Kanin som maler med tänderna = ont?
Min kanin maler med tänderna då hon ligger i sin bur med halvslutna ögon. Sitter uppburrad och maler tänderna så som hon gör när hon blir klappad. Är det alltid tecken på smärta när de gör så?
Nej, det är inte alltid tecken på smärta.
Det beror mest på hur kaninen beter sig i övrigt.
Ligger den med slutna ögon och sover, eller blir klappad, så är det tecken på att kaninen är nöjd.
Sitter kaninen däremot stel med uppspärrade ögon och Gnisslar tänder, så är det ett tecken på att den har ont/inte mår bra.
Kaninen njuter oftast när den "maler" med tänderna. =)
Just så som #1 säger.

Menar du att hon Gnisslar tänder?

#4 Ja hon gnisslar fast det låter inget om du förstår vad jag menar. Hon gör så när man klappar henne för att det är mysigt men jag har sett henne några gånger nu liggandes som en boll med halvslutna ögon/halvt sovandes och gungar lite med kroppen samtidigt som hon gnisslar med tänderna. Då har hon varit ensam när hon gjort det så det har inte varit under kelstund.
Jag tycker det låter som om hon njuter precis som de andra säger.
Att hon gungar med kroppen låter för mig som om hon verkligen är nära att falla i sömn, då tappar de lite styrseln och gungar så där. Min gamla kanin gjorde så och nästa steg var ibland att han slog nosen i golvet just som han somnade (och väckte förstås sig själv i samma sekund…!
)
Både min gamla kanin och den jag passar just nu gör så både innan de somnar och efter. Så om hon inte verkar plågad på något annat vis är nog allt som det ska.

Min erfarenhet är att kaniner (och flera andra djurslag) gnisslar med tänderna när den har väldigt ont. De försöker ju att dölja sin smärta. Har haft en kanin med förstoppning och hon satt stilla och gnisslade tänder.
Men om det bara är att hon tuggar lite så är det nog ingen fara.
Jag tror att ett sätt att kolla om det är smärta eller välbehag kan vara att "störa" kaninen lite lagom eller att fresta den med något den gillar eller blir uppspelt av.
Om den genast skuttar fram för att ta godiset man erbjuder, eller skuttar undan och gör något annat om man t.ex. puttar lite på den, då tror jag man kan utgå ifrån att det inte är en kanin i smärta.
Men om den sitter/ligger kvar som förut eller bara flyttar sig en bit och sedan fortsätter som innan, då är det nog något som är fel.
Jag har ibland undrat om det är mysgnissel eller smärtgnissel, men omständigheterna och kaninens beteende om man just erbjuder ett alternativ till att ligga och gnissla, har alltid gett mig svaret.
Sedan har smärtgnisslet ofta varit mer högljutt och skärande än mysgnisslet, men det är ju ingen garanti.
Hoppas det kan funka för dig också om du känner dig osäker.