Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 4470 ggr
KaninFlin
0

Hermelin eller dvärgvädur?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, snart ska jag skaffa mig en kanin  :) Jag kan dock inte bestämma mig Vilken ras? jag ska ha, hermelin eller dvärgvädur? Har någon här haft en sprallig och glad hermelin eller dvärgvädur någon gång? Kan ni berätta lite om den?

[Klorytex]
0

Jag har haft dvärgvädur för många år sen, hon var ganska lugn och rätt snäll, men vi tog inte hand om henne så bra så hon blev vild =/

Idag har jag (tror jag) en hermelin/chinchilla (Holly) och en hare (Dolly), dom ser precis ut som det enligt bilder och beskrivningar. Holly är äventyrlig, envis och enormt pussig. Hon älskar att ligga som en krage vid halsen och sova och när hon är pigg så försöker hon alltid rymma till min fästman för att kissa på honom :D Hon älskar att retas med Dolly och att sno maten ifrån henne fastän hon har eget. Dolly är jättelugn och snäll, inte så pussig men hon slickar ofta rent mina händer och läppar, varför vet jag inte :P Jag tror att en dvärgvädur är en jättebra förstakanin. Se till att mysa med den hela tiden och att vänja kaninen att ligga på rygg (lättare att klippa klor). Jag tror att kaniner vill ha sällskap, så du kanske ska fundera på att skaffa två :) ?

Bilder finns på fb, det finns en länk till min sida på min presentation:)

[Ellahpella]
0

Har haft några Dvärgvädurer. Dom var så glada och nöjda med det dom fick och var jätte snälla och förstående mot barn "Dom sprattlade inte mycket" :) hade en underbar tid med dom ! det är en fin ras <3

Har dock inte ägt någon Hermelin.

Men dom är säkert en rolig ras att ha också.

lisiberglund
1

jag har en dvärgvädur, den är toppen för den blir kompis med mäniskor väldigt snabbt den är lungn när man lyfter,smeker,klipper kolorna,borstar den men när man är ute med den så hoppar den och gör glädje skutt en väldigt bra sälskapskanin :)

Med all kärlek //Lisi

Zvintos
0

När det gäller dvärgvädur och hermelin får man fundera lite på exakt vilken storlek och vilket temperament man vill ha.
Dvärgvädurar är ju som bekant aningen större och även aningen lugnare, i vissa fall lata/slöa.
Hermeliner är mindre och brukar vara betydligt mer fart i.
När det gäller båda bör man vara noga med att det är bra temperament på släkten.

Jag har ägt båda och det har varierat lite i temperament hos hermelinerna.
Har haft sammanlagt 4 stycken; 2 normalpälsade och 2 fuchs, 1 av vardera kön.
Hanarna har faktiskt varit de lugnaste och den normalpälsade hanen jag hade (6 år sedan nu) var lugnare än alla andra kaniner jag stött på, inklusive alla dvärgvädurar.
Honorna var lite mer lynniga, vilket mycket väl kan ha berott på deras linjer.

Dvärgvädurar har jag faktiskt inte ägt en enda med dåligt temperament, och det är ett par stycken nu.

Så vilken man väljer är lite efter tycke och smak. =)

Emelie
0

Dvärgvädur röstar jag på! ;) Helt enkelt en underbar ras.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

KaninFlin
0

Tack så mycket för era svar! Det blir en dvärgvädur jag ska ha :)

KaninFlin
0

Tack så mycket för era svar! Det blir en dvärgvädur jag ska ha :)

Linnet
0

Dvärgvädur så klart dom är mycket mer tillgivna och mycket tamare än hermeliner.

[Becca-]
0

Hermeliner är precis lika mycket tillgivna och tama som en dvärgvädur!

Sussii92
0

#8 Behöver inte alltid vara så :)

Jag har haft både hermeliner och dvärgvädur och kan säga att båda raserna i mina ögon är lika bra :) När det gäller rekommendationer om vilken av dem beror det mycket på vad personen i frågan söker :)

#7 Vad roligt :)

KaninFlin
0

#10 Ja. men jag kommer nog skaffa mig en hermelin någon gång i framtiden.  :)

malinroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle valt hermelin. Har två underbara små hermeliner. De är snälla, söta, busiga, gosiga, påhittiga och alldeles underbara :)

Det bästa är nog att känna efter själv, det är ju en smaksak. Oavsett ras är det ju viktigt att man väljer en individ man trivs med. Att hermeliner inte är tillgivna och tama är dock bara skitsnack. Det finns både dvärgvädurar och hermeliner som är otama och mindre tillgivna men det sitter inte i rasen. Däremot har ju föräldradjur, uppfödare, miljö, hantering m.m. inverkan på sådant.