Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 6847 ggr
[Nalle-]
0

Hur hinner ni med?

I morse satt jag och funderade på en sak. Hur hinner ni, som har så många kaniner, med alla? Och ni som har flera andra djur, som häst och hund, också.

Jag har en hund med familjen, vilket betyder att vi hjälps åt att gå ut med honom. Jag går max två promendader per dag, hade jag haft honom själv hade jag behövt gå tre eller fyra. Och så är det jag som tar hand om resten av skötseln dvs pälsvård ett par gånger i veckan, kloklippning ett par gånger i veckan och badning en gång i månaden. Plus träning, lek och mys varje dag förståss.
Dessutom har jag en kanin, som jag spenderar absolut minst en timma varje dag med.
Utöver det så går jag första året på gymnasiet och har massa plugg, och så träffar jag vänner någon gång i veckan också.
Kanske att jag skulle hinna med en till kanin, men där tar det stopp.

Så, hur hinner ni med uppfödningar med alla? Hur orkar ni med allt?
Jag menar absolut inget dåligt, jag är bara väldigt imponerad över hur mycket tid ni måste lägga ner på era kaninvänner och övriga djur. Glad

[ninnakm]
0

Jag har faktiskt väldigt stressigt "schema" så jag kan inte ha mer djur än jag har nu, 2 hästar, en hund och 6 kaniner. Nu på vintern har jag väldigt svårt att hinna med alla, slutar skolan sent, så kommer hem, direkt ut och rida innan det blir bäcksvart. Alltså pysslar jag med kaninerna och går ut med hunden efter jag har ridit, och då ser man ju ingenting, det är inte det roligaste att gå ut i skogen den tidenTungan ute

Så jag hinner inte med mer djur, så är det mycket i skolan också, en hel del plugg blir det. Ja nu börjar det i alla fall bli ljusare och varmare, då kan kaninerna vara ute i deras hagar när jag är i skolan.Vi har 6 hästar här hemma, så jag hjälper ju till med alla, men rider oftast bara mina två.

[Djurlinnea]
0

Tycker också det är rätt imponerande att alla hinner med ;) Dom som är arbetslösa eller liknade kan man ju förstå har rätt så mycke tid att lägga ner på kaniner! Men dom som har häst och hund och kanske katter också! :) Det är väldigt imponerande! :D

kaningodis
0

Jag hade uppfödnning med flera kaniner samt en en medryttarhäst flera gånger/vekca…det var tufft men det är saker jag brinner för och då tar jag mig tid!

Helt ärlig så hann jag väl egentligen inte men som sagt jag ångrar det inte…hade ångrat om jag inte haft alla kaniner+häst.

Klart att vissa dagar så hann jag bara ge de mat men det kompenserar man upp sen. Sen så fick jag ofta vara väldigt effektiv, är man effektiv och inte segar sig så hinnar man faktiskt med en hel del! =)

Jag lever för mina djur utan dem så vore allt grått och trist!

Kastanjegårdens Kaniner

Tarja
0

Här hemma så hinns allt med bra tycker jag trots att jag jobbar heltid och spenderar mycket tid på jobbet. Har ju uppfödningen tillsammans med min dotter och på så sätt så delar vi ju på alla uppgifter så som pälsvård, städning, gos, Motion osv. Och så har vi en söt liten mormor som mer än gärna hjälper till med allt så där har vi två extra händer, och kaninerna trivs i hennes sällskap. Glad

Och ändå så hinner vi med att göra andra sysslor hemma, träffa vänner, vara i stallet och allt annat smått och gott man behöver hinna med.

thexclub
0

Jag har åtta kaniner.
Det viktigaste (för mig) är att de får mat/vatten, komma ut och springa lite varje dag, rena burar och klippta klor/dyl. Att utfodra tar väl cirka 20 minuter eftersom jag gärna vill kela lite med kaninerna under tiden, de har hagar som de är ute i hela tiden när jag är hemma (tar väl drygt 10 minuter att släppa ut alla/ta in). Städa gör jag någon gång i veckan, kloklippning vid behov eftersom vissa gräver så mycket att de knappt behöver klippas och andras växer som ogräs.

