Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4957 ggr
emmalindbom
0

medel till gallerbitare??

Finns de något medel man kan spraya på galler så kaniner tycker de smakar äckligt och inte biter?? för min kanin har en hörna som han e på konstant om han tycker vi e för tråkiga och inte umgås med honom hela dagarna :P Plus att en granne sa att de kan höra han om nätterna när jag sover, han har grenar ui buren konstant och alltid något att tugga på så jag förstår i9nte varför gallret e så roligt heller Glad

Tacksam för svar ^^

kramar från Emma och Chewie Glad

sotlynx
0

Det är viktigt att du får stopp på gallertuggandet. Risken finns att din kanin ger sig själv en form av bettfel, om bitandet blir för maniskt. Medel är svåra att få att fungera. Prova istället att spika/ klämma fast träribbor eller grenar som sitter "ivägen" för kaninens normala tuggställe. Prova ocskå att sätta grenar/ brädor mit i buren, på tvären eller 1dm från golvet. De flesta kaniner har svårt att acceptera att en eller flera pinnar/ brädor plötsligt gjort intrång i deras revir, buren, och gnager på dom istället. Gnaga trä är bra, gnaga metall dåligt.

Tänk på att allt trä måste vara obehandlat. Ex fur, hassel, fruktträ!

Lycka till!

[Becca-]
0

Du behöver få stopp på gallerbitandet omedelbart. Som tidigare sagt kan han väldigt lätt utveckla ett bettfel, precis som min kanin gjorde.

Kanske han inte fungerar att ha i bur, frigående inomhus kan vara en lösning. För var det inte du jag föreslog det för i någon annan tråd?

emmalindbom
0

#1 okej tack för tipsen ska genast börja med de :)

#2 Jo de var vi som pratade om de, men jag har öppet buren hela dagarna men han hoppar inte ut, och sätter jag ut han så hoppar han direkt in igen, så får inte de att funka :/

[Wera]
0

Ha på ättika/ättiksprit på gallret det brukar kunna hjälpa.

Min ena kanin biter på gallret för att kunna ta sig ut, han har lärt sig att dra loss luckan som finns på buren, så jag får lov att knyta fast den så luckan inte öppnas.

Han brukar även bita på gallret när buren är "för liten". För när han var van vid en bur som var 50x200cm och flytta sedan till en 50x100 bur blev han typ "tokig"..

emmalindbom
0

#4 okej ska kanske testa de först innan jag börjar spika fast saker :)

eamy
0

#3 när du öppnar buren är det bara golv h*n kan gå på då eller är det matta ?

för dom flesta kaninerna kan inte skutta på golvet för att det är så halt så att dom bara får panik isället . :)

[Becca-]
0

Annars är det bara att flytta ut alla saker ur buren, ta bort gallret så bara plastbotten är kvar och sedan sätta i sakerna igen. På så sätt kanske han vågar sig ut, och så har han ju inge galler att bita på.

[Kaninlycka]
0

Men seriöst, om era kaniner vantrivs så hemskt att de försöker gnaga sig ur en metallbur, då tycker i alla fall jag att ni borde ge den större utrymme, mer aktivering och stimulans istället för att stänga in sen ännu mer genom att knyta igen buren eller fylla den med saker så det blir ännu mindre utrymme.

Skulle ni stänga in en katt eller hund så och vara helt oförstående när den försöker ta sig ut i friheten?

Finns säkert kaniner som i brist på annat accepterar burliv, men gallerbitande visar ju tydligt att kaninen inte mår bra.

Ska man ha bur så tycker jag att man borde köpa största möjliga, annars kan man alltid fixa Hage elle avgränsa kaninen till ett kaninsäkert rum. Annars är helt frigående jättetrevligt både för kanin och ägare!

LinneaJohaanson
0

#8 Bra skrivet. Har själv en burgnagare, dock sätter han sig gärna utanför buren och gnager på gallret. Trodde det var understimulans men det är nog hat mot buren. Han har pinnar men han ska promt äta upp buren. 
Han är frigående nu så ja.. han är en mycket underlig kanin!
Jag var så elak att jag sprayade parfym på buren, då övergick han till att äta upp mitt täcke.

Men som sagt ge kaninen mer att göra, men inte tryck in saker i buren det blir snarare värre. Låt kaninen gå lös, tycker som #8 att vantrivs den så vansinnigt varför trycka in mer saker istället för att aktivera den mer?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Kaninlycka]
0

#9 Tack!

Vill inte verka otrevlig med mitt inlägg, men jag tycker att det är konstigt när kaninen verkligen visar att den inte trivs i bur och så måste den ändå sitta instängd.

Jag menar inte att alla kaniner måste vara helt frigående, man kan ju också se till att bygga stora rasthagar och motionera sin kanin i sele med koppel, ge den aktiveringsleksaker mm.

Sedan tänkte jag på att många säger att deras kaniner vill sitta i buren hela tiden. Kan det vara så att golvet utanför är halt? Lägg ut mattor så blir det mysigare för kaninen att skutta runt. Vissa får man lyfta ur buren för att de ska våga i början, men det betyder inte att burlivet är bättre än att skutta runt och leka.

