Sätta två honor i samma bur?
Jag har idag ett kaninpar som bor ihop (hon + kastrerad hane). Dem fungerar jättebra ihop och har en Hage som dem kan gå ut i dygnet runt.
Sedan har jag två tjejer, den ena är 2 år och den andra blir 1 år i april/maj någon gång. Dvärgvädur och en Lilla tysk vädur. Funderar på att sätta ihop dem här två honorna i en bur som är 140*70.
Dem fungerar jättebra tillsammans ute på golvet när dem skuttar runt fritt och den äldre går in och ut ur den yngre honan bur utan problem. Den äldre bor ovanpå den yngres bur.
I början kan den äldre honan få för sig att hon ska rida på den yngre men det slutar hon med nästan på en gång.
Törs jag släppa ihop dem två honorna i samma bur? dem ligger gärna tillsammans på golvet och så. Men vet inte hur dem skulle reagerar om dem stängdes in i ett mindre utrymme.
MVH Erika :)
I samma bur - kanske.
I en bur på 140x70 - nej.
Jag skulle inte chansa och sätta ihop två honor i en bur på bara 140x70cm i och med att två honor är kinkigare att få att komma överens.

Okej. Hur stor tycker du att man ska ha då?
MVH Erika :)
Minst en bur på 2 meter eller mer, skulle jag vilja säga, även om ingen garanti finns för att de kommer överens i vilket fall.
Har tagit över 2 honor som bodde i en bur som var ca 2,4 meter lång, som fick säras på att de inte kom överens.
Dessa hade bott ihop sedan de var små.