När det kommer till att kela/vara social så brukar jag försöka kombinera det med annat jag gör. T.ex om jag lagar mat så låter jag någon kanin vara med i köket, om jag tittar på tv så gosar jag med en kanin i soffan och sådär. Givetvis så brukar jag pyssla om allihopa lite när jag ger dem mat eller bara går förbi burarna också. Vissa dagar kan jag ägna flera timmar åt att se efter dem och andra dagar kanske jag bara håller på med dem i någon timme, undantaget när de är med mig om jag lagar mat/spelar/tv/eller något annat.

Var dock inte meningen att jag skulle ha fler än 6 kaniner och jag kommer verkligen inte skaffa fler nu :)

the vanity, it becomes insanity

Angeln--89
0

Jag går på flexvux på halvtid, är i skolan 2 dagar i veckan och de vara i ca 2 timmar. och gör arbeten och så när på dagen man känner för det, så jag har ju en massa tid till mina djur. Tyvärr är min häst hos mamma där det är svårt att komma ut. men där är några som hjälper mig rida henne och så.

Fridaaaa
0

Kloklippning ett par gånger i veckan? Du menar väl månaden? Man klipper en hunds klor ca var 14 dag :) ett par gånger i veckan är på tok för mycket, då växer klorna bara ännu mer ju oftare man klipper:) Och så ofta ska man inte bada en hund heller, inte bra för pälsen:)

Men nu till frågan: Jag är arbetslös, så jag har all tid i världen till mina djur. Jobbar timmar några få dagar i månaden, men annars är jag hemma varje dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kaninsnobben78
0

Jag hinner med mina djur jag har fyra katter,fyra kaniner  jag går inte skolan har gått ur skolan .jag jobbar med hundar

sskaniner
0

jadu jag vet inte hur jag hinner:) man får planera o tänka frammåt :) jag har 9kaniner, 1häst, 2katter och fiskar.

jag gör så att på veckorna så tar jag ut hälften av kaninerna i boxar så dom får springa av sig medans jag mockar hästens box+ min lilla systers hästs box.

sen tar jag upp dom o släpper ut resten av kaninerna i boxar o gör mat till hästarna o kaninerna sen kollar jag igenom den första hälften av kaninerna så dom inte e skadade o borstar lite på dom sen andra hälften.

sen får man planera in sånt som tex städa burar o hoppa när man slutar tidigt eller det e helg:)

jag hinner inte träffa mina vänner så ofta på vardagar men det gör inte så mycket för djuren e mina bästa vänner:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

LinneaJohaanson
0

Tycker det inte är några problem alls. 
Jag har 7 kaniner och under 1-2 timmar har alla fått vara ute och fått allt dom behöver. Sen har jag en hund som går ut två gånger per dag vilket oftast blir mamma och pappa som gör annars går jag med honom på kvällen ibland vilken inte tar så lång tid. Två gånger i veckan rider jag på medryttar häst. Går även på gymnasiet jag med och hinner med allt och får bra betyg.

Jag går upp mellan 6-8 varje morgon (inte för kaninerna eller djurens skull utan för min egen). På måndagar och onsdagar börjar jag halv nio och slutar sju. Dom dagarna fixar jag kaninerna innan eller efter skolan, det är deras vilodag eller vad man ska säga. Det blir lite mindre kanin dom dagarna. På Tisdagar börjar jag tolv och fixar kaninerna innan skolan för att sen rida på eftermiddagen. På torsdagar börjar jag halv två och fixar dom innan och åker till pojkvännen efter. På fredagar är jag ledig och tar både kaniner och häst. Och ja på helgen är det helg. 
Jag har otroligt lätt för att lära in saker och behöver inte mycket plugg för att få högre betyg! Så för mig är det lätt som en plätt eller vad man nu säger. Vissa dagar kanske kaninerna får vila en dag extra då jag är lite lat och gör annat eller så!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Nalle-]
0

Intressant att höra hur ni lägger upp allt!

Och till #7, självklart så menade jag ett par gånger i månaden… Oskyldig Och när det gäller badandet så måste han badas varje månad, dels för att han är en sån ras som behöver det (han fäller inte) och dels för att vi har allergi i familjen. En ren hund är mindre allergiframkallande.

