Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3376 ggr
HejaPolly
0

Icke rumsren kaninhona

Vår kaninhona är nu ett halvår gammal. När vi fick hem henne började hon få en låda att gå och kissa i när hon var ute, det tog ett tag men hon blev väldigt duktig och skötte det väldigt bra. Så fort man släppte ut henne sprang hon till sin låda och kissade.

Så blev hon könsmogen, sprang med svansen i vädret, skvätte kiss lite varstans, kissade rött och hade sig. Nu har hon lugnat ser sig lite men. Hon har helt slutat kissa i sin låda. Detta känns väldigt frustrerande då hon hade lärt sig och var så duktig innan.

Några råd och tips? hur vi ska göra för att hon ska kissa i sin låda igen och inte på golvet?

Kristall
0

Prova att begränsa hennes utrymme med t.ex. kompostgaller tills hon börjat använda lådan igen. Skaffa vaxduk för att skydda golvet och utöka hennes utrymme vartefter hon blir rumsren :)

Det brukar lugna ner sig med åldern, men om det inte gör det kan kastrering hjälpa.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

AndreasEn
0

Tänkte precis skapa en tråd om samma sak, min kanin på 3½ månad har hittat ett nytt favoritstället att kissa på, i soffhörnan där hon hade kissat på natten.

Jag visste att hon gillade det stället eftersom hon alltid rullar runt där och brukar sitta och kolla på TV med mig i just det hörnet.

Antar att det är en revirmarkering eftersom hon gillar det stället så vill hon markera det som hennes. Pruttar gör hon i sin låda bara kissandet…. Hon är för ung för att sterilisera så finns det något annat sätt att avvänja henne på?

Dock är jag glad om hon är bara så här och inte blir en "elak" tonåring, för fortfarande är hon lika go´ och kelig liten holländare.

HejaPolly
0

Jag blir tokig på henne, hon sitter och håller sig hela dagen och när hon väl for komma ut är kissa det första hon gör. 2 minuter ute, sen in i buren igen. Känns inte ett dugg roligt, det är ju tråkigt för henne framför allt.

Det får bli en bushage för hennes del nu, kompostgaller alltså. Detta känns hopplöst.

[_annaH]
0

#2 Om en kanin kissat på ett ställe, typ som soffhörnan så är lukten kvar, o då kissar dom gärna där igen =) Har samma problem bara att mina kaniner bajsar så fort dom kommer upp i soffan xD

HejaPolly
0

Hmm, Polly kissar överallt