Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 10424 ggr
N-Jorgensdotter
4

Kläder (t.ex. täcken) på kaniner

Vad anser ni om kläder och täcken på kaniner?

Intressant och höra lite olika argument för och emot..

Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

Jag tycker inte att man ska ha täcke eller kläder på kaniner OM den inte verkligen behöver det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Becca-]
0

Anser att det är extremt onödigt. Det är just bara för människans skull man syr kläder och klär sina djur.
Kaniner fryser desto mer om den får på sig ett täcke. Kaninen har vinterpäls, och burrar upp sig för att hålla värmen. Genom ett täcke kommer inte den kalluft som kaninen släpper ut, igenom och kaninen bli bara kallare. Tycker nästan det är gränsen på djurplågeri..

[_annaH]
0

Har man en kanin o bara har det för skojsskull i ca 5minuter för att fotta så tycker ja inte det e ngt fel med de=)

[Becca-]
0

Men vad är det för vits med täcket om kaninen bara ska ha det i 5 minuter! Det är ju bara för att det är roligt för människan. Egoistiskt tycker jag.

[Bolten]
0

#4 kunde inte sagt de bättre själv..

[h-malm]
0

Kaniner behöver inte kläder och tecken. Det är människan som använder det för att dom tycker det är sött. Helt fel enligt mig! Kaninen plågas säkert av det. Kläder är till för människor, visst tecken på hästar är helt okej för dom vet jag kan behöva det.

Tarkie
2

En klippt kanin tappar förmågan att hålla värmen och behöver till kompenseration tex en polotröja anpassad för småhundar.

Något man förstör ska man försöka reparera. Alltså reparerar man den bortklippta pälsen med ex en tröja som gör att kaninen kan hålla värmen som alla icke klippta kaniner.

Gäller vintertid.

Så det är inte alltid av egoistiska skäl man sätter på en kanin en riktigt tröja för att hålla värmen. Ibland MÅSTE man pga att man förstört det riktiga skyddet mot kylan.

Min fluffiga kanin stör sig inte alls på tröjan jag köpte till henne som är specialanpassad för lekande hundar. Utan den sitter hon i ett hörn och skakar och **med den gör hon glädjeskutt och springer runt i timmar.
**
Nej, beror helt på vilket syfte man sätter på en värmande tröja på sitt djur. Är det för att det verkligen behövs eller för det är kul?

Jag gör det endast för att hon ska kunna vara ute i hagen då jag är en person som har hoppkaniner och jag motionerar dom varje dag utan hennes tröja så skulle hon aldrig kunna vara ute. Det är något som är synd om kaninen i mina ögon.

Inte någon jävla tröja som inte kaninen stör sig på som man har för att den ska må bra.

[Becca-]
0

Men varför klipper man kaninen då?

Tarkie
1

#8 För att den inte ska få stora isklumpar över hela pälsen så den knappt kan röra sig? Jag vill kunna ha mina kaniner ute så de kan bygga muskler och hålla en bra kondition det är viktigt för en tävlingskanin.

Sen är hon HOPPKANIN och hon kan inte hoppa med päls över hela ansiktet och 10cm päls över hela kroppen?

Skulle du vilja idrotta med ditt hår som täckte dina ögon? Hoppa längdhopps DM med håret i ansiktet? Jag tror inte det.

Säger sig självt.

Mina anledningar till att klippa min långhåriga kanin.

[_annaH]
3

Men kaninen lider ju inte av att ha kläder på sig i fem minuter? 
Jag tycker att om man vill ha kläder på sin kanin så får man ha det, INGEN ska säga att det är helt fel o djurplågeri. Så vi ska inte unna oss lite med våra djur? Är kaniner bara för att "kela" med? Hoppa eller gå på utställningar? Man gör väll vafan man vill med sin kanin :S

Tarkie
2

#10 Ja jag håller med. Alltså kaninen får ju inte pyskiska problem för man satte på den en tröja för att ta ett kort…

Andra djur ställer upp i tv osv osv osv det är i sånna fall mycket mer traumatiskt för ett djur än att ett djur får en tröja på sig under en kort stund…

[Becca-]
1

Men varför skaffar man sig då en långhårig kanin om man inte kan/vill borsta den varje dag. Det är väll bara att klippa den i ansiktet om det stör den. Sedan tror jag att håret i ansiktet stör dubbelt så lite som ett stort täcke.
Det är ju typ som att långhåriga kaniner inte kan vara ute och skutta i hagen typ. Tänk på Teddykaninerna, dem ser ju knappt. Men lever livet ändå. Och det finns jättemånga håriga kaniner som hoppar galant. Så varför kan hon inte hoppa med päls?

