Hur riskabelt är det med kastrering?
Hur riskabelt är det att kastrera en kaninhona?
Ungefär hur mycket kostråd det? Vet att det är ganska inviduellt för varje veterinär klinik men kan det kosta mer än att kastrera katthona?
Min 18 veckors hane vaknade inte upp mer. Så JAG kommer aldrig mer söva en kanin. Det samtalet orkar jag inte med en gång till.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Räkna med 800-1500 kr, någonting sånt.
Det kostade runt 800kr för mig, det gick väldigt bra och hon var lite resarverad de första dagarna men sedan blev hon som vanligt och lite snällare än innan :) Sök upp en vetreinär som kan sin sak!
Får inte kastrera honan pga att klinikerna närmast mig (2 st) kastrerar inte honor, men för hanen kostade det 700 kr så ska åka dit om någon vecka och kastrera honom
Funderar på att kastrera min hona. Har redan kastrerat min hane vilket kostade 800 kr. Han var väldigt allert efter operationen och det hade inte varit några komplikationer.
Men vad jag har hört är det fler "jätteraser" som inte klarar narkos än vad det är med dvärgraser. Vet inte varför?
Men jag tror man får räkna med att det kostar lite mera än med en hane. Det är även större risk ioch med att dem öppnar kaninen och tar bort sakerna. På hanen sitter ju allt "utanpå". Men det brukar gå ganska bra, och jag tycker att det är värt det!
Man får tillbaka en harmonisk kanin som slipper oroa sig och tänka på allt detta med PARNING och hormoner. (Finns undantag).

Min frasse hane blev kastrerad gick fin fint och sedan 3 v efter så skadade han sin tand så det sprack längre upp så vart tvungen att ta bort dens å det itne kom "skit" upp i såret och blev sövd och han fixade båda galant dock andra gången vart han kall på kvällen var sen höst då tog jag in han i källaren som e lite varmare men inte jätte mycket och dagen efter var han sig själv.
runt 1600 kommer de å kosta mig, förja funderar stakrt på å göra de på min för hon e å jockar på han väldigt mkt.
Dock ska ja bygga upp kondisen på henne bättre så de blir nog till sommaren efter sommaren (beror på om ja hinner innan röt månaden)
Hur riskabelt det är beror på ålder, kaninens hälsa och såklart veterinärens kunnande/erfarenhet om ingreppet.
En alldeles för ung kanin samt en gammal kanin är känsligare för narkos, varpå flertalet veterinärer brukar rekommendera att man väntar tills kaninen passerat halvåret.
Sen bör kaninen såklart vara vid god hälsa.
Och viktigast av allt är att veterinären är duktig på detta.
Tack för alla svar! Honan & hanen är båda ca 11 månader men bara hanen kommer kastreras eftersom mina föräldrar anser det för dyrt med 2000 (vet inklusive bensinpengar + att vi måste vänta där i flera timmar) så får hanen kastreras på en bra klinik bara 15 (
!!) minuter härifrån
Våran vet tar 700 för hanar men gör det inte på kaninhonor (men tydligen katter och hundar som är honor..)
Men har aldrig tidigare sett honan "rida" på hanen så får hoppas att hon inte gör det då, annars får jag nog sära på dom även fast hanen blivit kastrerad :/