Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1305 ggr
Fridaaaa
0

Någon mer än jag?

Någon mer än jag som är trött på alla rubriker "snäääälla hjälp mig" " hjälp!!", "snälla måste ha hjälp NU" osv.?

Bättre att skriva ordentliga rubriker som: "min kanin har rymt hur ska jag göra?" eller " min kanin äter inte ordentligt, vad kan det vara?" Osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

conejos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tror man skriver så om man vill ha hjälp snabbt folk dras till HJÄLP MIG!!! än om man skriver min kanin har rymt

visst kan det vara lite jobbigt när man inte vet vad det handlar om men det är nog som sagt smart om man vill SNABBt att folk ska titta på tråden! :P

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

#1 Jo men det är jobbigt, för man ser mest Hjälp hjälp osv, jobbigt:P

[_annaH]
0

väldigt onödig tråd Obestämd Tycker det är liiite fel av dig att skriva så eftersom när någon verkligen behöver hjälp så är det lättare att skriva så än typ "min kanin haltar" inte alla som dras till det. Lite förståelse får man ju ha??..

Fridaaaa
0

#4 Då får du tycka det, jag bryr mig inte, för jag tycker inte att den var onödig. Jag tycker att vill man ha hjälp med något skriver man en tydlig rubrik inte bara "hjälp" "hjälp" för många gånger är dem trådarna inteakuta osv vilket det verkar på rubrikarna plus att det är jobbigt att hitta när man söker osv osv

Zvintos
0

Jag är en utav dem som hellre klickar på en tråd med en väl beskriven rubrik, än en där det bara står "Hjälp".
Jag vill veta ungefär vad tråden handlar om redan innan jag klickar.
Sen att man exempelvis skriver "Hjälp, min kanin haltar", det gör mig ingenting, för då är det ändå en beskrivning av ett problem.
Men enbart "Hjälp" är för mig så intetsägande, för det kan vara så enkelt som att man behöver hjälp att välja namn på kaninen, till att den är väldigt sjuk och egentligen behöver veterinärvård omgående.

Loverabbits
0

#6 Så är jag också.

Skriv hellre en tydlig rubrik, det blir nog lättare för alla då. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

kaningodis
0

Håller med om att alla borde tänka på att skriva bätte rubriker. Hjälp och akut får vara med bara det finns en liten beskrivning om problemet.

Inte för att vara elak men tycker att rubriken till dennna tråd inte är den bästa, den beskriver inte något av vad tråden handlar om.

"Någon mer än jag…"

-som har en kanin av rasen dvärgvädur?

-som har tävlat idag?

etc.

(Detta har varit upp förut några gånger, det finns även en bra artikel som kanske borde puttas upp nu. Kan leta upp den.)

Kastanjegårdens Kaniner

[_annaH]
0

Tycker bara det är så onödigt att skapa en tråd som riktar sig mot dom som skrivit "hjäääälp!!!!!!!!!". Så taskigt.

Till TS: Kunde du inte starta en tråd där det stod att man kanske ska tänka på att vara mer specifik när man skapar en tråd? Inte skriva att det är så  jobbigt och att du är så trött på det. Finns personer som har panik o vet itne vad dom ska göra, ska dom sitta då o fundera på om rubriken blir bra eller inte?! Det här är en sida för att hjälpa varandra, inte hoppa på andra för att dom skriver en "jobbig" rubrik! Så  tänk efter nu.

Förstår inte varför du ska skapa en sån nedlåtande tråd??
Snälla, hjälp personer som verkligen behöver hjälp, för det är därför vi är här, INTE för att sitta o skapa en tråd där man snackar om att man tycker att dom som skriver "hjälp" är jobbiga?  Är det de som kanin iFokus handlar om nu för tiden? Nu är jag säkert lite OT men det är nog fler än mig som har känt sig påhoppade av vissa personer och jag skulle ALDRIG rekommendera den här sidan för NÅGON efter allt ja sett på den här sidan, och jag har inte vart medlem länge, jag har sett tillräckligt!

