Går det till såhär??
Går det verkligen till såhär på riktiga utsällningar??
att domarna tar typ 4-6kaniner och ställer upp dom på ett bord, en kanske inte sitter jätte stilla utan skuttar runder på bordet.
det är helt ok, MEN när det är andra okastrerade hanar på uställningen varför ha alla uppe samtidigt om någon inte kan sitta stilla?
fick en klump i magen när jag såg de då det kändes som att det kunde bli slagsmål mellan hanarna men ingen verkade tänka så.
utan där stod de med 4-6kaniner på bordet varav en hoppade runder medans de skulle bestämma vilken hane som var bäst på hela utställningen, hanen hoppade och nosade på de andra och jag tänkte ta och håll i honom, kela eller något tänk så blir de bråk?!?!?!
Som tur var blev det inget bråk men jag tycker alltid att man ska tänka men tänk OM…
Går det verkligen till så på kaninutställningar? det är ju nästan skrämande, tänk så hade dom slagits ordentligt och inte kan ställas ut mer.
är de ägarens fel eller domarna?
tja nu blev de lite långt men blev bara så paff och förbannad
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tänkte oxå på det när jag var i Berga i höstas, visst var det lite mellanrum mellan borden men kaninerna hoppade ju runt lite o domarna snackade/tog råd av varann.. Blev oxå nervös o var orolig min hane skulle hoppa ner el skada sej på det hala bordet 
Hört att en del utställningar har avskärmare mellan kaninerna o klart bättre 
#1 ja precis, gillade inte att det bara var nät mellan kaninerna sam ogillade STARKT att domarna bara snackade och inte höll bra koll på kaninerna, inte roligt om det blev bråk så att någon skadades och till och med inte kunde ställas ut mer?
nej usch*
var inte så roligt att alla barn skulle klappa ALLT och gick från den ena buren och tog hö och gick sedan till alla andra burar tills en kanin åt höet :O tänk sånna smittor bara det kan ge. hmm nej man får nog vara lite försiktig på utställningarna pga smittorisken osv 
Dommarna har koll på kaninernar, inget att oroa sig för.
Dom flesta har livslång erfarenhet med kaniner dom vet vad dom gör!
Tycker utställningarna går till på ett bra sätt!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#3 kalla du det koll på kaninerna när kaninerna skuttar omrking på bordet och hälsar på andra?
du hinner ju bara blinka så kan det vara bråk, så att bara låta en kanin skutta omkring på bordet så att folk reagerar och lyfter in kaninen igen, kallar jag dålig koll.
men det var just bara då detta hände annars hade dom kolla på de andra men just vid den bedömningen så hade dom ingen koll enligt mig. hade blivit skit förbannad om de var mina kaniner.
Jag vet inte exakt hur det går till på era utställningar.
Men i Uppsala och runt om tycker jag dom har väldigt bra koll!
Och mer än blinka hinner man. Kaniner är inte direkt
blixtsnabba djur. Man hinner se!
Jag har inte varit på utställningen där du varit. Vet bara att det inte hänt sådana saker som du oroar dig för. Det är det kaninkunnigaste folket i landet som är domare. Det är inte vem som helst som går och blir domare.
De har som Linnea säger oftast livslång erfarenhet.
Kaninutställningar brukar vara roligt tycker jag.
På din fråga om ifall det är ägarnas fel eller domarnas så kan jag bara säga att ägarna styr inget i utställningen. Dock har domarna som sagt koll. vad jag vet har det aldrig hänt sådant som du oroar dig för.
Nästa gång du undrar sådana saker, så fråga. Gå och ställ frågan rakt ut och direkt. Så får du ju klart och tydligt svar på momangen. 
Så du kan ta det lugnt. De har koll, de vet vad de håller på med, annars skulle de ju inte kunna genomföra utställningarna som de gör. De skulle ju ha blivit ersättningsskylldiga till var och varannan kaninägare om det skulle blivit som du säger.
Jag tycker i de stora hela att kaninuställningarna inte verkar fullt seriösa.
Dels ser man folk som står och rycker päls på utställningar, tx kjol på lejon.
Och dels de du skriver, att de endast är nät mellan kaninern i burarna. Inge vidare kul om någon kanin biter den andra genom gallret, dessutom har de väldigt nära kontakt så ev sjukdommar kan överföras.
Och att de lämnar djuren "själva" på borden. Tx vid bedömning av bästa ungdjur eller vad de nu är, så sitter de flera kaninern brevid varandra och alla sitter inte alltid stilla. Kul om någon hane tx skulle börja para sig med en hona.
