någon som vet?
hej jag köpte en kanin för tre dagar sen som är 6 veckor. på natten blir han väldigt rörlig, han springer runt i cirklar och skuttar mot väggen ibland. det ser ut som han luktar mot någonting. är det vanligt att kaniner blir sånna i början?
Oj sex veckor låter väldigt ungt dom borde inte flytta ifrån mamman förrän dom är minst 8 veckor. Vart har du köpt den?
Jag tror inte det är någon fara att den är aktiv under natten. Kaniner är nattdjur ;)
Dels så är han ju ett barn, och de flesta barn är busiga av sig, då det kan nog vara att han busar lite! ;)
Men sen så kan det ju var pga av panik/stress men det märks ganska tydligt om han är rädd eller trygg.
Kastanjegårdens Kaniner
Låter som han är stressad. Han är alldeles för liten för att flytta ifrån sin mamma. Vem har du köpt honom av?
okej!
han är helt lugn och kelig på dagen det är på natten han blir lite ivrig typ eller vad man kalla det.
jag köpte han på en zoo affär för tre dagar sen.
#4 Jag tror helt enkelt att han fullt med energi i sig och får glädjeskutt. Försök ha honom mycket fritt t.ex. i ditt rum eller likanande så han verkligen får springa av sig.
Bebiskaniner har som mest energi i sig! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Ja, som sagt är dom ju nattdjur men han kan nog vara stressad också. Jag rekomenderar inte att köpa djur från zoo. Dom är oftast för unga för att lämna sin mamma och man vet inte vart dom kommer ifrån eller om dom kan ha något genetiskt fel eller så. Eftersom dom flesta zoo kaniner kommer från så kallade "kaninfabriker" där man bara avlar fram söta kaninungar till djuraffärer.
Tänk på att inte köpa kaniner ifrån djuraffären i fortsättningen!
Hur stor bur har då? Måtten på den alltså?
Precis som någon nämnde, så kan han behöva springa av sig lite i ditt rum eller i hallen o.s.v. Tänk på att gömma sladdarna då kaniner ofta gnager på dessa.
Lägg gärna in tunnlar, grenar och andra leksaker så får han lite att leka med och undersöka. Lycka till!
säger som dem andra=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
är kaninen ensam? en sån liten ska ha en kompis:(
#9 En kanin är inte ett flockdjur så den behöver inte ha en kompis=)
Mina kaninar har aldrig haft kompisar och alltid mått tipptopp!
#10 svensk lag rekommenderar att kaniner hålls i par eller grupp, för att de är så sociala och jag håller med. Sedan finns det givetvis undantag som med allt, ett fåtal kaniner vill verkligen vara ensamma. varför hålla ett så litet djur ensamt hela dagarna medan man är i jobb och skola som t.ex i det här fallet en liten 6veckors bebis, när den skulle må bättre med en kompis? Aldrig förstått det där, det är enbart människans egoism..skaffar man 1 kan man skaffa 2 om man vill djurets bästa!
#11 Men kaniner har inget behov av en annan kanin eftersom de inte är flockdjur, Mina mådde toppen när jag var i skolan. Ingen av mina honor kan jag ha med andra kaniner=) Vissa kaniner gillar sällskap andra inte. Men som sagt ingen lag och kaniner har inte behov av att bo i grupp eller par, dem gör inte det i det vilda heller
Faktum är att det i sådana fall är bättre att ha två kaniner i separata burar som står bredvid varandra, då det är mer naturligt än att klämma in de i samma bur (med tanke på att de allra flesta burar känns lite små för kaniner i par).
Dessutom är ju ungen en hane och då blir det väldigt svårt att ha någon till kanin i samma bur innan han är kastrerad, vilket dröjer ett par månader till.
Att då sätta in en kanin som sällskap åt denna hane blir då bara dumt.
Varför?
Jo, sätter man in en till hane är det till 99% dömt att misslyckas och slutar nästan alltid i slagsmål.
Sätter man in en hona riskerar hon att bli dräktig innan hanen är kastrerad, och efter en kastrering ska hanen inte träffa en hona på minst 4-6 veckor.
Vilket innebär att man måste sära på dessa tu i vilket fall.
Sen att skriva att man ska skaffa 2 om man vill djurets bästa, är en generalisering.
Och kaniner är individer.
Men nu hamnade vi lite OT dock.
#13 Håller helt och hållet med dej =)
Superbra och väldigt pedagogiskt skrivet NinniH!! :)
#11 Som både Frida och Ninni skriver så finns det ingen anledning för dig att sätta in en kanin till i buren. Om du däremot vill ha sällskap till din kanin så sätt en kanin i en egen bur, bredvid hanens bur. Finns ingen anledning att ha dem i samma, för så bor inte kaninerna ens i det vilda.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
tack för alla svar och sånt jag fått!!
han har blivit faktist lugnare nu, är inte lika orolig släppte ut han idag igen och han springer av sig och är lugn och kelig.
det kanske bara är i början han är sån eftersom han är soppas liten fortfarande? det är bara ibland på någon kväll han kan va vildare stissig. han kan klia sig och så ibland på kvällen betyder det något? eller är det bara att det klias?
#16 Jag tror bara det är att han sitter och putsar på sig själv och så! :)
Att dom inte bor så i det vilda behöver ju inte innebära att de inte trivs så, min hane skulle typ dö om han inte fick bo ihop med sin kille :)
#13 Mycket bra skrivet.
Jag har också varit av uppfattningen att man i alla fall ska testa om kaninen vill ha sälskap av en annan kanin, självklart efter att de kastrerats. Men har tänkt om efter att det gick väldigt snett med mina, då var de ändå kullsyskon och hanen kastrerad.
Så jag tänker numera att det viktigaste är att man aktiverar sin kanin och ger den ett stimulerande liv. Det behöver inte alls betyda sälskap av en annan kanin.
#18 Sant det också. Men som sagt så är alla olika. 
Självklart, men jag menar att man behöver ju inte döma redan från början att kaninerna inte behöver någon kompis för att det är inte naturligt :) Men det betyder ju kanske inte att det första man gör är och springer och köper en till kanin för att se om den förata blir lugnare, eftersom att många kaniner inte vill ha sällskap. Då är det ju bättre att testa andra alternativ först, som att aktivera kaninen mera och umgås med den mera!
#20 Precis.
Jag är bara lite skeptisk till att ha kaniner tillsammans efter vad som hände med mina. Ibland kan det verka som att man bara köper en till kanin, stoppar in den i buren till den första och vips så har man två jättegulliga kaniner som älskar varandra…
Så enkelt är det ju inte riktigt.
ja precis förstår vad ni menar med allting.
men han har faktist blivit lugnare visst kan han göra så någon kväll litegrann men de är inte länge. man blir lite orolig men det går över fort igen hoppas det försvinnerh helt snart bara :)
#22 Jag tror det har mest att göra med att han behöver bli av med energi, så du behöver nog inte vara orolig.
aa får hoppas det, köpte leksaker idag så han leker med dom hela tiden så han verkar trivas :)