Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 718 ggr
[Sara-]
0

Agressiv och rädd kanin?

Dagis, Min Lejonhane på 2år är jag lite orolig för och vet inte riktigt hur jag ska göra med honom…

Han är okastrerad, och det bor inga andra kaniner i hans närhet och han bor inne i mitt rum.

När man ska ge Dagis mat eller vatten, så morrar han alltid och springer fram, Biter ibland. Och när man ska klappa honom, blir han helt stel och lägger sig ner typ platt och spänner sig. Han får nästan varje kväll springa lös i mitt rum. Om man ställer sig upp,pratar eller bara rör sig, så blir han liv rädd kläpper in sig bakom soffan och stampar i 2min typ, Och detta händer hela tiden. 1/10 gånger han inte gör det.

Först när jag köpte honom (8mån då) Trodde jag det var tonåren, men nu när det ha fortsatt, vet jag inte riktigt om det är det?

Har fått pengar för en kastrering, tror ni det hjälper? Eller vad ska man göra :/? För ibland, om man har han iknät eller något sånt, så ligger han hur stilla som helst, är som en nallebjörn och man kan liksom bära han HUR som helst. Vet inte riktigt hur jag ska göra…

Några tips??

Chieko
0

Att kastrera en hane hjälper nästan alltid. Sedan är det bara att vänja honom, ha honom ute ofta ofta och låt honom undesöka i lugn och ro utan att försöka klappa eller lyfta så han vänjer sig.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Sara-]
0

Okej, Hoppas det. Ska beställa tid för honom imorgon.

Han får alltid undersöka själv. Inga andra djur i närheten bara jag i rummet med och om jag ex. ska klia mig eller något så springer han och stampar.. Han är väldigt osäker. Men sen i själva buren är han tuff för det e hans revir osv.

eamy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det aggresiva skulle ju försvinna med en kastrering :)
Men att han är så rädd beror ju inte på att han är okastrerad, så mina tips? är nog (har själv gjjort såhär för att få mina kaniner så trevliga ) att först börja prata med honom så han först lär känna din röst och dina tonlägen när du är tex sur, glad ,ledsen ja allt :) sen kan du börja med att hålla på med honom mycket klappa, mysa, gå ut och gå i koppel, ett väldigt bra sätt att få din kanin kramig (eller vad man säger xD) är att du har han i sängen på kvällen innan du ska sova och bara ligga där och mys med honom, klappa på dom ställena han gillar att bli klappad på så att han gillar att vara i din närhet :)

det ända problemet jag tror du har är att ni inte riktigt känner varandra, du är ju trottsallt ett rovdjur så försök bara komma han närmare så löser nog allt sig tror jag :D

[Sara-]
0

Okej, För just nu känner jag att jag inte orkar med 2 kaniner, och då blir det han som får åka, Men känner att man inte kan sälja honom när han är "sån"

eamy
0

#4 men kastrera honom och se om han går ihop med den andra kaninen? :D det kan hjälpa honom med det phsykiska (stavning?) om dom går ihop :)

[Jozefinz]
0

Haha, min kanin är också sådär, :) han har blivit ''lite'' bättre med tiden :D …Han brukar fortfarande hoppa iväg sådär, lite mesigt ibland x) han är okastrerad!

Hoppas det löser sig med hans ilska mm;// Mvh: Josefine