Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 4911 ggr
Haztparken
0

Parning, hanen bryr sig inte

Har nu varit och hämtat en väldigt underbar hane vid namn Royal Seed´s Prince ! :D

Han är så charmig och väldigt lugn :)

Efter att han hade bekantat sig en tid med sin bur så provade jag att släppa in min hona till honom då dom ska paras. Honan lyfter på svansen och gör ljud och typ är platt/underlägsen och väldigt villig. Hanen luktar lite på henne för att sedan hoppa därifrån och stampa. Hon fortsätter vara underlägsen när han är i närheten och luktar på han och gör ljud och lyfter på svansen men han bryr sig inte om henne utan bara käkar hö.

Jag lät dom vara och så hörde jag ljud ifrån dom så jag stack snabbt dit och då såg jag att min hona "red" på hanen, och han var ganska rädd. Han blev typ helt platt och så men efter att hon slutat så bara låg han kvar, jag tror nog att hon förväntade sig att han skulle börja para sig med henne, men inte!

En gång när hon red på han så biter hon ju tag lite i han och då så råka hon nog bita för hårt för han skrek till och då så tog jag bort henne för det var så synd om honom och han ville ändå inte para sig.

Hur ska jag göra? Varför parar han sig inte?

Kan tillägga att detta är båda kaniners första PARNING, ingen har parat/blivit parad innan.

[sstorm]
0

Är du säker på att han är könsmogen?

Haztparken
0

#1 Ja, hon sa att han var det. E det något vis man kan kolla på om han är det?

[sstorm]
0

#2 hur gammal är han? Han han tappat pungen? Om han har de och är ung, kan han fortfarande vara för liten för att fatta vad han ska göra

Haztparken
0

Hon sa att han nog e runt 7 månader. Jag ville vara säker innan att det var en kille så jag kollade och hans pungen syns tydligt, dom är inte jättstora men inte små heller.

JohannaCullenEnvall
0

puffar :)

Linnet
0

Han har nog inte riktigt fattat vad han ska göra, ibland har mina unga hanar, som aldrig parat tidigare, också varit helt ointresserade från början. Sätt ihop dom igen, så ska du se att dom parar sig till slut.

hjartelyckanskaniner
0

Jag skulle låtit honom bekanta sig lite mer och sen sätta ihop de och ev hjälpa till. När de är ganska små så förstår de inte riktigt och då får man hjälpa till lite så han förstår vad han ska göra.

Min hane var hos en hona men han la av efter 1 lyckad PARNING och sen var det nog men tillslut lyckades Felizia få 2 lyckade parningar och nu är Chip i dag 29. Hon och hennes dotter ska få bebisar samtidigt=)

Vissa hanar kan vara helt ointresserade av att para sig. De kan ju som honor, välja sin hona. Min hona valde sin hane. Hon tyckte att den hanen hon skulle para sig inte uppfyllde hennes krav så jag lånade en annan hane till henne och det blev 2 lyckade parningar för han orkade inte mer efter att han blivit parad med en annan hona.

Lycka till!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Haztparken
0

Okej, jag tänkte prova idag igen. Det ända är att honan jagade ju han så mycket (hon ville para sig) och han bara låg där helt platt och det var synd om honom.

Men jag provar att sätta ihop dom igen, han verkar lite piggare också idag än när vi hämtade honom igår =)

#7 Hur hjälper man till under en PARNING?

Linnet
0

#8 Det är ganska vanligt att det är honorna som sätter i gång och börjar jucka på hanen från början.

[sstorm]
0

#4 pm han inte vill idag heller är han nog inte redo :)

Haztparken
0

#9 Okej va bra isåfall eftersom hon gör de :P

#10 Ok får hoppas han e redo då!

Haztparken
0

Har satt in honan till hanen igen men det är samma visa.

Hon går fram och försöker men då bara springer han snabbt iväg och stampar :(

hugoochip
0

Kanske ska vänta lite med honom om han bara varit hos er någon dag?

När jag skulle para min hona så tog jag dom till ett ställe där ingen av dom varit förut,sedan hade jag honan i knät så han bara fick lukta på henne.Då blev han jätte "taggad" och flög sedan på henne.

Haztparken
0

#13 Okej jag väntar och tar dom sedan till ett ställe ingen varit på, får se om det funkar.

Men jag börjar nästan undra om han e redo, verkar itne så

hugoochip
0

Annars så får du väll låna en annan hane?=)

[sstorm]
0

Han är nog inte redo då. Även fast de tappat pungen kan de vara så att de inte är könsmogna

hugoochip
0

Eller låna honom lite längre fram,när han har blivit könsmogen?=)

hjartelyckanskaniner
0

#13 Man kan inte ta Glader som ett förslag=P Glader hoppar på allt och alla bara han får.

Han kan vara könsmogen men ändå inte mogen? Jag hade en hane som blev pappa vid 4 månaders ålder. Han var/är en mycket mogen kanin för sin ålder.

När jag menar hjälpa till så kanske du håller i honan och sätter hanen på henne. Inte att tvinga honom bara visa hur han ska göra. Sätter han sedan igång själv så är det bra, gör han inte det så är han inte mogen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

imsuchadiva
0

Prova med att låte dem mötas utan för buren ist. Typ i sele eller i en rasthage.

