Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 2450 ggr
sara-amazing
0

Snälla hjälp! Diarre :(

Min kanin har diarre! :( Flytande, vattnigt! Vad ska jag göra? Finns det något jag här hemma kan göra? Har ingen fast telefon och det går ej att ringa till veterinär under helgen här uppe i norr vad jag vet på helgen utan att betala 200:- från fast telefon. Ska givetvis ordna det här med telefon på något vis, tänkte bara ifall det fanns något jag kan göra tills dess :( Eller något gratis nummer att ringa för iaf rådgivning?
Han har bara hoppat upp på bänken en gång, så jag trodde att det inte skulle hända igen, åtminstone inte under nätterna då han alltid hittills skött sig.
Hur som helst har han hoppat upp på bordet och tagit med sig en öppen förpackning med knäckebröd ner. Jag vet inte hur mycket han har ätit, då jag inte äter det själv utan min sambo.

Fasiken. Panik! :(

Kaninhopp
0

Har för mig att man kan testa ge kokat osaltat ris. Och kokad potatis, dock måste det ju svalna men…

Maggie89
0

Vad tråkigt.

Berätta för oss hur det går.

sara-amazing
0

Min sambo vaknade nyss och sa att han bara fått i sig ett halvt knäckebröd. Så det kanske inte beror på det, jag vet inte.
Har inte gett honom något annat utöver det än vad jag brukar.

Han är pigg och glad. Har tvättat rumpan på honom ordentligt. Han hoppar som vanligt och nu gick han och la sig en stund.

Hoppas verkligen att detta är något tillfälligt.

#1: Tack för tipset. Vet bara inte just nu om jag vågar ge honom någonting mot magen som inte har en "säker källa" på att det är sant och bra. Hoppas du inte tar illa up!

gaabriellaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte direkt så mycket men det viktigaste är iallafall att han får i sig hö. Lycka till!

Fridaaaa
0

Ge enbart hö, inget pellets, inga grönsaker inget annat, enbart hö & vatten såklart. Hjälper inte det, så får det nog bli veterinär, en kanin snabbt kan bli uttorkad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sara-amazing
0

#5 Hur länge ska jag avvakta innan jag borde åka in till veterinär?

Jag ger enbart hö och vatten sen imorse. Han brukar att dricka jätteofta och mycket, men nu har jag inte sett honom dricka sen imorse. Han kan självklart ha druckit utan att jag har sett men..
Hur ska jag få i honom vätska? :( Han kanske dricker om han får sockerfri saft? Är saft farligt? :(

Senaste timmen har han mest suttit och legat i en av sina kartonger med halm i. Han brukar inte sitta still så mycket i vanliga fall..
Han tvättar sig om rumpan hela tiden, så han är duktig och försöker hålla rent.

Är det någon skillnad i sådana här situationer på vilken sorts kanin det gäller? Vad man ska göra, när man borde åka in med honom o.s.v

sara-amazing
0

Vad kan detta bero på? Eftersom att han "bara" ätit ett halvt knäckebröd så beror det väl inte på det?

Jag och min sambo råkade dubbelmata med pellets igår morgon, så att han fick hela dagens pellets på morgonen istället.
Dom har annars fasta tider och rutiner, Kan det har rubbat hans mage? :(

gaabriellaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte svaren på dina olika frågor men dricker han inte så ta en sån där trubbig spruta med vatten i och spruta in i hans mun. Har ni ingen sån så försök med vattenflaskan.