Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1121 ggr
KaninFlin
0

I början (tam kanin)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade en del problem med att komma på en passande rubrik.

Jag ska äntligen få en kanin :) Har läst om hur man ska få sin kanin tam, men det står olika. Någonstans stod det att man skulle låta den vara ensam i sin bur de första dagarna och sedan långsamt börja kela med sin kanin. Men någon annan stans stod det att man skulle kela ofta men i korta stunder.

Nu vet jag inte vad jag ska göra… Några tips?? :)

[Becca-]
0

Vad kul!
När du får hem din kanin ifrån uppfödaren så kan du ju vänta med att kela i några timmar. Verkar den vara nyfiken, och inte särskillt rädd kan du ju senare börja räcka fram handen så att den får lukta, och kanske klappa på huvudet lite o.s.v.

Ska den vara frigående, innekanin eller utekanin?

KaninFlin
0

Tack för tipset :) Frigående innekanin

coelho
0

Vad kul!
sätt kaninen i buren först och ge den en chans att bli hemmastadd där innan du "ger dig på den".  Vissa kaniner går det fort för andra tar lite längre tid på sig.
Titta på kaninen. Ser den rädd ut, eller mer nyfiken. Låt den nosa litte lätt, för att sedan bli klappad osv. Man märker oftas på kaninen om den känner sig trygg eller inte. Men tar du det bara lungt så ska du se att det kommer gå jätte bra och du snart sitter fär med en liten kel-kanin. (:

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

[Becca-]
0

Oj, vad kul. Vilken uppfödare kommer kaninen ifrån?

LinneaJohaanson
0

När jag får hem nya kaniner så håller jag på med dessa från dag ett. 
Jag har upplevt att det blir som med hästar, att om dom är rädda för något så visar man att det är det. Om hästen är tex rädd för en stock och så visar man stocken, då visar man att det var den som var läskig.

Jag känner då med kaniner att man liksom visar att det är läskigt här och vi ska ta det lungt för att du är rädd typ.
Jag tycker att man ska behandla kaninen som den alltid ska bli behandlad!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

KaninFlin
0

#3 #4  Ja! :D Kaniner är allt jag har i huvudet

#1 #3 #5 Tack för er hjälp, underlättar verkligen!

#4 Det finns ingen speciell kanin jag ska köpa ännu, men om en dvv unge med stamtavla går att köpa redan imorgon ska jag ju ha den. (Nja, lite fler krav har man kanske… xP)Och då är det bra att redan fått svar på sina frågor. :)

KaninFlin
0

Var tvungen att berätta så att det inte blir ett stort drama här

de enda kraven jag har är att det är kanin som inte är allt för rädd och att det är en hane. Den ska kunna hoppa också. (alltså inte ha ett sorts handikapp, för jag vill verkligen kunna hoppa med min kanin)

[ninnakm]
0

Jag håller på med mina kaniner så mycket som möjligt i början. Tills de är så pass sociala som jag vill att de ska vara och litar på mig. Vissa får man jobba mer med och med andra mindre.

KaninFlin
0

#8  Tack för tipset :) Och nu har du tama kaniner va? x)

whoareyou
0

Jag låter de vara i sin nya bur de första timmarna så de får vänja sig i lugn och ro till allt det nya. De är mycket att ta in och nya dofter.

Men när de vant sig och så, då gäller det att tillbringaa så mcket tid som möjligt med dom! Klappa, gosa, bära, ligga bredvid. Ja tillbringa mycket tid med dom:)

Lycka Till!

KaninFlin
0

#10 Tack :3

[ninnakm]
0

#9 Absolut! ;)

KaninFlin
0

#9 Var tvungen att fråga ;)