Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 3271 ggr
gaabriellaaa
0

smittorisk vid mask

Skrev detta i ett annat inlägg men fick inget svar så jag tänkte att jag gör en egen tråd om detta ..

igår upptäckte jag att min kanin hade mask och vi har nu börjat avmaska honom .. upptäckte detta igår eftermiddag, men sen dess har han inte haft någon mask alls i baken och jag har kollat ungefär varje timme idag.  

och imorgon var det tänkt att han skulle tävla kaninhoppning .. men detta ska jag nog inte göra med honom då, fast vet inte riktigt hur jag gör eftersom han är precis lika pigg som vanligt (tror vi upptäckte masken såpass tidigt) och har sitt vanliga hull och allt, men jag tänkte, smittar detta enkelt? Vill ju inte utsätta någon annans kanin i onödan. Fast han kommer ju inte träffa någon kanin, utan det skulle vara om han typ bajsar på banan.

Detta blev lite flummigt, men det jag undrar är alltså, smittar mask bra? Som sagt, idag har han inte haft någon mask alls, inte i/vid bajset heller. Det skulle vara om han har ägg i bajset, men inte vad jag sett. Fast jag vet iochförsig inte hur stora äggen är .. Tungan ute

Westham
0

Du kan inte se äggen, maskarna är som sytråd typ.
Vet inte hur pass det smittar men man tar inte med sig sjuka djur på utställning. Äggen kan bli luftburna genom damm och annat.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

gaabriellaaa
0

#1 jasså ok. Ja, 99% säker på att han stannar hemma, men vill kolla upp lite först. Vill ju inte smitta någons annan kanin, då får han stanna hemmaTungan ute

Dock är detta utomhus så tror inte det sprider sig genom damm ^^

lukasfelix
0

Nej, du kan inte ta med kaninen. Oavsett om det smittar lätt/mindre lätt så finns det en smittorisk.

gaabriellaaa
0

bestämt nu att han inte får följa med. Jättetrist, men vill ju inte riskera att någon annans kanin blir smittad.