Tigningsavgifter, bettfelsgarantier mm
Jo, vad har NI för betfelsgarantier, tigningsavgifter mm?
Vore intressant att höra :p
Behöver ju själv fundera ut hur jag själv vill ha det…..;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag tar tillbaka kanin och erbjuder ny eller pengarna tillbaka om det ä-r genetiskt bettfel. Tingningsavgift tar jag priset av halva kaninen. Så kostar kaninen 800 så är tingningsavgiften 400.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har inte tagit någon tingningsavgift alls än så länge. Men det har jag ju fått ångra ett antal gånger också… Så det blir nog till att ta 50% framöver, även av "kompisar".
Har ingen skriftlig garanti när det gäller bettfel, men självklart ger jag pengarna tillbaks eller ny kanin om det skulle uppkomma.
Lite svårt att veta vart man ska dra gränsen bara… Ungarna är OK när de flyttar härifrån, så för att det ska vara genetiskt så vill jag nog att det ska uppkomma inom ett par månader från försäljningen.
Annars är ju risken stor att det är pga gallerbitning eller liknande.
Kommer inte ha nån garanti på betfel, när dom lämnar mig är dom kontrollerade och ok.
Duger dom inte för mig duger dom inte för nånannan.
Kommer ta halva priset i tingpris
MVH John
#3 "Duger dom inte för mig duger dom inte för någon annan"
Hur menar du nu? Någon annan uppfödare, eller någon annan vem som helst?
Jag känner väl lite så… Att om en kanin inte duger för mig, varför ska jag då sälja till en annan uppfödare?
MEN, å andra sidan så finns det många som säljer kaniner av till uppfödare, som är av så dålig kvalla att jag skulle vägra att skriva stamtavla på dem. ;) MOAHAHAHA
Det orkar jag inte utveckla just nu.
Men nej inga garantier, säljer inte heller min bil med rostskyddsgaranti på blocket.
MVH John
#5 Du har en poäng där :)
Jag har aldrig tänkt på någon bettfelsgaranti, eftersom jag kontrollerar dom vid leverans och avlar inte på djur som har bettfel i släkten/stammen… sen har det aldrig förekommit bettfel hos mina kaniner, varken köpta eller egenuppfödda. Och jag har köpt måånga kaniner och har aldrig någonsin fått någon sorts "bettfelsgranti" från uppfödaren.
Hos dvärgvädur som jag avlar på brukar det heller inte förekomma lika mycket bettfel som hos teddysar och alla dessa överpälsade lejon m.m.
Men om det skulle vara så att en köpare kontaktar mig och talar om att kaninen har bettfel ska hon kunna bevisa att det är genetiskt, dvs jag ska bli upplyst om detta inom ett par månader efter kaninens leverans - Detta är för jag vill vara mer säker på att bettfelet inte har uppstått p.g.a skada, (typ gallerbitande) - Då skulle jag antingen kunna ge tillbaka en del av summan som köparen betalade kaninen för, eller erbjuda köparen en ny kanin.
Jag tar alltid tingningsavgift - Har tagit ca 50% av totala summan. Mina dvärgvädurar kostar 350kr, så jag brukar köra på 150 kr.
Halva priset i tingning (priserna kan variera).
Kaninen är bettfelskontrollerad vid hämtning och man får även se själv på kaninen vid hämtning.
Halva priset i tingning (priserna kan variera).
Kaninen är bettfelskontrollerad vid hämtning och man får även se själv på kaninen vid hämtning.
Personligen skulle jag aldrig drömma om att inte ge tillbaka pengarna eller en ny kanin om kaninen fått bettfel! Tycker att det är oseriöst av uppfödaren att inte göra så och skulle heller aldrig köpa av någon som inte kan ta sitt ansvar som uppfödare om något sådant uppkom. Det ska då naturligtvis vara bevisat genetiskt, dvs helst ha uppkommit på fler i samma släktlinje.