Sen så på en utställning som jag var på så verkade inte bärarna ha någon koll alls på vilken kanin som skulle vart, de tyckte jag verkligen var lite oroväckande.
Sen är jag väldigt anti de som har med sig hundar, speciellt skällande hundar. Skrikande barn är inte heller någon hitt i redan en stressad miljö.
Har inte läst hela tråden men om ni tycker våra konkurens bedömningar inte går rätt till borde ni åka och kika i england. Där bedömmer man alla kaniner i samma ras och färg samtidigt så då sitter alla på bordet samtidigt och bedöms av en eller flera domare :)
Vissa utställningsburar gillar jag inte. På någon utställning jag var på så var det väldigt breda lodräta galler mellan kaninerna och jag hade två hanar som gärna ville pilla på varandra. Inte så kul om de skulle råkas bitas…
#7 En gång när det var BIS-uttagning så började den ena para sig med den andra. Det gick otrligt snabbt från att kaninen satt en bit ifrån tills han satt på den andra dock så särades de ju direkt varandra men snabb va han den lille kaninhanen :P.
Även om domarna har livslång erfaraenhet så är kaniner just kaniner, man kan inte alltid förutspå vad de ska göra.(Därmed har jag inte sagt att jag tycker att domarna har dålig koll!) När det är BIS-uttagning så har ju oftast bärarna som tar fram djuren lite ansvar över kaninen de hämtade.
#7 Håller med ang hundarna! Varför ta med hundar som skäller och skäller på en kaninutställning?! Fast ibland har någon sagt till hundägarna att ta ut sina kaniner då det faktiskt är en kaninutställning.
Kastanjegårdens Kaniner
Alla har ju inte dålig koll men just då kändes det som att de inte var 100% därför jag reagerade så starkt.
I london hade jag nog aldrig vågar ställa ut mina kaniner då xD
som #9 säger så är kaniner just kaniner och det går riktigt snabbt om de bestämmer sig för att bråka eller para sig och inte lika lätt att fånga kaniner som dessutom är fler om de sätter igång alla andra ^^
Det finns något som heter periferiseende ;) Även om inte domarna står och blåstirrar på kaninerna så brukar de upptäcka och avstyra om något är på väg att hända.
Och skulle domarna missa det så finns det garanterat någon annan runt bordet som ser.
Jag är betydligt mer orolig över smitto- och skaderisk när kaninerna sitter i burarna faktiskt. På bordet så litar jag på att någon har koll. Dessutom så brukar jag stå och titta / lyssna när mina kaniner bedöms, om jag har möjlighet. Tycker att det är väldigt lärorikt.
Däremot så kan jag hålla med om att kaninutställningar känns ganska oseriösa, jämfört med andra djurslag.
#7 Tycker du missbrukar ordet oseriöst. Osäkra, eller vanskliga kan passa bättre in på beskrivningen.
Jag säger åter igen att det är uppenbart att det fungerar eftersom man ju annars inte kunnat anordna utställningar så som man gör, om det hela tiden hänt saker så skulle ju föreningen gått i konkurs.
Det där med pälsen handlar om misslyckad Avel. Lejonhuvade kaniner får ju kjolar ibland, då har jag sett att de gör så som man gör med hästars man.
Den ändå risken du nämner som jag faktiskt ser som en realistiskt möjlig risk är just sjukdomar. Därför är man inom skaf skyldig att rapportera sjukdomar för att kunna kartlägga och förhindra spridning.
Hund och barngrejen håller jag med om. Men det är inte tillåtet att ha med hundar oftast. Barn och hundar ser jag ofta på hopptävlingar också. Synd tycker jag. Syftar främst på hundarna.
Sedan vill jag slutligen upplysa om att bärarna har burkort så de vet vart djuren ska. Dessutom är ju kaninerna märkta, som en bonus. ;-)
Ja Sanna, där kan man verkligen prata om oreda! :-)
#12 Har inte du fött upp Lejon? I så fall vet du nog att rejäl man utan kjol är nästintill omöjligt att få till. Det är liksom samma anlag…
Avla bort kjolen = avla bort manen.
JAg tycker de roligaste är när de sätter upp kaninerna brevid varann, då ser man ju direkt vem som har den bättre pälsen, presentationen etc ;)
#15 Ja särbedömningen är ju superskoj :D
Dock tycker jag inte att d e så snyggt att trimma kjolar, plocka vita hår och klippa klor på utställningen.
Sista finputsen gör jag kvällen innan.
#14 En tid men jag var inte lika seriös då som nu. Jag ställde inte ut då heller. Men jag vet att jag både haft och sett lejonhuvade utan kjol.
