Klotången quickfinder med sensor/ bra schampoo?
Har någon provat denna på sin kanin? Tanken med en sensor som känner av var pulpan är verkar bra, för det är lika jobbigt varje gång klorna ska klippas…. men jag läste också att den är klumpig, att man måste hålla klon helt stilla och att det smäller till när man klipper, vilken inte verkar så bra. Jag vet inte…
Sen en annan sak… tycker inte att min ena kanin luktar något vidare just nu. Vågar jag tvätta henne med schampo? Några bra tips??
Nej, jag håller mig till vanliga hederliga klosaxar. Quick finder:n ser ganska klumpig ut, kaninen rycker till när man klipper och vips så är den en tå fattigare, typ.. med vanliga klosaxar kan man helt enkelt klippa lite åt gången och på så sätt undvika att skada pulpan. :)
Som schampo kan man ta oparfymerat, milt babyschampo, men man bör undvika det så långt det går då redan vattnet i sig sliter på kaninens päls.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
De få gånger jag har tvättat kanin har jag använt kattschampo.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har inte använt, men har läst flera som köpt för att använda på hund och var otroligt besvikna.
För vissa pep den till innan de ens närmat sig klon, andra pep den inte alls fastän man visste att pulpan var där (mest test för att kolla så den funkade).
Jag kör med vanlig hederlig klosax för hund.
Säger som dom andra, vanliga hederliga hundklosaxar!
Sen om badning, alltså… Det sliter så otroligt på kaninens päls av att bli badad, alla dom naturliga fetterna försvinner och gör kaninen torr och inte alls bra. Undvik att bada så mycket som möjligt och bada inte din kanin alls. En kanin ska kunna hålla sig ren själv annars är det kanske något fel?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag tänkte på det där med lukten. Det kanske har och göra med att det är vår och att hon brunstar nu? De har hudveck bredvid könsorganet och när jag öppnar där på min kanin lutar det förfärligt. Det är en gulvit kleegig gegga där som jag har tagit bort med en tops en gång, men nu luktar hon aldrig så har inte brytt mig om det. Kanske det räcker för att få henne att lukta bättre?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus