. Om  man ska föda upp kaninern med stamtavla så måste man ju vara medlem i SKAF, skaffa uppfödarnummer och så. Så länge är jag med och jag tror jag kan klara av det ;) Men jag läste på SKAF's hemsida något om stambokföring, är det något som man som uppfödare måste göra eller är det bara en möjlighet? Sedan undrar jag faktiskt en liten sak till, det står att man måste arkivera kulluppgifter osv. i 5 år. Vad menas med det? Är det bara att typ ha en pärm där man sparar alla stamtavlor kullvis?

Jättetacksam för svar, vill inte vara så himla förvirrad hela tiden :)
_Tove - www.zoorinas.webb.se_

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

Stambokföring innebär att man "registrerar" kaninens utställningsresultat.
För att få skriva stamtavla krävs att så många som möjligt i stammen är just stambokförda.
Man får ha 2 luckor, dvs icke stambokförda kaniner.
Dessa får inte vara på samma sida (ex mamma + mormor) eller båda föräldrarna.
Så godkända luckor är exempelvis mamma + farfar.

Har man för många luckor gäller det då att söka dispens, vilket kan vara svårt att få godkänt om det är en vanlig ras/färg.
När kaninen blir beviljad dispens så blir den då stambokförd.

Detta står på SKAFs hemsida också, vad som gäller och hur man gör.
Stambokför (antingen vanligt eller genom dispens) man inte kaninerna kan man heller inte skriva godkända stamtavlor på ungarna.

Gällande spara kulluppgifter så har jag gjort så att jag har en pärm där jag sparar sådant, exempelvis kopior på alla stamtavlor jag skrivit.
Det behöver inte vara mer avancerat än så.
Dock är det väl lite "hårdare" regler att föra ex stamrulla om man är registrerad kaningård, men det får någon annan svara på som har koll på det.

T0vve
0

#1 Okej tack, min hermelinhane är varken utställd eller stambokförd och inte heller hans mamma. Men resten av kaninerna i hans stam är det. Så om jag vill stambokföra honom så ska jag alltså bli medlem i SKAF och åka på utställning med honom, hur gör jag sen? 

/ Tove

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#2: Det stämmer att du blir medlem och ställer ut honom.
När han fått en poäng i A-klass (dvs vuxenklass) du är nöjd med, så skickar du stamtavlan och det poängkortet till en stambokförare, brukar finnas en i varje län.
Sedan har jag för mig att man betalar in en summa på ca 15-20kr eller något sådant, till 
Sedan märker stambokföraren dessa och så är det klart.

Vem som är vart står också på SKAFs sida.

T0vve
0

#3 Okej, så jag skickar den riktiga stamtavlan, ingen kopia, sedan skickas den tillbaka till mig då eller? :) Låter inte så svårt..

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#4: Japp, man skickar den riktiga stamtavlan i och med att den ska märkas.
Sedan skickas den tillbaka.

T0vve
0

Tack för all hjälp, saken är den att jag inte vågar åka på utställning. Jag har hört att det ska vara enkelt men jag har faktiskt ingen erfarenhet av kaninutställningar. Jag får fortsätta fundera.

www.Zoorinas.webb.se