[vretenskaniner]
0

Har ett 20-tal kaniner, har inga som helst problem att hinna med! Ägnar en timme åt dom på vardagarna och mera på helgerna. Såklart att man inte hinner gosa med alla någon dag, så är det. Men det är bara att ta igen det en annan dag Flört

Fridaaaa
0

#11 Du har väl en samojed? Den behövs inte badas varje månad :) Och det är ingen ickefällande hund, dem fäller bara lite:)

[Nalle-]
0

#13, Haha, nejnej, jag har en blandras mellan lhasa apso bland annat. ;) Samojeder vet jag att de fäller.

LinneaJohaanson
0

#11 Glömde tillägga att vi aldrig behöver borsta eller klippa klorna på. Han tränas inte heller så det sparar man ju tid på!

Fridaaaa
0

#14 Jaha haha tog fel på person ;) förlåt.

Man lhasa apso fäller :)

[Liiilly]
0

Jag har en kanin som jag snart har haft i två år, men skulle jättegärna vilja ha en till kanin, men får inte för mina föräldrar. Dem säger att det är för mycket jobb och att jag kommer ha mycket i skolan när jag börjar gymnasiet till hösten osv..Fast ändå är kaninen mitt enda intresse och min lilla tjej får mycket kärlek och omvårdnad varje dag.

Haha, låter så fånigt när dem säger så, när man ser den här tråden där människor har runt 5-20kaniner+andra djur som dem klarar att sköta om! Fick tjata ett halvår för att bara(inte så bara egntligen) få en kanin, som var mitt första husdjur även fast jag har velat ha djur ändå sedan jag var liten..

Kassy
0

Har 9 kaniner som får turas om mellan 15-30 minuter i rasthage varje dag och några timmar på helgen. Ska såfort jag sparat ihop med pengar bygga 10 till rasthagar/sommarburar med måtten 200x200…….,

Hästen rider jag på helger och onsdagar, annars mockar jag bara och ge hö och vatten ;)

Rider även på ridskola på tisdagar o kommer hem sent då så på mammas vecko på tisdagarna hinns kaninerna inte rastas särskilt mycket. Kaninerna bor hos min pappa och det är ca 1 km mellan pappa och mamma och 5 km från pappa till hästen (4 km från mamma)

Kompisar träffar jag på ridskolan på tisdagar o på helgerna, även vardag om det är prov dagen efter

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

PrinzeZz
0

just nu är det 18 inneboende i kaninstallet dock är det 3 kaniner som ska med ner till SM/LU nästa helg för leverans, två stycken som bott här i två veckor då deras ägare är på semester och två som jag har på foder, resten är mina. Alltså 11 st, men vanligtvis 13 som jag tar hand om.

jag går inte i skolan längre, jobbar från ca 11-17.

Jag är hos mina kaniner från ca 7-8 på morgonen till kl 10 då det börjar bli dags för jobb, det är då motionen sköts och morgonvatten och sen hö vid behov. Kaninerna får sedan sin mat vid 19 på kvällen och sedan börjar det om. Det mesta handlar om prioritering.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Johanna3
0

Jag har 2 hundar som tränas varje dag och tävlas ofta. Den ena dushas varje vecka och den andra varannan vecka. Klor klipps varannan dag eftersom det är förödiskt att skicka ut en hund på "Sök" med långa klor. Mina hundar har bara haft ett klobrott var. Har en träningskompis vars hund har brutit 8 klor under 3 år.. Dom växer fortare när det är fuktigt ute, inte pga att man skulle klippa ofta. "Ryser" när jag tänker på att det finns folk som klipper klor bara varannan vecka..

Kaninerna tar mycket tid.. jag rastar honorna i flock och hanarna var för sig. Klipper klor och sköter päls så ofta jag hinner.

Detta är vad jag gör hela dagarna.

LinneaJohaanson
0

Vi klipper inte hundens klor. Dom slits ner så fort!

[Luppa]
0

Jag är arbetslös… Har ett 20-tal kaniner, 2 hundar, 11 får, 6 köttkor, 12 höns, 2 katter och 2 barn (2 och 4 år). Så ja… Det tar en del tid. Cool

Emelie
0

#22 Petra är galen!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jeppo
0

Jag har förtillfället 8 kaniner. vilket jag själv känner är aldelles för mycket. Dels för att jag är lat, går sista terminen i 9:an så rätt mycket prov och sånt, sen vänner då.

För mig passar kanske 4-5 kaniner förtillfället och sen ungar då.

