Vad blir det för färg??
Tänkte para en Dv.v brun Zobel med en hane som är vit blåögd.
Hanen är vad jag vet "helt ren" och har inga andra färger nära bakom sig.
Honan har madagaskar och viltgrå winerteckand bakom sig.
Mormor och morfar är zobelsiames brun och Vit blåögd. Farfar o farmor vet jag ej.
Nyfiken!
Omöjligt att säga, mer än att alla ungar blir wienertecknade.
Det kan bli vit blåögt, om honan är wienerbärare (dvs bär anlaget, men syns inte på henne).
Zobel bör man dock inte blanda in på vit blåögt om de ska användas till renrasig Avel sedan, då risken finns att det ger mer "lila" ögon istället för blå.
Precis som #1 säger så bör man inte balnda in zobel (eller dubbelt havanaanlag) i vit blåögda linjer. Dels pga att irisen blir missfärgad, dels pga att de får rubinglans.
Det enda som går att säga säkert är som sagt wienertecknat.
Jag förstår att ungarna blir WinerBärare men det är väll inte så att de med säkerhet blir Winertecknade?
#3: Antingen wienertecknade eller wienerbärare.
Alla kommer till 100% bära på anlaget, oavsett om det är synligt eller ej.
jag har ev möjlighet att para henne med en japantecknad hane som har janpantecknad och isabella manteltecknad bakom sig. Tycker ni det är en bättre kombination.
Bör kanske sägas att jag inte är ute efter utställningsbara kaniner i denna kullen utan vill ha en kull med mycket teckning och olika färger.
#5 Om du parar med vit blåögd kommer du alltid att få wienertecknade eller wienerbärare eftersom det är därifrån "genen" kommer oavsett vad du para med vita blögda med :P
Jag tycker att den japantecknade låter som ett bättre val än vita i ditt fall :)
ok ;)

Beror ju på vad du vill ha fram, ska det bara vara till kel så spelar det ju ingen roll. Den vita blåögda hanen bär ju på färganlag bakom det vita, men vad det är för färger vet du ju inte, så därför går det bara att säga säkert att det blir wienertecknade ungar. Själv tycker jag ju att wienertecknade kaniner är jättefint, jag föder bara upp kelkaniner. Parar du med den japantecknade så kan det bli svart, japantecknat, madagaskar i alla fall, ev andra färger om honan bär på dolda anlag.