Man sätter väll upp håret i en toffs, man klipper ju inte av det precis. Flört

Tarkie
2

Haha. Detta visar bara på okunskap av en sk vanlig kif medlem.
Jag borstar gärna min långhåriga kanin och har haft teddysar ;)

Men jag är en hoppmänniska och hopptävlar med mina kaniner då kan inte kaninen vara fullpälsad för då river den hindrena med pälsen och får svårigheter att ta sig över hindrena? Inte svårare än så?

Det är inte synd om henne för jag håller henne kort klippt? Hon tycker bara det är skönt att slippa 1kg päls när hon hoppar.

Min kanin stör sig inte på sin tröja. Det kan jag garantera till 100%.

Sjukaste jag hört att man inte ska klippa sin långhåriga kanin? Ännu sjukare att man inte bör sätta på den en värmande tröja när den fryser mitt i vintern när det är 10 minus? Man hjälper ju kaninen att överleva? Jag vill ju inte att hon fryser ihjäl i hagen. Herregud alltså.

[Becca-]
0

Nej, man får inte göra vad man vill med sin kanin.
Och kan man inte acceptera att kaniner är ett vilt djur, och att man försöker skapa en så naturlig miljö för den som möjligt så tycker jag att man kan skaffa sig något annat att klä och hålla på med.

En kanin får inte psykiska problem bara för att man har på ett täcke i 5 minuter. Men varför sätta på ett täcke? Ta fram dockan istället!
Kaninen mår ju definitift inte bättre av att få på sig ett täcke, den blir heller inte lyckligare. Och vi vill väll att våra kaniner ska vara lyckliga?

[Becca-]
0

#13 Kan man få ha sina åsikter utan att bli påhoppad och bli kallad okunnig tack? Det kallar jag okunnighet, att inte kunna formulera sig rätt i en allmän diskussion.
Herregud, det finns barn här inne som blir väldigt sårade av sådant.

Tarkie
1

#14 Allvarligt talat drar du för långsökta paraleller och kommer med överdriva argument i den här diskussionen.

Vill att våra kaniner ska vara lyckliga?

Tror knappast den ens reagerar på att den fick en tröja på sig i 5 minuter. Och blir olycklig för det?

Min kanin är iaf olycklig på vintern när den sitter i ett hörn och skakar för den fryser. Men med tröjan springer den runt och är helt galen och gör glädjeskutt. Så hon är inte olycklig iaf :)

Men du kan fortsätta argumentera på sättet du gör, du förlorar bara på det tillslut.

[Becca-]
0

Okej, den kanske inte blir olycklig av att ha på sig det i 5 minuter. Men att använda täcket som ett skydd istället för päls, som är naturligt tycker jag inte är okej.
Snälla, kan vi få ha våra egna åsikter utan att det ska bli såhär.

Ljusta
2

#14 Att försöka att göra det bästa för sin kanin kan absolut inte kallas djurplågeri på någon punkt! Det är för den delen inte ett dugg naturligt för kaninen att vara instängd i en bur och att ha ett så litet revir som vi har gett den, utlämnad att äta det vi ger den och inte det den kanske har behov av att äta. Om en kanin ska hållas klippt eller inte får ägaren avgöra, som känner kaninen och dess behov. Det är ju så att vi männisor brukar kompensera våra djurs brister, Jag menar, täcken och skor på frusna hundar, täcken på klippta hästar…?

Att man sätter på en kanin ett täcke för att kompensera att pälsen är borta kan väl inte vara egoistiskt på någon punkt eller göra att man humaniserar djuret? Nej, det tycker inte jag! Har man haft en teddy så vet man vad snön och fukten gör med pälsen.

Ljustadalens kaningård

Tarkie
2

Du får ha dina egna åsikter. Men jag håller inte med dig. Tråkigt om det får dig att känna att du inte får ha dina egna åsikter.

Jag står för mina och du står för dina.

Precis som Ljusta säger. Har man aldrig haft en långhårig kanin kan man aldrig sätta sig in i varför man ibland väljer att klippa kaninen.

Därför tycker jag att du generaliserar väldigt grovt och är fel ute. Då allt du säger går helt emot hur jag uppfattar min kanin och tar hand om henne. Som jag skrev i början och som Ljusta skrev: Man måste reparera det man förstört. Och då gör man det för djurets bästa (annars had ejag aldrig satt på den där tröjan)

[Becca-]
0

Jag har själv en långhårig kanin. Och vet problemen, men jag försöker att hålla snöklumparna borta genom att borsta honom varje dag. Det är jobbigt ibland, och jag förstår att man klipper av pälsen på kaninen istället.
Tolkade det som att #19 typ rakade av sin kanin all päls, och det tycker jag är lite "för mycket". Men nu förstår jag dig bättre.

