vad ger du din kanin?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Molly min dvärgvädur får torfoder på morgonen och saftfoder på kvällen och hö o vatten alltid men jag försöker att överaska med lite rolga nya saker till min kanin tillexempel i dag så hängde jag upp en kvist rosmarin i taket i buren molly blev jätte nyfiken på vad det var som luktade så gott och i morgon ska jag ge henne lite torkade morötter som är i ungnen just nu men allt dedär har hon fott förut så jag undrar vad ni brukar ge era kaniner som lite omväksling?
Med all kärlek //Lisi
Bara en liten fråga: Vad är torrfoder, och saftfoder? Mina kaniner får Stampe pellets, grovt hö ifrån bonde och olika örter/grönsaker varje dag. Dem får väll inga speciella saker, utan det kanske blir lite havregrynsgröt någon gång i månaden, annars är det frukt max en gång i veckan som är godis för dem.
torfoder är pelets m.m och saftfoder är morötter salad m.m :)
Med all kärlek //Lisi
Mina kaniner får pellets ( RR & Svenska foder) och såklart massvis med ängshö (från bonde i närheten) och vatten och lite kvistar att tugga på :) Saftfode får de lite då och då, blir mer uppskattat om man inte ger det så ofta ;)
Min får 0,75dl pellets. Bra hö från en "höbonde" och såklart färskt vatten. Sen så 1-2ggr i veckan får hon 1msk med blandfoder. blandat med 0,5dl pellets! Dock endast om hon varit duktig och gjoirt något (t.ex. blivit borstad väldigt länge, varit i hagen i flera timmar osv.) och färskt frukt och grönt någon gång i veckan! :) och färst gräs på sommaren. :)

Mina har fri tillgång på hö. Nu har vi klippt ner många av våra fruktträd så det blir massor med grenar också. Sen får dom olika mycket pellets. Ger rabbfor. Några gånger i veckan får dem grönsaker, det blir oftast morötter och broccoli. :)
men när ni ger dom nåt extra vad ger ni då, ger ni örter eller tårkade grönskaker ? :)
Med all kärlek //Lisi
Saga får ca en matsked spannmålsfri pellets (JR Farm Grainless Complete Dwarf Rabbit) och 1-2 matskedar örtblandning morgon & kväll.
Nalle får ungefär en halv matsked pellets på morgonen och en matsked örtblandning på kvällen. Under dagen brukar han få godsaker som ruccola (vilket han älskar), färska örter, någon morotsbit ibland, lite paprika, lite kål etc.
Utöver det har de fri tillgång till hö, vatten och kvistar.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Min kanin får 3 matskedar pellets på kvällen och har alltid fri tillgång till hö. Jag brukar ge min spenat,morot, äppel(sällan eftersom godis), ärtor. Iaf på min kanin kan jag inte ge för mycket morot eftersom han då får diaree men de e ju olika från kanin till kanin. men finns en artikel på sidan om va de tål, där kan du nog hitta massa gott till kaninen :) Sen personligen ger jag inte han de jag listat upp varje dag utan att när han har vart duktig får han lite i matskålen :)
kramar från Emma och Chewie 
#6 har du kött djur?
MVH John

#10 Nej, men några av mina kaniner är jättesvåra att hålla vikten på. Har testat allt, och för att hålla hullet på några av dom andra märkena måste dom äta så mycket så att dom inte orkar något hö.
Och dom som håller sin vikt bra får bara lite, så tycker det funkar jättebra med rabbfor. :)
okej tack för alla svar själv ger jag molly tre skedar pelets på morgonen ibland för hon lite knaperblandning med, och lite saftfoder på kvällen oftast lite torkade morötter eller lite färska örter eller en till två salads bitar och självklart har hon alltid tillgång till hö och vatten :)
Med all kärlek //Lisi
Båda mina kaniner har fri tillgång till hö, min hona får 0,35 dl pellets (Stampe) om dagen, min unghane får 0,25 dl pellets (Stampe han med) om dagen, sen får de någon grönsaksbit då och då, ruccola är mycket uppskattat!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag tänker inte på vad jag "ska" ge, 05. dl Rabbfor pellets får dom dagligen + fri tillgång till ängshö från vår bonde.
Jag ger kaninerna grönsaker och furkter som "blir över" under dagen, ex. äter jag morötter till maten får dom morotskalen, äter jag ett äpple får dom skrutten, äter jag banan får dom smaka av den, äter jag kiwi får dom skalen från den osv.
När jag gör hempressad fruktjuice får dom fruktköttet som blir över - betående av ex. kiwi, brännässlor, morot, äpple och druvor m.m. Det älskar dom!
Sen brukar jag kunna göra havregrynsgröt utan salt.
Att torka brännässlor och ge kaninerna blandat med pelletsen är uppskattat :) Det kan jag göra vissa somrar. Har jag persilja hemma ger jag en kvist av det också.
Torkade bär är också uppskattat! Och blad från bärbuskar är mums ^^
MVH John

#15 Jaha, läste på ganska mycket om rabbfor innan jag började med det, och märkte att många på alternativ har ju köttdjur. :) (om du letar efter någon som har köttdjur ^^)