För och nackdelar med Utekanin
Här ska ni skriva för och nackdelarna med att ha kaninen Ute. Och komentera inte andras svar utan alla för tycka som dom vill :)
Fördelar:
- De har alltid frisk luft.
- Man kan bygga större burar än de som säljs som inneburar.
- Kaninen får skutta ute i Hage året om, hur länge de vill (så länge vädret tillåter).
- Kaniner klarar bättre av kyla än värme; mina trivs superbra ute, men inne ligger de bara och flåsar.
Nackdelar:
- Det kan bli skräpigt på tomten, med massa spån och hö.
- Man kan inte vara lika mycket hos dem, speciellt under vintern.

Nackdelar:
Kallt att gå ut
- Man kan inte städa buren likaofta
- Vattnet fryser
- Kan inte ta in den t,ex hos vet.
Fördelar:
- Kan vara mer i snön
- Den får mer friskluft
- Perfekt om man är hö-allergiker

Jag har ju inte mina kanier helt ute, men ändå *** Dem bor ju i sina uteburar och i ett isolerat men ventilerat stort förråd, som både har el…(lampor och element) Och fönster så klart! Jag kan ta ett kort om ni vill se! :) till sommaren ska vi öppna till utehagen som sitter intill väggen så att det blir en kattlucka ut till hagen- så att dem kan hoppa ut när dem vill/in.
Så därför är det inte riktig samma förhållanden men ändå…
Fördelar
- Inget hö och halm, smuts innomhus(vi har allergiker i fam.)
- Mera plats till kanierna(har inte plats med dem klumparna i huset!)
- Rätt temperatur ca(aldrig minusgrader) 5 till 8-9+ grader på vintern(även när det är 30- ute!) och svalt och skönt på sommaren. Kaniner trisv bättre i denna temp. än inne i 25+ ..då vi är frusna :)
- Alla grejer på ett ställe(inget spring att hämta/förvara halm, hö, spån och mat inne…)
- kaninerna slipper onödigt ljud som tv, sterio, radio, dataljud(lillerbror spelar spel :P) dörrar som smäller,klockor som piper,kastruller som tappas mm.
- Kaninen pälsfällning sker normalt
- Vi kan vara och umgås mkt i förrådet med dem, eftersom att det inte är såå kallt där(man får vell klä på sig..)
- det är vindstilla men med frisk luft.
- (vattenflaskorna fryser inte)
Nackdelar
- Att man inte kan ta in kaninen längre än max 5 minuter när mn hämtar vatten, diskar skålarna varje dag…på vintern.
- att det inte finns vattenkran ute i förrådet…springa ut och in med attenflaskor för att diska och fylla på…
- att kaninerna inte kan vara med hela tiden, Ninni, valentino älskar att stå i centrum, (på sommarnen kan hon göra det iof…)
Nu kan inte jag komma på något mera---
putt
- Mvh Emma

Jag har mina kaniner i ett stall, så jag skriver om det.
_Fördelar:
_» Varmare än att vara helt utomhus.
» Lätt att städa burarna.
» Inget spån som flyger omkring.
» Vattnet fryser inte som helt utomhus.
» Finns alltid någon där och pysslar.
» Inte massa rännande ut/in, finns vatten.
» Går att släppa lösa i en box om man vill.
» Vindstilla och bra ventilation, bra luft.
» Aldrig minusgrader, de slipper frysa.
» Man kan umgås mycket, slipper frysa.
» Mysigt att sitta ute på kvällarna i vårsolen.
_Nackdelar:
_» Inte samma myskänsla som inne.
» Man umgås inte lika mycket med kaninen.
» Man märker senare om kaninen är sjuk.
Jag vet inte hur det är att ha utekanin då mina ninisar bor i ett stall. Om ni har ett stall i närheten: ha kaninerna där! Toppenbra. :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Kajsa: Man kan faktiskt ta in kaninen mitt i vintern (inga problem om den ska besöka veterinär). Enligt veterinären kan en utekanin komma in från kyla (mitt i vintern) och vara inne i upp till ett dygn utan problem. Kaninen börjar inte tappa pälsen förrän den är säker på att den ska bo inne en längre tid. Kaninen måste självklart ha tillgång till vatten när den är inne så lång tid!

#6 Jaså, det trodde jag inte :)