[Becca-]
0

#9 Herregud, dålig dag?  Tungan ute
Om du tycker den är onödig, varför då ens ta dig tid att skriva ett sådant onödigt inlägg i en sådan "onödig" tråd.

Jag tycker det är helt okej att skriva "Hjälp", men kanske "Hjälp, min kanin nyser" t.ex. Något mera som beskriver.
Och när det är så akut att trådskaparen inte ens hinner tänka ut en bra rubrik för att kaninen är döende, är det ju inte direkt så att man ska sätta sig vid datorn och fråga. Utan ringa en veterinär omgående.

[_annaH]
0

#10 Du är ett riktigt bra exempel på en person som hoppar på folk ;) Har läst många trådar. Antagligen för att folk ska fatta att man kan inte skapa en sån tråd eller hur? Det är som att jag ska skapa en tråd om att du hoppar på folk med dina idiot kommentarer ;). Nej för lite vett har jag, Och ja jag har en dålig dag.

Rebiz
0

#10 Precis det jag tänkte! xd

Fridaaaa
0

#8 Jo jag vet men kom inte riktigt på vad jag skulle skriva mer ;)

#10 Dålig dag? Du behöver inte vara så sur. Om det är sååå akut så ringer man en veterinär och rådfrågar! Det kostar ingenting, jag menar det kan ta flera timmar att få svar här kanske, nej är det så akut ringer man och rådfrågar en veterinär.
Och jag tycker INTE att Becca- hoppar på folk! Det gör du ju nu när du skriver så eller hur? Det är med påhopp…

#9 Ja det var så jag menade, att man skriver efter hjälp, vad det är som har hänt.

Fridaaaa
0

#9 Jag har inte sagt att jag tycker personerna som skriver trådarna är jobbiga skrev att rubrikerna är jobbiga och till slut står det mest hjälp på varje tråd, och då vet man inte vilken man har svarat på osv osv

Zvintos
0

Jag vill påminna alla om att tänka på språket.
Det går att diskutera något utan att ta till svordomar odyl.

(Gällande att medlemmar skulle känna sig påhoppade, så är det inte svårare än att man kan skicka iväg ett PM till någon av oss Medarbetare om saken.)

[Becca-]
0

#11 Och exakt vad har jag gjort i dem trådarna som du anser som påhopp? Jag förstår inte riktigt. Varje gång jag ser att du har komenterat typ en sådan här tråd så är det alltid med en dålig ton. Massa svärord och utropstecken. Inte moget.

Och det är inte alls samma sak att du skapar en tråd om mig, för då har du hängt ut någon person. Och det gör inte Frida, hon skapar en tråd för att kanske påminna om hur irriterande det är med trådar som inte säger en något. Rubriken innehåller ingen info, och det är det som är problemet.
Inget annat.

Och så blir alla så glada om du inte tar ut din dåliga dag på oss, tack.

[Wera]
0

Sjukt trött på sånt. Man får inte bättre eller snabbare hjälp ut av det… Jag dras mer till trådar med bra rubriker soom 6 skrivit.

Och tycker inte om sånna människor som sätter på datorn och vill ha akut hjälp och rådgivning. När det är så himla akut då får man väl springa till telefonen och rådfråga en veterinär. Vi är inte legitimerade veterinärer här inne på forumet, utan vanliga människor som råkar ha kaniner.

Fridaaaa
0

#16 Tack :)
#17 Nej precis det är det som är det hela, sedan tröttnar många på just dem rubrikerna som ploppar upp hela tiden

[_annaH]
0

Men varför bry sifg om dom rubrikerna? Man behöver väll inte starta en tråd om det eller hur?  Det är väldigt moget…..

Ignorera det isstället. Det här är ett forum! Man kan väll få skriva vilken rubrik man vill ellr hur :)?