#15 jo det är roligt
man ser ju precis allt ^^
men inte så roligt när en kanin springer runt osv såg lite spänt ut ^^
just när jag skrev det vara jag så skärrad av allt.
men nästa gång ska jag fråga dom rent ut.
för just då kändes de inte ok :p
jag har haft lejon med bara man!
De finns lejon med nästan bara man, men då är de oftast enkelmanade eller tappar manen när de e 1 år :)

Tyckte faktiskt det såg ganska lugnt ut faktiskt kände som om dom hade koll på läget.
Det där med lejon och man och kjol kan disskuteras i evighet… Men det bör nog göras i en annan tråd i så fall.
Faktiskt så är det inte alltid domarna har koll på kaninerna på borden. På två utställningar har jag varit med om att kaninerna hoppat ner från borden. Den ena gången var i Tierp då en rex flög ner från domarbordet (som dessutom var uppe på en ganska hög scen), rakt ner på prisbordet och hade ned en vas eller liknande i golvet. Den här kanin flög långt innan den landade. Hade den haft otur hade den kunnat bryta något.
I Sollentuna 2009 var det en Belgisk Jätte som hoppade ner från ett bord och sprang förbi alla domarborden. För det första är inte jättarna gjorda för att hoppa ner från högre höjder, och för det andra så hade det varit lätt hänt att kaninen hade stött på en annan kanin då det var fullt med hoppkaniner i sele som sprang omkring på golvet.
Så visst händer det saker som inte skall hända på utställningarna, men jag måste ändå säga att det går rätt till de andra flesta gångerna och att domarna oftast håller koll.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#23 Men i tierp var de faktiskt bara en kanin på bordet ^^ i sollentina med om jag inte missminner mig
Japp, det var det :) Jag menar bara att de inte hade så mycket fokus på kaninerna just vid dessa tillfällen, för då hade de inte fått hoppa iväg sådär.
Men alltså, för det mesta så är domarna superbra att hålla koll på flera kaniner samtidigt.
Dessutom så är kaninerna så upptagna med att kolla att stället de är på är säkert så de bryr sig nästan aldrig om börja bråka med varandra.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tycker det är så kul det här igen.
Kaniner är inte porslinsdjur.
Dom tål att vara en dag när hundar skäller lite mer och barn skriker.
Kaniner går inte sönder av stress av lite ljud en dag lite då ch då
#12 Nej, min åsikt är att jag tycker att de är oseriöst.
#26 Ingen har väl nämt något om att kaniner blir skadade eller dör av hundskall och barnskrik, eller har jag missat det?
Jag själv tycker det är onödigt att ta med hundar som blir helt uppspelta och skäller och skäller mer eller mindre hela tiden. Dels störande för människorna runtomkring om en hund skäller nonstop så det spelar ingen roll om det varit en utställning av tex tavlor, lika jobbigt för det. Hade jag haft en hund som lätt blir uppspelt och skäller så hade iaf jag inte tagit med den, speciellt inte till en kaninutställning.
--------------
Fördelen med att ställa ut kaniner är ju att de inte stressar upp sig såsom tex katter kan göra när man transporterar runt dem. Stoppar man ner en katt i en låda, bär runt den, har den i en körandes bil och sedan placerar katten på ett nytt ställe så är de ju inte lika på och tuffa som kaniner. Snarare att de blir rädda och stressade (våra katter gillar iaf inte att bli instängda i transportburar och de blir mer eller mindre livrädda när man tex tar de till veterinären).
Kastanjegårdens Kaniner
Dom utställningar jag varit på har det alltid varit avskilda skärmar mellan varje kanin :P eller t.o.m ett varsitt litet bord åt varje domare och kanin :) Och varje utställningsfack/bur har haft en träskiva som mellanvägg, aldrig nät! :)
Nej det var inte dig jag skrev till heller 
#30 Aha, var nästan säker på att det var till mig då jag skrivit om hundar på kaninutställningar högre upp så jag försökte förklara vad jag menade ;)
Kastanjegårdens Kaniner
#29 Om inte annat så är det alltid mellanrum mellan burarna så kaninerna inte når varandra.
#32 Inte de utställningar jag varit på. Alla föreningar har ju olika typer av burar men Stockholm har iallafall som "trefackare" "fyrfackare" osv. Vet inte hur jag ska förklara, men dessa burar är t.ex. som fyra små burar i rad, mellanrum, sedan en likadan bur igen osv. Dessa burar har endast nät som skiljer dom åt, och ibland även träskivor mellan varje burfack.
#33 så var de där jag var,de var endast nät som skiljdes de åt.
Har hur som helst aldrig hört att de bitits. Då hade man ju som sagt inte kunnat fortsätta använda burarna.