Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 3767 ggr
Ph77
0

Sjuk i ena ögat?

Min kanin har ett sjukt öga. Det är lite fuktigare och så öppnar han det inte helt utan kisar lite.

Har läst tidigare inlägg om salvor o sånt som ni har köpt på Apoteket. Vad heter dessa produkter?

ph77

[Kaninlycka]
0

Jag skulle rekommendera att du tar din kanin till veterinären, innan du börjar experimentera själv med salvor mm.

Hos veterinären kommer de droppa färg i ögat för att se så det inte är någon skada på hornhinnan och sedan måste det ju kollas upp om det kan bli aktuellt med korrigering genom operation, eller om det räcker med antibiotikadroppar i ögat.

KaninPiggelin
0

så där hade min kanin, men det gick över efter ca två dagar, jag tror att hon hade fått en klo i ögat när mina kaniner busade.

Men det kan också vara bra att åka till en veterinär.

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Jozefinz]
0

Vi har en ögonsalva som funkade väldigt bra. Den heter Kloramfenikol. Den är dok reseptbelagd. 

Det kan hända att det blir bra av sig själv, men är ögat suddigt eller varigt bör du fråga vetrinären.

Linnet
0

FInns en receptfri salva som heter Noviform.

Ph77
0

Ok, tack för svaren.

Det var ett hårstrå som växte in i ögat tidigare, som jag kortade ner när jag såg det.

Idag ser det mycket bättre ut så det var nog bara en irritation av håret.

Tyvärr vanligt hos dessa rexpälsade individer..

ph77

Ph77
0

Det var inget var eller gegg i ögat alls. Bara att han såg sömnig ut på ena sidan o lite mer fukt i ögat. Nu håller han båda ögonen öppna som vanligt.

ph77

[Kaninlycka]
0

#5 Skönt att det blivit bättre! Glad