Kaniner kan få bettfel (genetiskt) trots att bettet varit korrekt tidigt (3 veckor). Har själv sålt två sådana ungar i fjol där bettet var perfekt tidigt men vid 6-8 månader så fick de bettfel. Så att man säljer en kanin med korrekt bett är ingen garant på att det aldrig bir problem.
Jag tar halva summa i tingningsavgift, och aldrig mindre. Tidigare när jag sålde utan att ta tingningsavgift så tror jag att jag "sålde" varje kanin två gånger…
Ljustadalens kaningård
#9 Det går aldrig att bevisa hur vida det är genetiskt eller inte tyvärr. Det är det som är knepigt.
Jag tror man möjligen kan säga att om det uppkommer innom ca 3 veckor eller dylikt, efter hämtning, så är det med största sannolikhet genetiskt.
Skulle någon komma efter ett halvår och säga att kaninen fått bettfel så skulle jag inte kunna ta tillbaka den, då det med stor sannolikhet skulle kunna bero på att de inte gett den tillräkligt med gnagmaterial.
Skulle jag få vetskap om att en av mina kaniner skulle bära på denna genetiska deffekt så skulle jag ta den ur Avel omgående dock.
#10 Jag skulle ändå ge dem eller en ny kanin (eller pengar tllbaka) om det uppkom bettfel på en kanin som jag sålt upp till 8-10 månader. Detta främst för mitt ryktes skull. Vill inte vara en sån uppfödare som inte tar ansvar för min Avel och de ungar jag sålt. Vill ge dem jag sålt kanin till den tryggheten. Men det är kanske bara jag, vad vet jag :)
Ljustadalens kaningård
Så om nån unge tappat kaninen så betfel uppstår, ger du dom en ny då? Isf är det bättre att sätta kaninen på foderavtal.
MVH John
#12 Japp det gör jag, om det inte går att garantera att bettfelet är på grund av att någon tappat kaninen. Jag resonerar som så att går det inte att utesluta genetiska orsaker så ger jag ny kanin. Av den anledningen säljer jag inte mina kaniner för 50-100 kr heller, och folk får inte heller pruta på dem. Jag säljer inte kaniner för att tjäna pengar och har hellre nöjda kaninägare som kan känna att de kan lita på mig om det blir något problem :) Det är inte många hos mig som har behövt utnyttja den garantin (på över 20 år som uppfödare), så det är inte direkt ett stort problem…
Jag har haft kaniner utlånade på foder också, men det är endast för min egen skull, dvs för att kunna "behålla" kaniner och avla på dem.
Ljustadalens kaningård
#13 Man kan aldrig garrantera var det uppkommer ifrån. Där av ger du alltså en ny kanin till alla som får bettfel oavsett anledning, om jag förstått dig rätt. :)
Ganska generöst tycker jag ändå. :)
MVH John
#15 Instämmer. :)
#14 Ja det gör jag. Som sagt så handlar det om väldigt lite pengar i det stora hela. Går det absolut inte att utesluta genetiska orsaker (och det går det väldigt sällan) så tycker jag att det är självklart att ge en ny kanin. Jag har hellre nöjda kaninköpare än den extra lilla pengen som jag skulle ha kunnat tjänat genom att sälja den kaninen istället :)
Men ett barn som tappat kaninen och fått en bruten käke eller dylikt och genom detta sätt får bettfel direkt vid händelsen, då är det inte på grund av genetiska orsaker utan rent slarv. Jag kommer att ha i köpekontraktet i framtiden att barn inte ska hantera kaninen utan vuxens uppsikt.
Ljustadalens kaningård
Jag har en tingnibgsavgift på 100kr:) sen kollas betten på bebbarna innan de lämnar vårt hus:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Har ingen tingningsavgift, men lämnar garanti mot medfödda fel till 6 månaders ålder, samt en månads garanti från köpet om kaninen dör av sjukdom. Då får dom en ny kanin eller pengarna tillbaka.