Då jag nu inte hinner "kela" med alla kaninerna, jag gillar att ha dom lösa inomhus, tycker inte kaniner är bur djur. Så vill helst ha dom lösa inne, för då kan dom vara med när man ser Tv,läxor osv. Och nu när jag har rätt många så kan bara 1-2st vara lösa inne och dom andra i sina burar. Vilket jag inte tycker är ok. Dom är för sociala för det :P

[h-malm]
0

Det är faktist otroligt hur man kan hinna med allt :O Har bara 3 kaniner och en degus men det kan ändå vara svårt att hinna med dom vissa dagar. Kan säga att jag aldrig har inget att göra :P Satsar hårt i skolan, mycker plugg. Gymnastik tränar jag väldigt mycket också, ungefär 12 timmar i veckan. Tränar tisdag, torsdag, lördag och söndag och dom andra dagarna styrka hemma. Och sen vill jag gärna umgås med kompisar efter skolan. Men kaninerna brukar prioriteras först. Mat och vatten är såklart en självklarhet, men iblad kan det hända att dom inte är ute och hoppar någon dag när jag inte hinner.

Vissa dagar är jag helt slut. Som idag;) Upp kl 06.30 en söndag. Kaninhoppnings tävling. Åker hem därifrån vid 13. Åker hem och tar ut kaniner och fixar. Går till en kompis för att fira hennes födelsedag. Tar med matten dit för att hinna plugga till ett prov. Tre timmars träning sen, egentligen ska jag träna 5 tim på sön.. Åt 5 mackor och ett äpple idag, han inte äta mer på hela dagen :P

Kristall
0

Vi har två katter, två marsvin, två möss och två kaniner just nu. Jag har fulla ansvaret för marsvinen, mössen och kaninerna. Brukar ge katterna deras kvällsmat men i övrigt sköter min mamma dem.

Hade ytterligare två kaniner samt en hund förut, hunden tog mycket tid så det har ändrat mycket sedan han flyttade tillbaka ('lånade' honom av min pappa några månader).

Är van med många djur, har haft betydligt fler än i nuläget, så jag hinner bra med stallet ca 3 ggr i veckan (sköt-/medryttarhäst) och så skolan (går iofs bara 4 kurser just nu, hehe). Träffar inte kompisarna så ofta utanför skolan, vi bor nämligen ca 40 km ifrån varandra ^^

Nu när vi flyttar kommer jag bara att ha två kaniner och två katter att ta hand om.. tror det kommer att bli lite tråkigt på ett sätt, har man många djur finns det alltid nån vattenflaska att fylla eller ett litet monster som vill komma upp i famnen och gosa :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

En sak jag inte har förstått är hur många säger "jag börjar gymnasiet och kommer inte ha någon tid till mitt djur därför säljer jag det" eller "jag kommer ha mkt mindre tid nu när jag börjar gymnasiet"… för hur vet man det innan man ens börjat gymnasiet? Man vet inte hur mkt eller lite plugg som kommer.
Visst om man ska behöva pendla jätte mkt ja då vet man att man kommer få mindre tid över på fritiden.

Men jag har ex. sjukt mkt mer tid över på fritiden efter att jag började gymnasiet än vad jag hade när jag gick i högstadiet. Och jag går ingen linje som har lite teori, går samhälle.

När jag gick högstadiet hade jag en häst och ca 5 kaniner som jag tog hand om helt själv, sedan hade familjen en katt som jag och min syster turades om att ta hand om. Min syster hade några kaniner samt en häst hon också. Och så en hamster. Familjen hade en dvärgget och en hund under en tidsperiod - vi hann med allt gott o väl, förutom att rida hästarna varje dag under vinterhalvåret för att det hunnit bli mörkt när vi kom hem från skolan.

Nu när jag går gymnasiet har jag en egen hund och två kaniner att ta hand om varje dag helt själv eftersom jag bor i studentlägenhet. Min hund blir ensam: mån: 8.00-15.00, tis: 12.15-16.00, ons: 09.00-12.00, tor: 08.00-15.00, fre: 10.00-15.00. Det är då jag är i skolan, sen har jag tid över åt att vara med min hund och jag tar med han när jag ska till min pojkvän. Vissa dagar när jag är i skolan är det dock min svärmor som tar hand om min hund så lite hjälp får jag så att han inte blir ensam så ofta. Mina kaniner blir dock något ensamma vissa helger för jag är oftast hos min pojkvän då och jag tar inte alltid med dom hem till honom, bara ibland.
Men jag tycker att det är ganska lätt att klämma fram tid åt sina djur så länge man orkar och vill.

