Vad är kaninens status värda eg idag?
Jag vill bara få vädra lite tankar o funderingar med er som håller på mycket med kaniner och ev avlar. Så jag har absolut inget ont mot någon här inne. Utan vill höra vad ni tycker om det hela.
Jag som omplaceringshem tittar ofta på blocket (mest Dalarna) och här i Dalarna är oftast 90% om inte mer av annonserna ang kaniner som söker nya hem.
Allt från vuxna till ungar som är oönskade och skänkes till att säljas för 1kr -50 kr/st.
Många av dessa är med största säkerhet från djuraffärer eller folk som bara tar en kull för skojs skull.
Men jag undrar hur ni kännrt ang kaninens status när det finns så enormt överflöd av kaniner där ute. Har kaniner blivit ett "slit och släng djur" som inte är värt nått längre i människors ögon. Förutom hos oss som bara älskar dem.
Alla dessa små söta kaniner kan ju knappast hitta ett bra och vettigt hem. Många av de kaniner jag har fått in har varit mellan 3mån - 2 år. Dvs ingen ålder på en kanin och jag tycker det är jätte synd för kaniner är urgoa även om jag personligen inte skulle avla på dem för att jag räddar hellre oönskade individer.
Många avlivas ju tyvärr när de har hunnit bli bara några år fast de är fullt friska.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Jag avlar i liten skala och sätter själv ibland ut mina djur på blocket då det är ett bra ställe enligt mig att annonsera, brukar inte va med om "oseriösa" människor som många andra menar att det finns på blocket. Istället möter jag allt från kunniga personer till nybörjare och barnfamiljer. I köpekontraktet jag har står det att köparen har rätt att lämna tillbaks kaninen till mig när som helst oavsett anledning, det ger mig en trygghet att veta att köparna säkerligen då inte lägger ner tid och pengar på att slänga ut en annons, och på så sätt vet jag vart jag har mina djur nånstans - hos mig eller köparen.
Jag begär heller inte mycket pengar för mina djur, finns många tillfällen då jag skänker bort dem då jag anser att JAG inte ska ta betalt för att MIN kanin behöver ett nytt hem pga MIG utan snarare ska va tacksam om jag hittar ett hem, för det är svårt idag. Det gäller iaf de vuxna djuren. Jag anser inte att djuren kommer till sämre hem bara för att de inte kostar så mycket, tvärtom letar jag själv efter lite billigare kaniner och jag är fullt seriös med min kaninhållning.
Tar man sitt ansvar som säljare och köpare så brukar det inte va några problem med något alls =)