Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2194 ggr
cocos_t
0

Kaninkompisen dog. Behöver råd.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Jag skulle behöva ett råd. Jag hade två kaniner fram till igår, men igår dog den ena av dem. Det var två honor som har bott tillsammans sedan de var ungefär 3 månader gamla och var alltså inte systrar. De skulle bli 1 år nu i vår och de bodde ute.

Nu vet jag inte vad jag ska göra för den kaninen som är kvar. Den har alltid haft en kompis och det har fungerat bra, även om det varit tydligt att den som nu är kvar varit lägst i rang. De satt ofta och kurade brevid varandra. Är det bäst att så snart som möjligt skaffa en ny kompis, eller ska man låta den vara ensam? Om man satsar på en ny kompis, vad är isåfall mest lämpligt? Jag vill inte ha kaninungar, så en hanne blir inte aktuellt.

Jag lutar åt att hitta en ny kompis. Tänker jag fel?

Tacksam för alla råd och åsikter.

Zvintos
0

Om du vill ha en ny kompis till henne skulle jag skaffat en kastrerad hane.
Det är den kombinationen som brukar funka bäst.

cocos_t
0

Tack för rådet:)

Jag vill försöka hitta den bästa lösningen för kaninen. Är det någon som har erfarenhet av hur det påverkar en kanin att bli ensam? I bekantskapskretsen har jag hört allt från att "de trivs bättre ensamma" till att "de blir depprimerade". Men de är inga "kaninmänniskor" så därför slänger jag ut frågan här.

Nickel
0

Hade min kastrerade hane tillsammans med min hona, sen dog honan förr året och min hane verkade bli lite deppig och sen fick jag en kull på en annan hona så jag tänkte sätta ihop honom med en av ungarna. Men det gick inte alls, nu hatar han alla andra kaniner.. :/ Så han får bo själv. Fast nu mår han bra, gör glädjeskutt hela tiden i hagen och så.

Zvintos
0

Det går inte att säga med säkerhet att det är si eller så, utan det är otroligt individuellt.
Vissa vill ha sällskap, medans andra trivs mycket bättre själv.

Linnet
0

Tror inte dom har så stort behov av sällskap, det kan ju bli problem att introducera en ny kanin, men kastrerad hane är ju ett alternativ. Problemet med kaniner är att dom vill ju gärna ha ett eget revir och det blir ju svårt om dom delar bur. Min erfarenhet är att dom kissar överallt när man har två i en bur, det går inte att få dom att gå på låda, så lite bökigare blir det.

kaningodis
0

Jag talar för mig själv men jag tycker att det funkar bra med honor tillsammans men mina är kanske så "vänliga" av sig. Jag känner mig lite taskig som måste sära på dem snart då några honor ska få ungar.

När jag haft honor tillsammas så har de gått på toa på exakt samma ställe.

Jag har då positiva upplevelser av flera honor tillsammans, men jag har ju dem på ganska stor yta då =)

Pröva kan man alltid göra men man måste ha en separat boplats till varje kanin om de inte skulla funka tillsammans.

Kastanjegårdens Kaniner

HolyFuck
0

Du skulle ju kunna prova med en omplaceringskanin, som du kan lämna tillbaka ifall det skulle gå dåligt. Men är honan som är kvar den ranglåga, så borde det bli enklare än om det skulle vara tvärtom.

Bor du i eller i närheten av Göteborg, hade jag kunnat hjälpa dig med att hitta en passande kanin :)

Denna kommentar har tagits bort.
cocos_t
0

#6 Då har du samma erfarenhet som jag, även om min "erfarenhet" begränsas till en enda;) Mina/min kanin bor ganska stort, tror jag. De bor ute i en bur på ca 50x180 cm + ett extra bo i vinkel på ca 50x50 cm. Därtill har de fri tillgång till en Hage på 180x180 cm. Det fungerade så fint med de honorna jag hade att jag är riktigt bekymrad över den lilla som är kvar.

#7 Jag bor i Uddevalla. Jag tar gärna emot tipps på kaniner. Jag har själv letat efter en kastrerad hane, men de växer inte på trän, och jag har inga kontakter i "kaninvärlden". De jag hittat har tyvärr bott för långt bort.

Min kanin bor ute året runt, så jag antar att om man hittar en annan kanin bör den vara van att vara ute för att inte bli sjuk denna årstiden?

Tack allihop för alla tipps och råd.