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

#19 Det är påhopp att kolla någon omogen, jag är INTE omogen!!! Bara så att du vet.
Då kan ju du ignorera denna tråden eller hur?
Och det är väldigt  omoget att svära!

Zvintos
0

Återigen, vi vill inte ha några svordomar på sajten och dessa är nu borttagna.
Det går återigen att skriva utan att använda svordomar.
Sen ska vi inte diskutera några person, utan sak, dvs att många upplever otydliga rubriker som ett problem och andra inte.
Det är det som saken handlar om och detta går att diskutera, utan att diskutera varandra.

hjartelyckanskaniner
0

Jag håller med dig Frida och er andra som håller med Frida. Har man tid att sätta sig vid datorn så har man tid att ringa en veterinär om kaninen nu är sjuk.. Jag hoppar också över trådar där det står hjälp utan någon direkt info om vad de behöver hjälp med i rubriken.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[_annaH]
0

Ber om ursäkt ifall jag hoppat på någon osv, pm:a mig gärna så tar vi det för oss :) Har som sagt en dålig dag, men det är ingen ursäkt. Onödigt av mig att skriva som jag gjort. Förlåt ts =)

Fridaaaa
0

#24 Ingen fara:) Bra att du bad om ursäkt. Allt förlåtet och allt glömt :)

[Becca-]
0

#24 Vill oxå be om ursäkt.

LinneaJohaanson
0

Alltså det finns Skrivregler om jag inte minns fel om att man inte ska skriva sådana rubriker. Det är svårt för folk som har lässvårigheter eller är synskadade som har svårt att läsa sådana rubriker.
Det är mycket trevligare att läsa en tråd med en trevlig rubrik.
Har man panik så bör man ringa en vet eller en annan och inte förlita sig på en sajt.

Det kanske är lite mindre personer här inne också som kanske är vana att skriva tusen frågetecken och massa smilisar med mer som dom är vana att använda i sin vardag. Dock är inte det ett språk att använda på ett diskutionsforum!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Bamse 08
0

Det är ju lite mer tilldragande med en rubrik som beskriver vad det är för problem.För vissa kanske skriver Hjälp och sen handlar tråden om att man inte kan sälja en kanin unge.Och jag tycker att det är bätre att Skriva Jag kan inte sälja min kanin unge. Jag hoppas att ni förstårGlad

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

#28 Ja precis det är så jag menar:)

teddybaby
0

Jag skulle också föredra att folk var mer specifika i sina rubriker. Men samtidigt finns det en hel del yngre människor här där man inte alltid kan kräva att de ska ha den förståelsen för språk och formuleringar tyvärr. :)

Fridaaaa
0

#30 Finns det inte Skrivregler här som det finns på många andra sajter? För kan man läsa inlägg kan man ju läsa dem med ;)

[Kaninlycka]
0

När vi ändå är igång och "klagar" så tänkte jag bara passa på att inflika att det inte inte alls är vänligare med personliga påhopp bara för att personen i fråga skriver en glad gubbe efter sin elaka kommentar.

Klart att vi alla har dåliga dagar ibland och att man ibland skriver förhastade kommentarer. Jag har gjort det själv, men försöker tänka på att få fram mitt budskap på ett trevligt sätt i stället.

Instämmer att beskrivande rubriker underlättar.

