Vilka grönsaker kan jag ge?
Hejsan!
Jo, nu är det så att lappen jag brukade ha på kylskåpet (där det stod vilka grönsaker / frukter som kaniner tål) försvann i flytten. Jag kom att tänka på den nu, och eftersom min kanin inte får några grönsaker alls för tillfället (glömmer hela tiden bort att säga till mina föräldrar att köpa!) så kanske det vore dags att göra en ny lista?
Så .. Skriv upp vilka grönsaker / frukter som är bra och innehåller viktiga vitaminer osv som är nödvändigt för en kanin, så ska jag säga till mina föräldrar snarast! :)
Hej så länge.
morot gillar dom flästa kaniner,
Pigges favorit är äpplen;D
Men ger dom även gurka, hallon kvistar mm:)
asså kommer inte på mkt nu^^
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#1 Läste i någon tråd att gurka och sallad innehåller för mycket vatten, och kan ge kaninen löst bajs eller något liknande.
Äpplen har jag inte testat att ge Nemo, men äpplena här hemma är slut. Någon som vet om kaniner kan äta banan?
#2 Min kanin älskar banan och bananchips.
#2, Kaniner kan äta banan, men som allt annat - i lagom mängd ! :D

#3 & 4 Okej, tack! Då ska jag kolla ifall vi har kvar någon banan ;D
Banan ska ges i ytterst liten mängd. :) Mycket fett, och man ska undvika att ge frukt för ofta.
Not your mom, not your milk.
#5, Så lite så. Hahah, okej, gör så :)
Pigge är inte jätte förtjust i banan och har inte provat med Tequila ennu:P
Vet inte där med gurka har inte märkt något på några av mina kaniner jag haft, men dom får inte gurka så ofta mest på somrarna när vi tar från växthuset:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#0 har du läst artikeln här på kif?
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Vi hade ingen banan kvar! Bara mandariner, och det äter dem väl inte? :S Gav honom lite sallad och knäckebröd, och mamma håller på att koka upp en broccoli x)
#9 Nej? :O

#10 Tack, ska kolla :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har hört att kaniner inte ska äta för mkt banan. det innehåller fett och kaninerna kan bli feta om man ger för mkt
men ge morot
Jag ger roman salad om min kanin blir inte lös i magen
What doesn't kill you makes you stronger.
Morot ska endast ges som godis, alltså max 1-3 gånger i veckan. Väldigt sött, och det enda nyttiga är karoten i det. Dock kan man prova med gojibär som innehåller nästan dubbelt så mycket karoten.
Och som sagt så ska man inte ge frukt mer än max 1 gång i veckan. Fräter på tänderna och är mycket sött. Samma sak med knäckebröd då det är mycket spannmål som kaninernas magar inte tål.
Citrusfrukter ska heller inte ges. Där mandarin ingår.
Annat du kan ge är: basilika, dill, bladspenat, färsk broccoli, ruccolasallad, hallonblad/jordgubbsblad, gurka och isbergssallad (mycket liten mängd), paprka och persilja.