Kristall
0

Håller helt med #8. Har själv en hane som iom flytten fick börja gå fritt i mitt rum (dock är han instängd när jag är borta eller sover), och det märks tydligt hur bra han mår! Tidigare sprang han runt, runt hela tiden när man släppte ut honom ur buren men nu håller han sig till "sin" hörna av rummet, och skuttar runt och undersöker när han känner för det. Han kommer fram och hälsar när man kommer in i rummet och på kvällen brukar han våga sig ut och undersöka resten av lägenheten. Han ska även kastreras så vår honkanin också kan börja gå fritt med honom så småning om.

Jag förstår att det inte funkar för alla att ha kaninen helt frigående, men man kan åtminstone fixa en Hage av kompostgaller eller liknande eller köpa en valphage att ha kaninen i, redan det ger mycket större utrymme och mer frihetskänsla än en vanlig gallerbur.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

emmalindbom
0

#6 Jag har lagt en fleecefilt utanför så han ska kunna hoppa ut utan parkettgolvet eftersom han inte gillar det.

#8 Jag tvingar inte honom att leva i sin bur, Jag har försökt få han att inte bara vara i buren hela tiden, men ska jag tvinga ut han bara för att jag ska må bra av de? Om du läste så har jag buren öppen hela dagarna så han kan springa hur han vill?

[Becca-]
0

Men jag tycker att du ska ta bort gallerdelen, så bara plastbotten är kvar. Då har han ju inget galler att bita på :)

Eidesdotter
0

Jag har också lite problem med gallerbitning nu när vi passar en kanin några månader.

Han går lös i köket, men vi kan inte låta honom vara i resten av lägenheten eftersom han är lite destruktiv och det inte funkar att kaninsäkra den tillräckligt. Min gamla egna kanin var i kök, hall och vardagsrum, men han gick bara på mattor så det var lätt att säkra längs hans rutter. Sigge går överallt.

För att skärma av vid köksdörren och för att skydda TV och annan utrustning som står precis där har vi satt upp kompostgaller. Vi provade att kleta Sambal olek på när han gnagde som värst eftersom ägarna använt liknande metoder hemma hos sig med framgång. Men efter 5 minuter satt han och slickade i sig alltihop och sedan var det samma visa igen.

Jag har nu löst det genom att sätta tygskynken över gallren. Dels kommer han inte åt att gnaga ordentligt och dels verkar det ha en lite dämpande effekt att han inte ser oss genom gallret.

Men han gnager ibland på sitt burgaller trots att buren alltid står öppen och han hoppar glatt ut och in som han vill. Oroar mig över det. Vill ju inte att hans tänder ska ta skada.

Han har grova grenar och tunna kvistar att gnaga på hela tiden. Allt gott om hö. Ett trähus han gnager på också och flera andra träsaker som är bara hans att göra vad han vill med. Kartonghus och en filtkoja har han också.

Han verkar ha enorm överskottsenergi som jag inte kan avleda. Ska prova att ta ut honom på koppelskutt så snart jag hittar en sele som passar.

Jag törs inte ta bort galleröverdelen eftersom jag inte vill ändra allt för mkt i hans vardag. Hemma sover han t.o.m. instängd i buren utan problem, men här hos oss började han ganska snart protesetera, så nu är han lös även på nätterna.

Men om någon har fler tips? är jag idel öra!Glad

[Kaninlycka]
0

#14 Han är okastrerad va? Så var Kiddo också, före kastreringen. En riktig liten bäver-terrorist. Tungan ute

Eidesdotter
0

Ja det är han. Skulle han inte vara om han var min kan jag säga.Flört

Ha ha, "bäver-terrorist", den var bra!Skrattande

[_annaH]
0

Har samma problem med min kanin. Jag vill ha frigående kaniner men det går inte nu. Försöker ge dom så mycket Motion som möjligt men har inte all tid i världen. Är normalt sätt hemma 5 varje dag o den mesta tiden går till att plugga… Men 2timmar Motion får dom iaf och det va mest på kvällarna hon bet på gallret, så vi började ge henne grenar o det funka utmärkt men bara ett tag för sen strunta hon i grenarna. Så nu har vi lagt en filt över buren så hon vet att det är sovdags o kan säga att hon biter inte på gallret en enda gång Flört Så testa med det kanske Glad?

emmalindbom
0

#13 jag ska ta och testa det, bara de att jag inte vet hur jag ska göra med vattenflaskan då :)

emmalindbom
0

#17 de ska jag testa :) låter jättesmart :)

[_annaH]
0

#19 Tänk på att det funkar inte DIREKT. För oss tog det ca 1 vecka innan hon fatta att det är sovdags när filten läggs på :)

Linnslins
0

#18 Du kan ju alltid ha vattenskål i stället. Eller så kan du kanske sätta nån gallerbit nånstans, typ ett kompostgaller (finns säkert nått smidigare som jag inte kommer på nu) som du lutar mot en vägg. Då kan du ju sätta fast flaskan där =)

[Becca-]
0

#18 Vattenflaskan kan du antingen byta ut till vattenskål, eller så ställer du buren emot en vägg, och bakom buren, emot väggen ställer du ett kompostgaller, och hänger vattenflaskan på.

emmalindbom
0

#20 Nej men så brukar de ju vara med de mesta :) Han e så envis med så kommer ta sin tid :)

#21 Långhårig kanin och manen hamnar så lätt i vattenskållen hela tiden men att sätta vattenflaskan nån annanstans kan ju funka :)