Vad gör ni med ungarna?
Hej!
Jag undrar ni som har uppfödning, vad gör ni med de ungar som ni inte får sålda? Lämnar ni till djuraffär, avlivar eller vad?
Svara ärligt!
Så här gör jag:
Jag har kvar ungarna tills jag får dem sålda, och om jag sitter med t.ex två ungar som ingen vill ha parar jag inte de övriga honorna förrän dom är sålda.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
har inte haft några kullar än, men de ska stanna tills de blir sålda till ett bra hem =)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Säljer till djuraffär eller omplaceringshem om jag inte själv kan ha kvar ungen.
Jag har dem kvar! Har suttit med ett flertal ungar kvar i månader. Hanar som måste ha varsin bur… Men det har alltid ordnat sig till slut!
Nu har jag varit aktiv uppfödare i så många år att jag har riktigt bra koll på marknaden. Förut är det främst sena höstkullar som har varit svårsålda (leverans i oktober/november är ingen hit!). Jag rekommenderar dessutom hane till de som ska ha sin försa kanin, så det brukar vara honor kvar, om några. De får då gå tillsammans i en stor Hage, så det tar varken mycket plats eller jobb.
Jag kommer spara så många jag kan i en kull. Kommer inte producera mer kullar än jag behöver heller.
Det är mina mål iallafall. Finns det intresse från nån säljer jag såklart.
MVH John

Jag parar inte ett avelspar förrens jag vet att jag kommer bli av med alla ungarna eller ska behålla alla själv! En unge ska inte behöva sitta och vänta på ett nytt hem..
Har precis nystartat min uppfödning, är ungarna friska och pigga kommer jag nog behålla dem.
För några år sedan satt jag kvar med en hel kull (6st) viltblåa ungar som ingen ville ha, de tog jag faktiskt bort innan vintern.
Behöver inte tilläggas att jag aldrig gjorde den kombinationen igen, men sånt är ju svårt att veta i förväg, vad det blir för färger och vad folk vill ha.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!

Har aldrig hamnat i den situationen, parar bara under vår och sommar då det är störst efterfrågan. Brukar ha ca 50 ungar per säsong och visst går det lite trögt med dom sista ungarna som brukar säljas i augusti/september, men har alltid fått dom sålda till slut. Men jag har ju hållit på ett tag och mina köpare tipsar om mig till bekanta som ska ha kanin osv. Men jag vet flera uppfödare som stått med hela kullar som dom inte fått sålda, som dom fått skänka bort till slut.
jag ser jämt till att ha lediga burar ifall om jag inte blivit av med någon/några ungar och jag parar ingen ny hona om jag inte blivit av med ungarna sen ser jag jämt till att ungarna e leveransklara lagom till sommarlovet eller precis innan då jag märkt att det är större efterfrågan då.
sen gör jag även som #13 och rekomenderar hanar om det e till kel/förstakanin.
honor är ju lättare att ha kvar då dom oftast kan sitta 2 o 2 eller fler om man har stor inhängdnad.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Får jag inte såld har jag kvar dom tills dom hittar hem, så gjorde jag när jag hade Avel! Hade jag inte plats, fixade jag plats. byggde gårdar och burar, alla kaniner skulle ha en varsin gård och bur.
Ser aldrig avliving / Sälja till djuraffär eller omlaseringshem som utväg!
Är man uppfödare har man ansvar för det liv man skapar och ser till att den hamnar på ett bra hem och inte skapar liv och sedan döda! Gör man så tycker jag inte att man borde vara uppfödare!
Innan jag tar en kull ser jag först om det finns intresse. Sparar minst en, helst två "om det blir över" (som min kull nu som är planerad till våren, jag hoppas det blir minst 6 st, annars kommer inte alla som visat intresse få en kanin) kommer aldrig avliva en kanin på grund av platsbrist, eller liknande! Håller med #10 om att "är man uppfödare har man ansvar för det liv man skapar och ser till att den hamnar i ett bra hem…."
putt

12# Har du inte fått en massa bra svar här redan? Du har ju inte kommenterat ett enda..
Djuraffären tar många av mina ungar, även de jag skulle fått sålt själv. har bara avlivat ungar än som haft genetiska fel.
Jag vill INTE ha ngn diskussion, men jag ser inget fel att avliva ungar som blir över, varför skulle de vara fel? Bättre de än att de sitter och ruttnar. Sen kan man ju ta reda på dessa som blir över, eller de vuxna som man avlivar för att man e klara med dem i aveln :) Antingen som kött eller som päls.
#13 Jo, jag har fått flera svar som jag håller med men jag vet att det finns flera uppfödare här och jag vill gärna veta hur de tycker och tänker.
Nej, jag har inte kommenterat någon och det är mitt val. :)
Har inte fått min första kull ännu, men om jag inte får sålt alla, har jag kvar dom tills dom hittar ett hem! Avlivar gör jag inte i första hand. Självklart om det är något allvarligt fel, bettfel eller något liknande.
Jag försöker få dem till nya hem, annars får de stanna här tills de hittar nånstans att bo. Jag hade inte klarat av att avliva en helt frisk kanin utan att det är nåt fel med den, om man inte ska ha den till mat eller nåt annat dvs. Avlivning här hemma blir det bara om djuret ifråga mår dåligt och det är den enda lösningen.
Har faktiskt bara sålt 3 kaniner sammanlagt, varav 2st är tillbaks här på foder ett tag (om ägarna nu vill ha tillbaks dem dvs), ungar från alla tidigare kullar har bott kvar hos mig då jag har haft så svårt att sälja mina djur rent känslomässigt.
Kan väl kanske tillägga att jag dock hade kunnat kulla bort några ungar innan de hunnit bli "riktiga" kaniner om jag vet med mig att kullen kommer bli svårsåld. Men efter en vecka eller två när de börjar bli riktiga djur och inte bara "nakna råttor" så blir det svårare för mig att acceptera avlilvning, och då får de helt enkelt fortsätta att växa upp.