Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 4736 ggr
[Ellahpella]
0

Är det bra eller dåligt ?

Mina kaninungar blir 6 veckor på måndag "alltså den 21"

Om jag särar på mamman och bebisarna när dom är 6 veckor , kan jag vara med på hopptävling den 12 Mars då ?

Mamman får 2 veckor och 2 dagars vila , eller bör jag vänta längre innan jag kan börja tävla igen ?

Kullen var en tjuvparning. Men alla ungarna blev som tur var tingade redan vid 10 dagars ålder till bra hem.

Jag har försökt att hitta information om det där på nätet men hittade inget.. så vad tycker ni ?

[Luppa]
0

Först och främst så bör du nog vänta längre med att skilja ungarna från mamman… 6 veckor är alldeles för tidigt, om man inte måste. 7 veckor är OK, men helst bör man vänta tills de är 8 v gamla.

[Ellahpella]
0

okej :)

läste någonstans att det var bra med 6 v ..

Men om jag särar på dom vid 7 veckor och mamman får en vecka och 2 dagars vila , är det OK att anmäla till tävlingen eller ska jag vänta ? :/

Det är så svårt detdär.. :/

[nataschaj]
0

Fast vissa särar på dem redan vid 6v..de har ja sett att vissa här inne har skrivit… dock vet ja inte hur länge hon ska få vila.

Kickan90
0

som jag skrev i  en annan tråd, så är det bättre att låta ungarna vara med sin mamma tills de är 8v. eftersom deras magar är så känsliga, inte roligt om de pga stress osv dör i sitt nya hem för att de behöver lite längre mognadstid.

jag tycker att du ska låta din hona vila precis lika länge som du hade låtit henne vila inför en till kull.
alltså ca 4-6mån beroende på honans kondition. 
att låta henne tävla direkt är inget bra då det faktiskt tar på en honans kropp att vara dräktig och ta hand om ungarna.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Luppa]
0

Visst, det finns folk som särar ungarna från mamman vid 6 v. Det betyder inte att det är bra för ungarna.

[Ellahpella]
0

okej ! :)

Vi får väl se om hon har hunnit gå upp lite i vikt under vilan.

Muskler har hon dock fortfarande. 

Hon har alltid motionerat sig själv rätt bra i stora hagen :)

Ahh, men vi får se hur hon mår ^^'

[Ellahpella]
0

# Alltså är det bäst att vänta ett tag till .. jag kunde nästan förstå att det inte var så bra , men det är nyttigt att höra lite vad folk tycker.

[nataschaj]
0

Det är bra de att ungarna ska vara kvar hos sin mamma te 8v, dock fick ja klagomål/ifrågesättningar m.m från vissa här när mina fick vara hos mamman när dem va 8v och det. (därav lite snurrig hur det ska vara)

Men bra ja gjorde rätt då.

sorry ts för mitt OT

[Ellahpella]
0

Okej :)

Men vissa säger 6 & vissa säger 8 ..

Efterssom att ungarna förmodligen åker till nya hem vid åtta veckor så kankse 7 är den bästa veckan , eller ? ..

Då är dom ju redo samtidigt som dom har tid att väja av sig från mamman ? :)

Alla tycker olika, derför är det bra att komma med egna argument. Det kan ju inte bli mer än fel ?

Jag fick hem min rexpojke när han var 6 veckor gammal. Mamman hade bitit ihjäl och amputerat alla 9 ungar förutom två ( min hane och hans syrra ). Efterssom att han är flaskmatad och har bott inne hela sitt liv så stortrivs han med människor. Nu är han otroligt snäll och älskar uppmärksamhet.

Jag märkte ingen skilnad på hur han var och hur 8 veckors kaniner var när jag fick hem honom. Nu var ju det värkligen för tidigt , men att iallafall S Ä R A på ungarna vid 6 veckor är inget F E L. Men det rekomenderas att sära på dom vid 7 - 8 veckor :)

Alltså är det uppfödaren själv dom betämmer det.

Kickan90
0

#9 ja uppfödaren bestämmer själv.
vet inte vilka raser du har men ju större ras ju längre ska den vara hos sin mamma har jag för mig.

men jag rekomenderar inte att sära eller sälja kaniner under 8veckor eftersom de är så känsliga speciellt med sin lilla mage.
var därför försiktig med frukter och gnagarblandningar till yngre kaniner.

men man får ju ha lite i åtanke att om de blir dåliga i magen på småttingar så kan det ju lättare gå fel, inte roligt att skicka hem en kaninunge som dör utavkolik med bara några veckor i sitt nya hem pga att magen inte hade stabiliserat sig ordentligt.
det är ju därför det är bättre att ha dom hos sig några veckor extra.^^

jag vet många uppfödare som inte säljer sina kaninungar förrän vid 12 veckor. har aldrig hört någon som säljer sina kaninungar innan 8v. 
personligen så hade jag nog inte köpt en kaninunge som var yngre än 8v pga den känsliga magen som jag hela tiden pratar om xD

MEn den är lika super viktig för kaninens överlevnad som att de ska ha ett korrekt bett.Flört

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

bellamollylovee
0

Detta stog i Tävlingsregistret på http://www.skhrf.com

'' §9) Hona som haft kull eller fått dödfödda ungar får ej deltaga på tävling eller uppvisning så länge hon är digivande. Honan ska också vara i fint skick och utvilad efter kullen. Tjänstgörande domare äger rätt att utesluta hona som denne anser inte är i skick att starta.''

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

iWontBite
0

Jag har nog heller aldrig hört om någon som särat/sålt ungarna förren vid åtta veckor, det var då en gång jag skulle köpa en dvärgharekorsning som jag fick den vid sju veckor för det var mer praktiskt med transporten (tävling) och sedan på grund av att mamman inte klarade att ta hand om alla ungar eller liknande.

I vilket fall skulle jag nog råda dig att låta mamman vila mer än några veckor, en eller två månader i alla fall behövs nog.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[Ellahpella]
0

okej :) tackar  !

Fridaaaa
0

Lagen säger att dem får skiljas ifrån mamma vid 6 veckors ålder, men jag hade nog väntat till 7 veckors ålder, sedan sålt vid 8 veckor :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jahadu
0

precis som #11 har skrivit så måste honan ha diat klart ungarna (alltså vid 8v enligt skhrf om jag inte minns helt fel) och bör dessutom va i bra kondition.
Jag hade aldrig tagit ut min kanin så tidigt på tävling, väntar minst en månad efter att ungarna är "klara"

ElinJL
0

Som dom andra säger så gör ju dom flest olicka men jag tycker du ska vänta tills 8 veckor, då har ungarna blivit stora så att dom klarar sig själv. Och jag tycker att du ska vänta innan du tävlar så att hon får vila ett tag innan :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

sskaniner
0

jag brukar ta isär ungarna från mamman vid 7veckor och låta alla ungarna sitta tillsammans 1vecka innan dom åker till sitt nya hem så det inte blir för stora skillnader sammtidigt :) sen gör ju alla olika o 1kull fick jag ta ifrån vid 6veckor för mamman inte fick i sig tillräkligt med mat o var supersmall även fast dom fick MYCKET mat av bra kvalitet.

så bara du själv kan svara på om när ungarna ska flytta från mamman.

men JAG skulle inte tävla med mamman så tidigt men det beror helt på hur mamman mår.

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)