Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1169 ggr
ellaalma
0

Är det inte wienertecknad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om man fåt ''ta'' bilder från kaninfärg.se, men jag lånar bara en för jag har en liten fråga.

Det står att detta är en vit/brun japantecknad, men jag tycker det liknar en wienertecknad! eller är det än japan wienertecknad? Vad tror du?

Hur ser man skillnad mellan wienertecknad och japantecknad??

Zvintos
0

Den är inte wienertecknad, utan som det står en brun/vit japan och det har alltså ingenting med wienerteckning att göra.
Den är alltså vit med bruna ränder.

ellaalma
0

#1 okej, men hur ser man skillnaden? Är det för att strecket inte är i mitten??

Zvintos
0

#2: Man lär sig till slut att se skillnad.
En japanteckning brukar vara randig, eller prickig om det är i kombination med brokat-genen.

En wienerteckning är mer "oregelbunden" eller hur man ska förklara det.

Om du kollar på kaninfarg och klickar på "vitfläcksanlag" så finns flera olika bilder på wienertecknade kaniner i olika färger.

ellaalma
0

#3 okej, ska kolla! :) Ögonfärg, hur ser man det? :S vilken färgär oddey?? finns det grå ögonfärg? många skriver glänsande ller skimrande ögon, är inte alla det?

(Förlåt med alla frågor, men e inte kaninkunnig)

ellaalma
0

En tillexempel blå kanin med blåa ögon, är det en winertecknad efetrsom den har blåa ögon, eller är alla färger med blåa ögon wienertecknade? :/

[Airo]
0

#4 oddeye är när ena ögat är blått och andra brunt.

[Airo]
0

#5 alla wienertecknade behöver inte ha blå ögon.

Jag har en wienertecknad hona som är svart, hon har bruna ögon med blått i, alltså melerade.

Blåa tror jag inte ska ha blå ögon? - det skulle väl i sådana fall kunna vara ifall den blåa bär på wienertecknat? är inte så bra på det men..

Zvintos
0

Har kaninen klarblå ögon och det inte är en holländsk kanin, så är det wienerteckning det är fråga om ja.

[Airo]
0

#8 även om den inte har synlig?

Zvintos
0

#9: En kanin som inte har synlig wienerteckning får ej heller blåa ögon, då blå ögon har med just wienerteckningen att göra.
En sådan kallas för wienerbärare, där ordet bärare syftar till att anlaget bärs dolt och alltså inte syns.
Så har den blåa ögon är den wienertecknad, dvs det syns på den. Glad

[Airo]
0

#10 jo, men eftersom att hon inte skrev att det varken syns eller inte, så tänkte jag bara fråga. Glad

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 Det finns faktiskt kaniner utan vita tecken, som har helt blå ögon. Extremt ovanligt, men de finns.

Zvintos
0

#12: Ja, men dessa är ju wienertecknade då blå ögon "ingår" i wienerteckningen.
Det är det jag menar. Glad
En kanin som har inte är synligt wienertecknad får inte heller blå ögon, eftersom blå ögon = synlig wienerteckning.
Kanske skrev lite diffust.

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Jaha, menar du så ;)

MarHai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara inflika att det ibland dyker upp blåögt på holländare också.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin