Vad äter era kaniner?
Vad får era kaniner för foder och hur ofta?

Mina kaniner får 1½ dl Lottie pellets, grönsaker, knäckebröd, frukt och fri tillgång till hö varje dag. Dom har självklart också fri tillgång till vatten!

Jag ger mina kaniner frukt, grönsaker, knäckebröd, vatten och havre. Det är lite olika från dag till dag. Men de har alltid fri tillgång till hö och vatten men det andra varierar som sagt. :)

Morgon (8.00-10.00): ½ dl pellets + ½ dl havre
Eftermiddag (16.00): Frukt & Grönt
Kväll (22.30): ½ dl pellets + ½ dl havre
Fri tillgång till hö, såklart :)

Lottie & Carrier får mina. Och så frukt, grönsaker, knäckebröd, havre och vatten. Men det varrierar, men de har alltid fri tillgång till både hö och vatten såklart.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Lottie äter Hampus och han får morgon och kväll :)
Kvällstid 18.00 Utfodras kaninerna med Edelstar pellets, mängd beroende på stolek. Hö och vatten fylls på, Morötter och Äpple ges. Men även Grenar och kvistar kan ges då och då, till tändernas tacksamhet. :P Havre ges också, Men vi ger dem urprungligen enbart vintertid!
Okej! Mina får havre, grönsaker el frukt, torkat bröd/knäckebröd, och såklart hö och vatten:)
#7 Pellets? 

#2 och #7 : får inte era kaniner pellets?
Vi ger våra kaniner pellets 1 eller 2 gånger om dagen (morgon+kväll) och grönsaker utöver det då och då. Ibland får dom en tallrik havregrynsgröt, men det var ett tag sen :) Fri tillgång på hö och vatten
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
På morgonen fyller jag på hö åt dem och så får dom oftast en halv morot var, en äppelbit eller något annat.
sen mellan 17-20 ungefär så får alfred en halv dl pellets och saga får numera 2 eller 3 matskedar pellets.
sen runt 21 får dom grönsaker, frukt och annat.
Jag utfodrar kaninerna oftast 1 gång/dag. Hö & vatten har de fri tillgång till, som oftast finns det också gran, asp, rönn eller björkkvistar att gnaga på. På kvällen serveras det pellets samt färskfoder. Lite nu som då kan det även slinka ner torkade växter & bär, torkat bröd, pasta eller risflarnsgröt mm i burarna.
Har ongen kanin för tillfället men blivande kaninen ska iallafall få Oxbow pellets (troligtvis det bästa pelletsen på marknaden just nu), självklart grönsaker och frut, kvistar och massamassa hö. Förra kaninen beta ute hela dagen så hon åt massa gräs och hö och ca halv dl pellets (hon vägra äta mer och ibland åt hon int eens upp det utan åt bara hö och gräs istället).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mina kaniner får någon sort pellets (som jag inte vet vad det innehåller) men iallfall kan jag inte ge annan pellets eftersom min äldsta kanin blir jätte kass av nytt foder =/ sen får mimmi något dyrt foder med lite mineraler och någon sort gnagarbla. men bara 1/4dl dagligen!
pellets får dom 1/2dl ungefäe 2grr per dag.
#14 dina kaniner kanske behöver mycket mat, men det låter som att dom får väldigt mycket pellets. får dom alltså 1 dl sammanlagt per dag? plus får mimmi lite mer? (:
dom är inte överviktiga?
jag gav min kanin saga nästan 1 dl förut när hon var en unge, men hon har gått upp rätt snabbt i vikt å jag har gått ner mer och mer å nu får hon bara ungefär 3 matskedar per dag. sen en maaassa grönsaker, frukter, hö och sånt istället.

mimmi har gått ner i vikt ;) hon väger 2,5kg lite tjock är hon men men =/

okey men det låter ju bra med masa grönskaer, hö m,m skall tänka på saken men jag har köpt min pellets från en bodgård så jag vet inte ineehållet!! men kan hon ändå bara leva på det?! eftersom jag kan inte byta foder för då blir mimmi jätte kass :( hon har presic blivit frisk sen jag provade på lotties pellets men det gillade inte mimmis mage! hon fick en himla dirareé´
#17: Det brukar fungera att byta foder om du gör det långsamt. Dvs blandar i lite av den nya maten, pyttelite, i några dagar. Efter ett tag blandar du i lite mer, och sen lite mer så det är hälften hälften ungefär. Sen långsamt långsamt öka på tills det enbart är det nya fodret. Jag tror att alla kaniner får diaree om man byter foder över 1 dag. Kan vara värt att testa!

