Akut hjälp! mask
Vände på min pingu och såg detta .. runt 5mm långa vita saker ur baken på honom .. är detta mask? Har tyvärr inga bättre bilder. Pingu beter sig precis som vanligt, rejsar runt i hagen och allt .. behöver hjälp fort!
Axilur flytande maskmedel. Finns på apoteket. Det är säkert mask.
Om det är mask bör du kunna se det på de nya pluttarna han bajsar, i och med att de kommer ur rumpan på honom.
Hur exakt ser maskarna ut?
Trådsmala och lite genomskinliga?
#1 tack, ska jag avmaska den andra kaninen också?
det strular så får inte in bilderna.. ska försöka igen ..
funkar inte med bilderna, lägger upp på bdb ist: gaabriellaaa heter jag där, länk till min bdb
Måste du "skrika"? Dvs använda stora versaler? Det är bara onödigt, och jobbigt. Det är inte särskilt "akut" med mask för kaninen dör inte av det bara så där. :P
Det är avmaskningsmedel som gäller, inte mer med det :)
Förstår din oro.. man ska aldrig bagatelisera en parasit som mask i magen. Dom lever på näringen som sin "värd" behöver ha.
Maska av kaninen ger rent i buren och maska av igen enl anvisningarna på medlet.
Fyyy för mask!
MVH John
#6 oj oj, förlåt typ? För att jag skrev "AKUT HJÄLP" .. jätteförlåt, om du nu tog åt dig. Skrika ska jag självklart inte men förstår inte vitsen man att komentera det där … såklart jag är oroligt för min kanin, i verkligheten skrek jag också, så varför inte skriva som det?
Och jag hade ingen alls aning vad som händer med kaniner med mask, faktiskt.
#7 jo ska cykla iväg och köpa avmaskningsmedel snart. Bör jag avmaska den andra kaninen också? Har kollat honom också, ingen mask där och Pingus är ju nyss upptäckt .. så det har väl inte hunnit till sune, kanske onödigt om jag avmaskar honom också?
jag tycker att du ska avmaska båda.
bara för att det inte syns så behöver det inte betyda att han inte har:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
flytande axilur som du köper på apoteket.
ge 0,5 ml i 7-10 dagar och upprepa sedan behandligen om två veckor. Avmaska båda för säkerhets skull, speciellt om dom varit i kontakt med varandra eller suttit i samma Hage. 
Säg till i kassan att du ska ha flytande axilur till hund och katt, jag själv fick inte köpa när jag nämnde att det var till kanin så jag fick skicka in morsan istället senare.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Förstår din känsla precis 
Ur-äckligt med såna maskar BLÄ! (skriker jag med)
Prova med ovan nämnda medel (alt Milbemax)
Man brukar ge 2 doser 0.6 ml per kg med ca 10 dagars mellanrum
Lycka till
tack alla, har nu köpt axilur och han har fått en första dos
dock fick han 1ml eftersom det stog att djur på 2kg skulle ha det (han väger prick 2kg) men ska inte ge så mycket då.
#10 sa bara att jag ville ha flytande axilur för hund och katt 
Någon som vet hur mycket jag ska ge? Några har ju svarat olika här så ..
ska jag gå efter bruksanvisningen? även om det är till hund och katt.
När jag avmaskat har jag gått efter samma dos/intervall som #10.
Usch vad äckligt, jag avskyr maskar :S
Men var "glad" att du inte har så många kaniner! Rengöringen är jobbig ;)
Jag har gett 0,5 ml/kg i 5 dagar sedan 14 dagar från första behandlingsdagen så upprepar jag dosen i 5 dagar.
Kastanjegårdens Kaniner
imorgon var det tänkt att jag skulle tävlat pingu i Kaninhoppning men så blir det nog inte då .. fast, jag har börjat tänka ..
Pingu är ju precis lika pigg som vanligt. Sen igår eftermiddag har det inte kommit någon mer mask alls. Han skulle inte ta skada av att tävla direkt, men smittar detta bra? Han kommer ju inte vara nära någon annan kanin, men jag tänkte och han typ bajsar på banan eller något och en annan kanin sen kommer och luktar på det och håller på, utsätter jag dem för att få mask då? (självklart gör jag det, men jag menar, är det typ 1% risk eller kanske typ 90%?) Vill du ju inte utsätta någon annan i onödan.
och, visst ska man inte ha kaninerna uppochner när man ger avmaskningsmedel? Tänkte dem borde ju inte kunna svälja och så då, eller … 
och en till fråga haha, när bör jag "städa ut buren?" nu när han fått sin första dos eller ska man vänta tills han har fått alla doserna? alltså jag menar "grundstädningen" som man ska göra efter mask.
Städa ur riktigt ordentligt nu, och underhålls städa hela veckan..efter sista dosen städa ur ordentligt igen.
Finns bra desinfektionsmedel att använda. Glöm inte matskålar och leksaker :)
MVH John
förlåt, men vill dubbelkolla allt så jag inte gör fel! #18 duger det att skura med diskmedel, såpa eller vad man nu ska kalla det?
alltså till buren. Skålarna och det får jag väl ta någon annat på 
så, undar fortfarande, kan jag ta med honom till tävlingen imorgon eller är det taskigt mot andra (om mask sprider sig lätt?) Han själv är jättepigg och det har inte varit någon mask sedan igår eftermiddag, har kollat ungefär varje timme, så för hans del skulle det ju inte skada .. inte heller någon mask i bajset, men kanske ägg. Vet inte hur stora dem är så kan inte säga något men det har inte synts något iallafall.
Mask sprider sig lätt, det kan jag intyga av egna erfarenheter från mina kaniner.
Äggen syns inte och de sprids väldigt lätt.
Kastanjegårdens Kaniner
#21 ok tack, han fick inte följa med iallafall.