Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 388 ggr
emmalindbom
0

tips hur man får en bra viktuppgång??

Hej allihopa!

Jag skulle vilja fråga en sak, de e såhär att min kanin har för ett litet tag sen fått ett kompostgaller som ska göra buren lite större, så han inte ska bli rastlös och har sin "lekhörna" på natten när jag vill sova :P

Men nu e de så att han har gått ner massa i vikt och jag har ökat maten till nästan 1 dl en gång om dagen men han är fortfarande benig? Jag vill inte få han gå upp för snabbt heller så man inte "chockar" kroppen allt för mycket :)

Tacksam för hjälp :)

kramar från Emma och Chewie Glad

[Kaninlycka]
0

Om han har fri tillgång till ett bra grovt hö och blir bjuden grenar och bladgrönt så borde han i stort sett klara sig på det. Pellets kan du ge lite grann för att han ska få i sig alla mineraler och som kompliment till höet, men höet bör utgöra 80-90% av kaninens diet. Kan han ha mask eller är han sjuk, blöt om nosen? Min kanin är helt frigående på 80 kvm plus altan och hon får hö samt grenar och örter och bara några matskedar pellets och då är hon en stor kanin på 4 kg. Att din kanin fått en Hage i anslutning till buren borde inte göra att han tappar i vikt.

emmalindbom
0

Han leker hela tiden vilken han inte gjort innan, och han verkar inte vara dålig :)

Han är glad i maten och äter mestadels hö :) Men han känns lite mager ändå, veterinären säger han e för smal. Men får se jag ska kolla om han börjar gå upp igen nu :) tack för tipsen

kramar från Emma och Chewie Glad