Och ja håller med Ljusta till viss del. Visst buren, storleken på området och maten är inte naturligt men iallfall så kämpar jag med att få det så naturligt som möjligt för mina kaniner.
Och har du tolkat det så att jag sagt att göra sitt bästa för sin kanin är djurplågeri så, absolut inte!

Tarkie
1

Skulle aldrig raka av kaninen mitt i vintern. Tror inte ens en tröja skulle hjälpa då.

Har hon 10cm päls klipper jag av hälften (5cm). Aldrig mer än hälften.

Om du tittar på bilden ser du att hon har "lång" päls fast hon e nyklippt där.

[_annaH]
0

#14 Kaninen lider ju inte av att ha ett täcke på sig i 5 minuter? Kaninen dör ju förfan inte av det :s Vill man ha ett gulligt kort på sin kanin med ett täcke så varför inte :)

[Bolten]
0

#22 vad är de gulliga i att ha täcke på kaninen ifall den inte behöver det?

Fridaaaa
0

#7 Vad sött :) Håller med dej i allt du säger (har läst hela tråden).

Vissa har täcke på kaninerna för att det är sött, tycker jag inte man ska ha, men behöver då kaninen ha ett täcke, t.ex en gammal utekanin som fryser om den är ute i hagen, måste kanske ha det? Eller om någonting har hänt så att man måste klippa av delar av pälsen, klart att kaninen måste ha ett täcke då, för rastas måste dem, det är ju inte naturligt för kaninen heller att sitta i en bur hela vintern för att ägaren vägrar ta på ett täcke.

[Becca-]
0

#22 Vad är det gulliga i att ha täcke?

Håller med dig Frida, det finns en gräns. Och ofta (inte alltid) så har man täcke p.g.a. att ägaren tycker det är sött. Sedan finns det ju dem kaniner som behöver täcke av en andledning, och det är ju en helt annan grej.

Fridaaaa
0

#25 Ja precis, man ska inte ha det för att det är "sött" utan för att det ska ha ett syfte!

[Becca-]
0

Precis!
Det är det som är poängen! Man får gräna fotografera med tomteluvor och täcken och klänningar, men det viktiga är att kaninen inte går med det hela dagen sedan, för att det är sött.
Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Fridaaaa
0

#27 Förstår exakt vad du menar:D

[_annaH]
2

#27 Aha så nu är det okej att fotografera med täcken o klänningar? Nyss tyckte du att det är djurplågeri att ha i 5 minuter :S

Kristall
0

Så länge det gynnar djuret & djuret inte störs av det är det bara bra enligt mig. T.ex. pga pälsen som nämnts ovan.

Att klä på en kanin ett täcke eller en tröja bara för att det är sött dvs av estetiska skäl gynnar ju dock bara människan, sen om djuret besväras av det eller ej är ju en annan sak men enligt mig är allt som inte gynnar djuret helt enkelt onödigt. Vill man ha något att klä ut och fotografera kan man lika gärna skaffa ett gosedjur..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

jahadu
0

Jag är emot kläder på djur. Tycker inte ens om kepsarna som libra artic säljer, usch och fy ;)
Häst och hund tycker jag dock att man kan ha täcke på, om det tvunget behövs. Min hund sätter jag på täcke om det spöregnar (han har endast ett regntäcke) eller om vi ska arbeta med nåt där det finns risk att han skadar sig, dvs som ett litet "skydd" om ifall att. För att hålla värmen behöver han det dock inte, han har päls, det räcker gott och väl.
Behöver man sätta på djuret någon tröja eller liknande så kanske man ska ta sig en funderare på vad det är för Avel man bedriver. Jag menar om inte djuret hade klarat sig i det vilda, hur naturlig är då aveln? Jag vill personligen ha så naturliga djur som möjligt, tycker inte om att vi tar oss makten att vända upp och ned på det mesta. Än mindre tycker jag om att ha kläder på djuren. Det värsta är väl ändå alla dessa små skor (tex converse-liknande i olika färger) som görs till småhundar eller "vinterjackorna". Jag förstår om man behöver ha skor på hunden pga köldkramp, men i den mån man kan tycker jag att man borde undvika det.
När det gäller kaniner ser jag ingen anledning till att klä dem.

Fralice
0

7: Har du köpt den "tröjan" i en djuraffär? Min kanin som precis är nyrakad vill inte röra sig då han är ute och ska motionera, han skulle verkligen behöva något värmande då han helt enkelt vägrar gå ut i kylan längre. :(

Katti
0

Fullständigt onödigt. Klipper man ner eller rakar en kanin under vintern får man ha den inne tills det bli varmare eller den har fått päls igen.

