Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 419 ggr
Luckyt5
0

Äter nästan inget hö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min kanin äter nästan inget hö (bara pyttelite) , hon dricker inte så mycket heller. Hon är 2 år. Hon får grönsaker varje dag, pellets, lite krossad havre, en nyttig örtblandning, hö och vatten.  Vad ska jag göra?

/ Tilda

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dra ner på pelletsen och havren stegvis, och om hon fortfarande vägrar så ger du inte pellets alls. Ge henne färskt hö på morgonen, och vatten såklart. Ge henne inget annat, förutom kanske någon gren att gnaga på. Ge henne sedan örter och grönsaker på kvällen, precis innan du ska lägga dig.

Då måste hon äta hö för att inte gå hungrig. Äter hon inte höet ändå, så gnugga en äppelbit i höet, eller linda lite hö runt om äppelbiten och ge honom. Vart ifrån får/köper du ditt hö?

Luckyt5
0

#1 Djurmagazinet. Okej, tack så mycket för svaren! Glad

Jag har hört nåt om ''hövatten'', vad är det för något och skulle det kunna hjälpa? (har för mig att man lägger lite hö i vatten ett tag sen ta ut höet och ge vattnet)

/ Tilda

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ehm, hövatten kan aldrig ersätta höet, och jag har för mig att det inte är särskillt gott. Testa med äpplet du.

Rekommenderar att du letar reda på en närliggande bonde som säljer hö (OBS, fråga en extra gång så att det inte är hösilage, eftersom dem hellst inte ska ha det), lukta och titta på höet. Ett bra hö dammar inte, är grovt, fint och grönt. Luktar färskt.
Lycka till.

Bamse 08
0

håller med gnugga in äpplen i höet så äter hon säckert

What doesn't kill you makes you stronger.

Luckyt5
0

Okej, jag ska testa det med äpplet. :) Tack för tipsen!

/ Tilda