Haztparken
0

Okej. Jag tänker prova en gång till på neutral mark och se, händer inget så ringer jag och pratar med hans ägare om hur vi ska göra, om jag ska låna nån annan (fast vill så gärna ha han :( )

Asraa
0

JAG PARADE MIN KANIN FÖR 3 DAGAR SEDAN .men sen har hon börjat att ge knäppande ljud och mörkaläten när jag håller henne och i buren och fnyser. Asså jag vet inte vad det är med henne och så börjar hon att bli fet. och när jag känner på hennes mage så så knuffar hon min hand och så för hon lite jud och slikar min hand och rör sig inte. och så är hon lugnare än vanligt. och äter lite oftare. 
och så sitter hon på samma ställe hela tiden( det hålet hon har fixat till i bilden)

HJÄÄÄÄÄÄÄLP.

[backenskaniner]
0

Hejsan.

Jag verka ha precis samma problem.

Jag släppte in min hona till min hane idag, men han vill verkligen inte göra något, han ta inte ens ut snoppen, vet inte vad jag ska göra.

Vill så gärna ha ungar efter honom.

Honan har haft 2 kullar tidigare, med många och friska ungar.

Hanen är född 19 augusti 2010, alltså han är ju könsmogen nu.

Idag satt jag in honom i lite värme eftersom en annan kaninuppfödare sa att det skulle hjälpa, jag håller verkligen tummarna nu, så ska försöka para dem igen varje dag tills han vill.

Vad ska jag göra tycker ni?

MarHai
0

Prova att byta bur på honan och hanen under en dag.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[backenskaniner]
0

Hur menar du?

MarHai
0

Du låter hanen bo i honans bur och honan i hanens bur :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[backenskaniner]
0

Det funkar tyvärr inte eftersom honan är innekanin & hanen utekanin :/

Johanna3
0

Jag har PRECIS samma problem!!

Kan inte undgå att upptäcka att dessa problem inträffat båda i slutet av Februari.. både 2010 och 2011.. kanske har hanen en parningsklocka som är ganska inaktiv just nu? Det är helt enkelt in säsong för hanen att vara parningsvillig för tillfället..

Vad tror ni om  min teori? Glad

[backenskaniner]
0

Jag är ju inte förvånad att hanen inte vill para nu, det är ju svinkallt ute! haha

Kickan90
0

Min hona och hane har inte parat sig innan och det blir bådas första kull, de parade sig på alla <3 dag ^^

Dock så var min hona väldigt på hanen vid parningen och började rida som tusan, ananrs så försökte han alltid rida och då fick jag hjälpa hanen lite att lugna ner henne, vissa behöver tid än andra och är han inte mer än 7månader och inte vill para sig så kanske han behöver lite mer tid på sig.

Hade bytat hane sålänge och tagit en som är mer erfarenhet och gett hanen en hona som är mer erfaren.
Annars kan du ju hjälpa till genom att hålla ner honan lite och kittla på rumpan samtidigt som du sätter dit hanen.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Johanna3
0

Jag har ju mina innomhus.. så det beror nog inte på kylan.. Glad

Kickan90
0

#30 de är ganska påverkade utav solen också.
men om du vill ha igång en brunst så rekomenderar jag rikligt med persilja och vetegroddar i 1,5vecka samt som du kollar könet varje dag. Så fick jag igång brunsten på min hona.

Har du haft vitsippa inomhus innan?
haha sån sprallunge hon är väckte mig inatt, ville inte vara i buren -.-' jo sade jag klockan är halv 3 på natten soooov xD

Medarbetare på

[backenskaniner]
0

Johanna3: Jaha okej, då vet jag att det inte beror på kylan iaf :)

Kickan90: Honan är i brunst & vill verkligen bli med ungar, det är hanen som inte vill.

Jag släpper in honan till hanen, men han märker inte av henne ens, lukta inte på henne eller någonting, har försökt para dessa två i 2 månader nu, men ingenting har hänt.

Jag har ju bara denna hanen också, så jag kan ju inte testa med någon annan.. :/

Kickan90
0

#32 prova att lägga in lite kiss och bajs från honan i hanens bur.
du kan även ge honom lite persilja och vetegroddar eller lite havre^^

vissa hanar vill känna lukten lite mer utav honorna, har du provat att visa honom vart han ska vara?

annars kan man tyvärr inte göra så mycket mer än att vänta ut honom. kan dessutom hända att han inte är utav avelstypen tyvärr.

Medarbetare på

[backenskaniner]
0

Okej, ska testa allt det du sa.

Jag har också visat hur han ska göra, men han verka inte förstå riktigt, annars är det väl bara att vänta tills han vill.

Kickan90
0

#34 ja prova det, men det kan ta 1vecka.
jag hade testat persilja, ta en liten näve och ge de morgon plus kväll =)

de fungerade för min hona och kan säkert fungera för att få igång en hane eftersom det brukar påverkar hormonerna.

Medarbetare på

[backenskaniner]
0

Hur mycket persilja ska man ge ? :)

Kickan90
0

#36 svårt att säga med tanke på vad du har för persilja ^^ jag köpte persilja i kruka och klippte av så det säkert blev ½dl.

tror inte att du kan övergödsla med persilja xD

Medarbetare på

[backenskaniner]
0

Haha okej, köpte precis samma.

Men alltså en ½dl morgon & kväll? :)

Kickan90
0

ja så gjorde jag =)

Medarbetare på

Linnet
0

Det brukar vara lite svårt att få kaniner att para sig den här tiden på året, gäller både hanar och honor, det brukar vara samma varje år, dom är helt ointresserade, beror ju så klart på årstiden, kyla mörker, men det är bara att försöka igen en annan dag, tids nog så lyckas det. Ska själv börja para nästa vecka, få se hur det går.

Kickan90
0

#40 ja såklart berors det helt och håller på.
men det gör inget att se om hanen behöver en liten putt, då honan är brunstig.

Medarbetare på