Fridaaaa
0

#32 Nej det håller jag med om.
Har man en dålig dag ska man inte låta det gå ut över andra här inne eller i sin omgivning. Tycker inte man ska hoppa på någon alls, utan skriva i vänlig ton vad man tycker utan påhopp. Så istämmer helt det du säger

jahadu
0

Är jag den enda som inte tycker att såna rubriker är så störiga? xD men visst kan jag jag hålla med om att man borde försöka formulera sig bättre.
Det enda jag tycker är störigt på sajten är alla dessa människor som endast skriver "åk till veterinären" om och om igen utan att komma med nåt annat svar på vad man skulle kunna göra sålänge eller iaf skriva innan att man inte har en aning om vad det kan va utan att det hade varit bäst att åka till veterinären.
Sen stör jag mig också på dessa eviga kommentarer i trådar där yngre personer har tagit en kull som enligt många är "utan syfte". Ska man behöva ha stamtavla på djuren för att det ska vara godkänt? Nej jag tycker det är mer klagande än hjälpande i många trådar faktiskt. Tråkigt när det sitter SÅ många här inne med en enorm kunskap som de kunde delat med sig av istället för att strunta i det och klaga istället. (nu blev det lite ot känner jag, sorry)

conejos
0

#34 - håller med!

Tycker det är väldigt irriterande då människor hela tiden påpekar att man inte ska ta kull utan syft,för det redan finns fler kaniner utan hem på blocket.Men bara för man själv har stamtavla på sina kaniner är det bara para på då eller? Ser man till att ungarna blir sålda är det väl inget fel med Att ta en kull utan syfte,visst ska man tänka igenom det och kolla information osv men det är väl samma sak Att ta en kull till kel som att ta en hoppkull?

Förstår att ni vill hjälpa till men det börjar bli lite uttjatat

LinneaJohaanson
0

Det är väl klart att mamman eller pappan inte ska behöva ha stamtavla. 
Eller ja det beror ju på hur man ser det, jag hade gärna sett en sådan Avel men samtidigt gör jag det motsatta.
Det är ju inte det som syfte handlar om, inte på långa vägar. 
Att ha ett syfte betyder att man har en mening om varför man ska ha kullen och inte bara tar för dom är söta och sedan växer dom upp och "är inte söta längre". Jag förstår inte heller grejen, även om man föder upp med stamtavla, Att ta en kull och sälja alla ungar?
Att ta en kull det gör man för att tillföra något i sin Avel, annars kanske man inte ska avla på kaniner? Varför ska man annars göra det?

Tycker det är synd att inte fler människor reagerar.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Becca-]
0

#35 Om ingen skulle reagera som dem gör, så skulle det snart poppa upp barn som börjar avla på hundar och katter hit och dit. Att driva en Avel oavsett på vilket djur, så bär man ett enormt ansvar. Och det är inget som ett litet barn ska hålla på med.

Att avla utan stamtavla eller med spelar för mig inte någon stor roll, huvudsaken är att man har ett mål med aveln. Att t.ex tillföra något till rasen, få fram en ovanlig färg eller avla för utställning, hoppning eller kel. Oavsett inriktning så ska man veta vad man håller på med, och ha kunskap. Sedan kan man ta en kull för att, dock är det ju kanske inte att föredra. Huvudsaken är att man vet att man kanske inte får sålt.

conejos
0

Men det finns många äldre oxå som tar kullar.Det är bara inte små barn,och bara för man är ung behöver man inte vara oerfaren!

[Kaninlycka]
0

#36-37 Tack, precis så tänker jag också.

#38 Om de som tar kullar hit och dit för att det är gulligt är ungar, ungdommar eller vuxna spelar ingen roll. Klart det är "uttjatat" att det finns så många oönskade kaniner. Men inte blir de oönskade kaninerna på Blocket färre av att man håller tyst och säger grattis till alla som vill ha en massa gulliga kaninungar för stunden.

Ser flera som till slut måste skänka bort sina halvstora ungar för att bli av med dom och samtidigt eller bara kort tid därefter kommer det upp nya annonser från samma personer med nya kaninungar.

Hur tänker man då liksom?

Emelie
0

#19 Nej, man får inte skriva hur man vill bara för att det är ett forum. Vi har Skrivregler som säger att man ska beskriva sin rubrik, och inte skriva en massa frågetecken, smileysar i m.m.

Dessa Skrivregler är till att förhålla sig till.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!