Kan dock tillägga att jag aldrig haft någon fritidsaktivitet sedan mellanstadiet så jag har alltid varit hemma eller hos vänner :)

#11 Vrf ska ickefällande hundar badas så ofta? :) Har ju en chinese crested och man säger att de ska badas en gång i månaden men vet dock inte vrf :P

Fridaaaa
0

#27 Alla ickefällande hundar ska inte badas varje månad, cairnterrier t.ex fäller inte och den ska definitivt inte badas varje månad:)

#20 Man ska igentligen inte klippa en hunds klor så ofta, max 1 gång i månaden, för dem växer mycket fortare ju oftare man klipper. Jag klipper min hunds klor varannan vecka och de flesta klipper 1 gång i veckan eller varannan vecka, oftare behövs inte!

Johanna3
0

28#

Det finns inget som säger att man inte ska klippa en hunds klor oftare en 1 ggr/månaden. Jag råder dig till att läsa på lite om hur man sköter en hund. Hundar badar man efter behov och har inget med fällning att göra.

Angeln--89
0

Jag klipper inte hundarnas klor ofta, kanske var 3:die månad, då de själva sliter ner de så pass mycket själva när de går på asfalt mm.
Hade jag klippt de så hade det tagit på pulpan och det vill man ju inte!

LinneaJohaanson
0

Vi har fått vets råd att inte klippa dom alls om dom inte blir långa dvs.
Och det blir dom inte så vi klipper inte alls. Och hon sa även att hon tycker max 1 gång i månaden ska man klippa klorna max.

zantana
0

alla hundar e olika och mycket har vad mat man ger bra mat klorna växer snabber vissa hundar sliter dom mer …..

Har 4 hundar en klipper jag aldrig hon sliter en hane varje månad den andra var 3 månad 1 tik varje vecka.

Och sen e det en myt att man fördärvar hundars päls om amn badar som så var det förr i tiden men idagens läge emd alla dom olika schampo och balsamen som finns för olika päls varianter så akn man bada oftare än man tror.

jag badar mina hundar allt från varje vecka till 1 gång i månaden MEN jag använder riktigt bra HUND schampo OCH balsam för att åter fukta huden det e inte bra att använda människo produkter till djur då vi inte har samma PH värde som hunder.

Kristall
0

Till vissa; tråden handlar inte om hundars skötsel, om ni vill diskutera det kan ni göra det på t.ex. Hundar iFokus. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hjartelyckanskaniner
0

Jag har 5 kaniner hemma just nu och får ner en kanin utav #19 i helgen och min lilla bebis kommer ner 2 helger efter det, så jag har snart alla 7 kaniner hemma.

Jag har turen att jag inte behöver gosa med mina 2-3 timmar/dag (utom de nya) för mina är så översociala som man bara kan bli! De som bott här länge håller på att ramla ut ur buren varje gång man öppnar buren. Tosca tex som rymde igår hoppade ut ur buren, ut i trädgården och hade latjo lajbans där och sen när hon tyckte det var färdiglekt/sprungit så hoppade hon in i buren igen.

Jag har en megafluff och varenda en blir chockad när de hör att jag borstat henne Max 2ggr under hennes 3 år. Hon behövs inte borstas för hennes päls sköter sig själv.

Så det jag gör varje dag är i princip att mata och rasta kaninerna förutom de nya kaninerna som behöver en liten kelstund varje dag. Jag har ändå 4 vädurskorsningar och de är inte direkt kända för att vara keliga.

Jag tycker att om man ska ha ett djur så ska man sköta det så bra som man bara kan. Sen har jag kanske lätt för att få kaninerna keliga, vad vet jag. Men jag litar på de och de litar förhoppningsvis på mig:)

Suffi älskar att gå lös och kommer när man ropar, Sven kan man inte ens förklara hur han är. Han är så fruktanstvärt snäll som natten är lång. Ingenting kan få honom upprörd (utom hanar). Han vallar mina honor när han går fritt. Han får de att springa till en sida av hagen som han vill att de ska vara på och fortsätter så. Han lägger sig ner mot marken och iaktar de och kutar sen vidare.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/