B vitamin injektion
Jag fick höra idag att kaniner kan få b vitamin injektion. Jag undrade vidare om någon vet varför man ger denna injektion? Hur kan man undvika den och vid vilka sjukdomstillstånd ges den? Symtom?

Det har jag aldrig hört faktiskt. Kaniner tillverkar B-vitamin själva. Kanske någon sjukdom där för lite vitamin produceras. Var hörde du det?
När det gäller hästar i alla fall används den vid fällning, ska tydligen vara väldigt effektivt.
Borde väl vara samma med kaniner, då man brukar kunna ge B-vitamintillskott vid fällningsperiod
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Jag hörde detta av en veterinär. Nu var jag där gällande en råtta som till och från varit förlammad. Han sade då att kaniner kan bli förlammade och visa samma symtom som min råtta gjorde. Om en kanin visar detta ger man en b vitamin injektion så blir dem bra igen.
Det skulle påverka nervsystemet positivt men mer vet jag inte om detta.
Jag har kanin också och blev därför nyfiken då jag aldrig hört detta själv eller fått en förlammad kanin.
Jag åkte in med en kanin för många år sedan, tyckte han såg så skruttig ut under fällningsperioden… Då gav veterinären en injektion med B-vitamin i alla fall.
Angående kaninförlamning så har jag hört att det är någon speciell mineral som fattas, men nu har jag glömt vilken det var.
Någon annan som vet?
#4: Om jag inte minns helt fel så tros det bero på att det är att kaninen fått i sig för lite selen.
Men huruvida det stämmer eller ej vet jag inte.
#5 Låter mycket bekant, när du säger det.
En injektion är ett tillskott. Alltså måste veterinären ha menat att man kan injicera b-vitamin. Annars fattar inte jag. En injektion är ingen sjukdom som sagt. Man kan ge de extra b-vitamin dock då de är i allmänt hängigt tillstånd.
#7 Men hallå, injektion/injicera är att det ges med spruta. 
#8 Ja visst. Exakt. Det är därför jag tycker att det svävar vissa frågor kring denna tråden. En B-vitamin-spruta är alltså det som står i rubriken.
#9 Precis. Och hon undrade varför man skulle ge den och viod vilka sjukdommar, så förstod jag det. 
fast hästar får inte det i spruta utan antingen i rinande format eller pulver.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Man kan ju även ge kaninerna i flytande form, samma som #12 säger, så ger man hästar de, funkar jätte bra :)
Vid de sjukdommar B-vitamin kan vara bra:
tarmbesvär, pälsproblem samt hängighet (dålig energi). Kan vara bra för djur i dåligt allmäntillstånd.
#12 det ges B-vitamin i spruta till hästar jo, men det är långt ifrån lika vanligt som att ge i fodret
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Jag kan be veterinären förklara lite närmre vad han menade. Ska ringa honom på måndag och kan då be att han utvecklar svaret jag fick.
Så skriver jag svaret jag fick! 
Anledningen till att vetten sprutar kaniner med B-vitamin är att det stimulerar dem att börja äta om de matvägrar. JoJo fick detta i förrgår när hon var hos vet och hade slutat äta (+ vätska och antibiotika).
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#17 Tack för ditt svar! Vet du vad som händer i kaninkroppen när dem får b vitamin injektion, vad den bidrar med för att kaninen ska börja äta igen? Ökar den hungerkänslorna, blir kaninen piggare och på så sätt börjar äta igen…?
Tror dess tarmflora gynnas. Även att de blir piggare.
#18 Jag har hört att djur som får för lite folsyra tappar aptiten. Motsatsen kanske då är att när de får för för mycket folsyra ökar istället aptiten. Har tyvärr inte i huvudet vad som händer i kroppen, men borde gå att söka runt på internet om man vill veta exakt :)

1# Kan du referera till något som styrker att kaniner kan tillverka B-vitamin själva? C-vitamin kan en del djur tillverka själva men har aldrig hört det om vitamin B.
Man kan ge alla djur injektion med B-vitamin om man misstänker undernäring.
"The vitamin B complex is adequatley synthesized by the hindgut fermentation and the consumption of cecotropes" står det i min operation och medicinbok om kaniner, så där har du det :)
#21 Det gör de. Det är endast människan och marsvinet som inte tillverkar sina egna vitaminer och som alltså behöver tillskott.

22# Men vad heter boken? Det är källan jag vill ha inte en text. 
23# Ok, där ser man.. hade jag ingen aning om! Fast det kan väl inte vara alla djur? Hunden tillverkar eget C-vitamin men inget annat vad jag vet, iaf inte Vitamin B.
Jag ska inte inkräkta i tråden utan skapar en egen tråd om D-vitamin..
Finns ju B-vit rik pellets (Krafts ex) som ofta ges som tillskott till hästar för bl a pälsen/vid fällning o till hundar vet jag att flyt ofta används (B-mix ex), för att pigga upp o få bort torr/fjällig päls/hud..
Kanske nåt man kan ge kaniner vid behov i små mängder, vid fällning o inför kull ev..?
#25 Nja, jag skulle personligen inte tro det.
#25 Nja, jag skulle personligen inte tro det.
#12 jo jag ger flytande form till mina hästar.
har aldrig gett spruta och jag har haft hästar i 12 år.
jo det används när dom fäller och ger pälsen en otrolig lyster.
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Som #22:s text sade får kaninen i sig de viktiga B-vitaminerna via blindtarmsavföringen. De bildas i den jäsningsprocess som sker i blindtarmen och när kaninen sedan äter upp blindtarmsspillningen/nattavföringen får den i sig B-vitaminerna.
Men om något inte är som det ska med kaninens matsmältning och blindtarmsspillningen inte fungerar normalt uppstår ju en brist och då är det säkert jättebra med en B-vitamin-injektion.
Min kanin fick dropp med bl.a. B-vitamin ett par gånger när de trodde han hade diarré (var helt fel visade det sig, han gjorde sig av med stora mängder överskottskalk via urinen och de tolkade det som lös avföring.) Då tankade de i honom en hel deciliter på en gång.