Kan någon tala om för mig att...
…jag INTE ska ha en kanin till, åtminstonde inte en dvärgvädur.
Var i djuräffaren igår och köpte spån och lite hundgottis. Det är helt omöjligt att låta bli att kolla i "djurhörnan" där alla djur sitter. Och ensam i en hörnbur satt en liten viltgrå dvärgvädur och så en lapp på fönstret - "kanin 100 kr!". Och nu kan jag inte sluta tänka på den lilla krabaten.
Vem som helst som är 18 år eller äldre kan ju knata in och köpa ett djur i en affär. Och att då sätta ner priset till bara 100 kr och dessutom på en STOR lapp… Stackarn kan ju hamna varsomhelst… Hos en barnfamilj som tror att dom köper en leksak till barnen, eller hos ungdomar som tycker det vore häftigt om hunden fick jaga den…
(tyvärr har jag sett så mycket skit inom djurhållning att jag har svårt att tro gott om folk längre)
Jag vill bara plocka hem honom/henne… Det blir svårare eftersom jag HAR råd. Och det finns planer på en till kanin.
Men jag skulle ju ha en till Rex eller möjligtvis en lejonhuvad…Och inte förren sommaren.
Men i mitt huvud mal bara tankarna på allt skit som kan hända denna lilla kanin. Och tankar på att jag ju kan behålla honom bara ett litet tag och sedan sälja till någon som är seriös. För mer än 100 kr, jag kommer ju ha tid att vänta på rätt köpare…
Åhh suck, vad gör man när ens hjärta så fort tar in minsta lilla varelse och vill skydda dom från allt ont?…
Att umgås med djur är att vila sin själ
Det är svårt det där. Du får följa ditt hjärta!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förstår fullständig hur du känner det ….själv har jag nu mera mer el mindre struntat att titta i djurhörnan…..det gör för ont helt enkelt.
Tycker att om du själv vill kan och har lust och som du säger har råd att ha en kanin till så hämta hemma den och fixa en bra omplacering till den när det är dax
OCH så sätt gränsen att du går inte ner till djur hörnan nästa gång …för hade du reagerat likadant om de varit två .
Nej tror inte det .. men av se en stackar ensam kanin får oss ofta att bli blödiga .. priset var det satt så lågt för att den börjar komma i den åldern att den snart inte går att sälja i djuraffär
(CA 10-12 v.) Säljer själv jag ALDRIG kaniner till djuraffären inte heller innan 8 veckors ålder.
Vi kan ju inte rädda varenda kanin vi ser… men mår du bättre av att göra detta NU så gör det.
Har du fler kaniner?? Nu vet jag inte om du är som jag men mina sitter i karantän i minst 4 veckor för att minimera ev smittorisk.
Tänk igenom en gång till innan du bestämmer dig … Intala dig själv att du skall omplacera kaninen ( om du nu inte vill behålla den)
Tala om för den ev nya ägaren sedan att du ” räddat kaninen” så att du inte får skit om den har ev betfel en något annat längre fram.
Har en väninna som arbetar i djuraffär så jag och alla ni vet vad som händer med dessa små som inte blir sålda.
Men en sak skall du ju tänka på ATT …DU / VI kan inte rädda alla hur vi än vill.
Kaniner är utan tvekan beroende framkallande.
Kram nu skall jag gå ut och se om jag fått några kaninbebisar
Uppfödning av rex pälsade kaniner & lejon
Nej jag vet att man inte kan hjälpa alla. Men så är det en liten röst som mumlar att "ingen kan göra allt men alla kan göra något".
Och jag tänker lite som så att det blir ett bra test på om det funkar med fler kaniner än bara en. För det känns lättare att omplacera denna kanin än den där dalmatin tecknade rexen jag drömt om i ett år…
Med tanke på att hunden äter för 800 kr/mån känns det inte så farligt med nån extra hundralapp på kaniner…
Tyvärr ligger djurhörnan precis vid smådjursavdelningen så det går inte att undvika att se in där när jag plockar åt mig spån och annat 
Jag tycker inte synd om kaninen för att den är ensam, den verkade rätt nöjd och glad. Det är just det där att så billiga djur lockar till impulsköp och att risken är så otroligt stor att fel person lockas att köpa.
Så sent som i höstas tog jag hand om en liten mager, smutsig och skygg stackare som fått sitta i sin utebur sedan sommaren. Denna kanin var just ett impulsköp från djuraffär, hade kostat 200 kr och en mamma fick för sig att överraska barnen med en liten vän…Som ungarna tröttnade på lagom till hösten…
Och ja jag tror det låga priset beror på att den börjar bli "gammal" då den såg ganska fullvuxen ut, dels rätt stor och vad jag kunde avgöra rätt kraftig både i kroppen och huvudet.
Men ändå…. Tycker det är vansinne att sälja levande varelser i butik på samma sätt som kläder och skor
Tycker faktiskt du ska ta den. Har du tiden och allt så är det ju jättesnällt och bra av dig att ta den.