morgon: 1/2 dl pellets + grönsaker/frukt och vatten.
kväll: nytt hö (dom har alltid hö) och nytt vatten om det behövs.

jag vet men jag gav henne 1/4dl är det för mycket att börja med?
#20: Det beror på hur mycket du blandar ut med.. Börja med kanske 1 del nytt foder och 5 delar av det gamla

okey jag skall ju bara byta ut det pelletsen men =/ hon får en 1/2dl så får hon en 1/5 av 1/2dl okey men det är nog lite och bra! när skall jag börja öka på det?
Ger mina kaniner pelletsen Edel blandat med lite solrosfrön.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#8 och #9 Nej det får de inte.

#24 Okej, varför inte?

Fri tillgång på hö såklart. Ca 1 dl zoomanpellets om dagen. Grönsaker & frukt har jag ingen koll med det får dom oxå iaf ;-)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#9 Mina kaniner får inte pellets…. De får havre :) Och annat som jag skrev tidigare.

#27 Varför inte? 

För att jag inte ger dem det helt enkelt. Har bara aldrig provat med det…. :D Är pellets viktigt eller??

#29 Gör en ny tråd :))
#22: Lite efter några dagar. Så att det är hälften hälften om kanske 1-2 veckor :) Då blir det nog inga problem med magen

En fråga. Vad är bra med havre?

Pellets innehåller mycket ämnen och saker som stärker kaninen har jag hört. Man ger även pellets till hästar så det måste vara kraftfullt ;) Man kan inte säga helt säkert om ens kanin är helt frisk! Djur kan ha fel i kroppen som märks 2-3 år senare, eftersom dom inte kan tala om för oss om de mår dåligt.
Nu vet jag ju inte om pellets är såpass viktigt att kaninerna kan få dålig hälsa utav att inte äta det, men man kan aldrig vara säker!
#33 Havre innehåller mycket proteiner, det är stärkande och kaniner tycker dessutom att det är väldigt gott :D

#34 Okej, jag tänkte om det var nyttigt för kaniner :)

#35 Tror det xD Haha, annars är det synd om min kanin ;O Nejmen, det är nyttigt :)
Havre innehåller väl typ ingenting egentligen? Så "nyttigt" vet jag inte om det är..

Eh, jo ^^ Det innehåller massor med protein :)
#38: Och mer? Kan inte tänka mig att havre är någe vidare rikt på varken vitaminer eller mineraler.. Men jag är ju ingen näringsexpert heller.
Inte sagt att havre är dåligt, jag har själv gett mina kaniner lite havre några gånger. Men jag tror som sagt var inte att det är rikt på speciellt mycket.

Kaniner klarar sig mycket väl på havre istället för pellets.. Albins uppfödare använder det och ger även sina hästar det. Och när jag var mindre fick våran kanin havre. Kaninen kan inte ta någon skada av att inte få pellets, tvärt om, för mycket pellets kan leda till både övervikt och en hel del sjukdomar p.g.a den höga proteinhalten.
Kollade upp det där med havre och havre består till ca 75% av kolhydrater, resten är typ protein och fett.
Ja, kaniner klarar sig ju på hö, gräs och vatten egentligen. Men personligen tycker jag havren känns lite överflödig om den inte innehåller mycket vitaminer och mineraler? Som sagt vet jag inte exakt vad havre innehåller, bortsett från det jag skrev där uppe! Men mina kaniner gillar havre och de får det ibland ändå
#41: Du har helt rätt, havre innehåller så gott som inget nyttigt, det gör bara kaninen fet. Det är inte spec. bra att ge kaninen endast havre, bara för att en "uppfödare" gör det så betyder det ju inte att det är nyttigt och bra att ge det.
Mina kaniner får Edel pellets blandat med Lottie. Helt underbart, är super nöjd med Lottie. Tyckte inte att Edeln gav allt jag önskade så nu har Lottie kommit med det.
Jag ger inte mina kaniner någon bestämd foderstat. som är riktigt dl. Utan mina får en näve, ibland mindre och ibland större.
Kan säga att mina kaniner kanske får ½ dl pellets även utställningsdjuren, men ingen har gått nöd på det. De är i super bra kondition och väger rätt.

#42: skrev inte att havre är bra bara för att en "uppfödare" använder det. Ger man kaninen rätt mängd havre tillsammans med grönsaker och Motion så tror jag inte att det är skadligare än pellets, våra kaniner var då inte ett dugg feta. Men det beror ju inte heller bara på maten…