Det är kanske inte djurplågeri att ta på en kanin ett plagg och sedan ta kort på den, men vad är meningen? Genom att visa korten tycker jag att man visar upp ett väldigt omoget sätt mot sina djur.

"Brukskläder" tycker jag är okej på hundar och hästar, d v s regn/smutstäcke för individer som behöver det. Fast jag ifrågasätter starkt vitsen med att ha nakenhund i Norrland t ex… Ifrågasätter vitsen med nakenhundar/nakendjur över huvud taget, men det finns det en annan tråd om!

[Becca-]
0

#29 Du förstår inte..
Jag har aldrig sagt att det är djurplågeri att ha på kaninen ett täcke i 5 minuter, däremot tycker jag det är gräns på djurplågeri att ha täcken och kläder på kaniner bara för att det är sött, och inte för något syfte.

[_annaH]
0

#34 Men varför skriver du " Man får gräna fotografera med tomteluvor och täcken och klänningar, men det viktiga är att kaninen inte går med det hela dagen sedan, för att det är sött." :s Ena stunden är det på gräns till djurplågeri o andra stunden inte. Fattar inte vart du vill komma. Om man ser att kaninen inte trivs i täcken/klänningen så tar man av direkt. Men om den inte bryr sig så varför kan man inte få ta några kort :S???

Katti
0

Hm, visa mig en kanin som trivs i täcke eller klänning… Och för att bli övertygad vill jag se en film, inte en bild! Att trivas är en sak, att ett djur accepterar något den utsätts för regelbundet är något helt annat.

[Becca-]
0

#35 Ja, precis det enda jag har sagt att att det är gräns till djurplågeri att ha kläder bara för att det är sött. Men om täcket är för ett syfte, så är det helt okej. Jag har inte sagt något annat..

Och precis som Katti säger, så tror jag seriöst att det inte finns en kanin som trivs i klänning eller täcke.

[_annaH]
0

Har faktiskt sett några kaniner som inte bryr sig om det :)

Förstår inte vad som är djurplågeri att ha täcke på en kaniin? Är det inte djurplågeri att ha täcke på hund? Menar inte att man ska ha ett täcke eller klänning på en kanin dygnet runt. Sen har man inte ett täcke varje dag! Finns INGET djurplågeri med det :S

[Becca-]
0

Tycker det är gräns på djurpågeri, när man tvingar på något så onaturligt som kläder på ett djur. Ja, det tycker jag!
Vet du, nej man kan inte jämföra en kanin med en hund. Vissa hundar behöver täcke, för att förhindra exsem, eller hålla värmen eller skydda sig emot regn.
Kaniner är "vilda" djur och har sin päls som står emot ur och skur. Det är stoor skillnad.

Åh, berätta mera om dem kaninerna! Och hur vet ni att dem trivs i täcket? För det handlar ju inte om att dem inte ska bry sig om dem, utan om dem trivs att bära det.

[vretenskaniner]
0

Tycker Tarkans lösning är jättebra! Har själv en långhårig hoppkanin som jag rakar ner på våren, och borstar sedan 3 ggr i veckan ungefär, mer eller mindre beroende på väder mm.

Har märkt att pälsen är en del i vägen när dom hoppar, haha! Flört

[_annaH]
0

#39 Nej va dåligt exempel att jämföra en kanin med hund, men hundar har väll oxå vart vilda en gång i tiden? Samma med kanin. Men att ha ett täcke på en kanin i 5 minuter gör inte ett skit!

Jo den ena kaninen skuttade runt som vanligt, hade inga problem med det, va en dvv rex, han va frigående o ibland bar han runt på täcket han haft på sig nån gång o sprang till matte. Han trivdes väll i det, eftersom det störde han inte. Dock var det några år sedan o han har gått bort, o nu har hon 2 dvv rex varav en av dom inte har något problem med täcket o  den andra försöker få av sig den, o de va första gången hon testa sen har hon ju inte tatt på den något mer eftersom den inte trivdes med den, så man kan se tydligt på vilka som trivs eller ej!

[Becca-]
0

#41 Jag har inte sagt att ha ett täcke på i 5 minuter gör något. Men jag tycker att man ska ha en vettig andledning till varför kaninen ska ha det på sig!
Och sedan visst, hundarna har man avlat så hårt på att vissa till och med inte har något päls. Vargen har ju väldigt tålig päls, som även den klarar ur och skur. Men tyvärr har inte många hundar i närheten av dem pälskvalitèn kvar.
Kaniner har inte avlats på så långt att dem behöver täcken. Om du förstår vad jag menar.

Jaha, där ser man. Men jag är fortfarnade inte övertygad om att kaninerna trivs med täcket. Och det kommer jag aldrig att bli, om man inte kommer med film, bilder och bra "bevis".