Lycka till hur det än blir 
Om du köper kaninen i affären gör du bara plats för en ny liten kanin. När den säljs kommer det en ny osv. Så länge folk köper djur kommer djuraffärerna att sälja dem.
Enligt mig bör man skaffa ett djur för att man vill det, inte för att man tycker synd om det. Det är bäst för alla i slutändan. Vad gör du om du köper kaninen nu och om kanske en månad ser en ny kanin som ingen velat ha som slumpas bort för samma summa?
Vet hur tufft det är, har själv varit i samma situation flera gånger. En gång blev jag så upprörd av att se hur djuren hade det att jag, efter att länge ha övervägt att ta med en kanin hem, lämnade butiken utan ett ljud.
Bättre är isf att jobba för att få djuraffärer att sluta sälja djur. Även en liten sak gör mycket i längden, t.ex. så handlar jag nästan aldrig på djuraffärer som säljer djur, vilket gör att de har mist en kund. Gör flera samma sak blir det snabbt många kunder de förlorar.
Om du vill ge en kanin ett bättre hem kan du ju ta hand om någon av alla bortglömda burkaniner som annonseras ut, som faktiskt har det dåligt (för vem vet, kanske kaninen i djuraffären får ett bra hem trots det låga priset?).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Det blev som så att en liten Morgan fick följa med mig hem
#7: jag vet att de tar in nya och att det effektivaste sättet att få dom att sluta är att inte köpa. Men ibland funkar inte logik så bra. Om jag tycker det är moraliskt eller etiskt fel brukar jag stå över även om det egentligen lockar. Men den här gång fick hjärtat vinna över hjärnan, jag orkar inte vara "syster duktig" heeeela tiden…
Får man se en bild på den lilla hjärtekrossaren?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jadå ska fixa det imorgon, idag ville jag lämna honom ifred.
Har haft fullt upp själv också med att hålla hundarna borta. Marodör bryr dom sig inte mycket om men när det kom en ny långörad liten vän blev dom väldigt nyfikna
Han är ganska skygg men det kan man ju förstå. Just nu bråkar jag inte med honom i onödan, han ska få vänja sig vid sitt nya hem lite först.
Ganska tjock är han med och ahr en rejäl hakpåse, tidigare har han fått massor av pellets. Marodören fick pellets i vintras men då bodde han ute och det var jättekallt. Nu när han bor inne blir det bara hö+ett par olika grönsaker om dagen. Kommer bli likadant för Morgan sen.
Ni får gärna gissa Vilken färg? han är, jag är så ny på det här med färger och håller fortfarande på och lär mig. Men jag tror att han kanske kan vara sotad viltgul? Han ser för ljus ut för att vara viltgrå men har ju viltzoner. Men ren viltgul kan han ju inte vara eftersom han är just "sotig"?
#11 Åh han är ju viltgul, jag läste viltgrå däruppe… Så fiiin! 
Du läste rätt första gången
Första dagen jag såg honom i djuraffären såg han viltgrå ut. Men det var han ju inte hehe.
Så han är alltså viltgul, härligt! Det är så fint! Men visst är han sotad med? Ser inte särskilt ren ut färgen, spec inte på öron och bakdel.
#13 Han kan nog vara sotad, jag är inte heller proffs på färger. 
Förstår att han fick följa med hem! Skäm bort honom med allt en kaninkompis kan drömma om, så förgyller du hans liv. (Även om det även betyder att du stöttade en zoobutik).
Finns ju många tvivelaktiga uppfödare också, men inte gör det att folk låter bli att köpa kanin för det. Tyvär.
Tycker det var jätte bra gjort! För som Kaninfamiljen säger, så finns det uppfödare som inte heller är seriösa…
Lycka till med honom! Han är grymt fin :D
#14: Ja det var svårt att motstå honom när han reste sig på bakbenen och tittade på mig
Brukar inte falla för djur bara för att dom är söta utan det ska kännas något också och jag kände att den där ska med mig hem hehe. Det brukar bli bra när jag går på känsla, gjorde det med en av hästarna och en sådan relation har jag aldrig haft till någon förut. Andra kallade hästen "svarta djävulen", mig gick han efter fast han var lös och jag red honom utan sadel eller träns. Så det ska nog bli bra den här gången med
Och skämma bort honom ska jag, på det bra sättet. Med massa kel och bus och goda grönsaker. Fast just nu ratar han allt utom sina pellets men det brukar ge sig det med.
#15: Jag är ju egentligen emot att affärerna säljer djur. Särskilt som dom inte ens kollar upp köparna. Ingen frågade mig om jag kunde nåt om kaniner, vad jag skulle ha honom till eller nåt. Själva visste dom inte ens färg eller ålder, ofta kan dom ju inte ens avgöra kön på dom när dom är små heller. Men jag blev positivt överraskad att han var kastrerad faktiskt.
Och tack, jag tycker också han är fin. När jag nu får se honom, helst vill han ligga i sitt hus. Men jag förstår honom, helt ny miljö, nya människor, en massa nya djur och han är inte van vid att bli hanterad. Men han vänjer sig nog.
Ja han är verkligen jätte fin! lycka till men snyggingen ;D!