hur gammal får hanen vara?
Nu har jag hört att man inte ska para en hane som är över fyra år för att det är farligt, är det de?
Om det är det, vad kan hända om man gör det?
Om inte, Hur gammal får hanen högst vara?
/Nyfiken kaninägare 
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Nej nej, det är inte farligt alls. 
En hane kan användas i Avel så länge han är pigg och orkar med.
Och såklart är fertil, annars blir det lite svårt. 
Okej , tack för snabbt svar :)
har nämligen en kompis som läste på nån kanin sida, vet inte va den heter, men där stod det i alla fall att det var farligt :s
Lämnar av tyck aldrig hört att de e farligt å para en hane över 4år
#2: Stod det någon anledning till varför de ansåg det farligt?
För jag har faktiskt aldrig någonsin hört detta förut.
honor ska helst inte vara över 1 år när hon får sin första kull men för hanar finns det ingen gräns :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger som NinniH, absolut inte farligt. Snarare bra att han håller igång
Parade min dåvarande 6 åriga hane (han är nu snart 7 år)
och det gick super bra. Det du har hört är bara myter
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#4 Nej det var bara min kompis som läst det :|
#5 aa, javet, men bra att det inte är liika för hanar då :D
#6 Okej :) då är det i alla fall ingen anledning att oroa seej för det :)
#7 Nej det är inte lika för hanar:D
så här stod det på sidan min kompis läste - bilden --->
#9 Men det stämmer inte alls =)
det står även på den sidan att vid en ålder mellan 6-8 månader brukar det vara lagom för första kullen för en hona. E inte det lite tidigt tycker ni? jag brukar para mina mellan 8-10mån.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#11 Från 7-12 månader rekommenderar jag =)
#12 okej då vet jag :)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#9 den sidan har jag också läst på och det stämmer inte med det dom skriver om hanen, sålänge hanen orkar vara i aveln och är frisk osv så får han stanna kvar :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

*lånar tråden*
Finns det några riktlijer/regler för hur ung en hane får vara första gången han parar en hona?
Hehe, ja den var bra. Kanske bäst att man varnar alla pensionärsgubbar då om att hälsan står på spel. :D
#15 jag har som regel att hanen ska vara minst 7månader när han sätts i Avel precis som honan ^^
men det är mest för att jag ska vara lite mer säker på att han är könsmogen och har en bra hälsa osv.
Jag ser ju ingen direkt nackdel med att hanen är lite äldre.
Med lite äldre menar jag minst 2-3 år.
Just för att hanen ska vara färdigväxt helt, då vissa hanar inte är helt förräns dess.
Exempelvis har jag sett på mina dvärgvädurshanar att de börjar se som snyggast ut när de närmar sig 2-3, då har de biffat till sig.
#19 jag tror att börjar man lite för tidigt så sätter det sig lättare på hanen, ex att han vill gärna ha en hona hos sig hela tiden. Har dock inte hänt här men något jag funderar på och därför har att hanens kan börjas i Avel vid minst 7mån.
precis som #18 säger så kan dvärgvädurs & dvvkorsningar vara lite segare i utveckligen och då får man ju hålla koll på hur deras kroppar osv ser ut
#20 jättekaniner mognar senare än dvärgkaniner =)
#21: När det gäller dvärgvädur, så tenderar hanarna att vara färdiga rent utseendemässigt senare än jättekaniner faktiskt.
Som sagt så verkar många dvärgvädurshanar inte vara helt klara (dvs breddat till sig) förrän tidigast 2 år.
Och då har ju jättekaninerna mognat klart och är halvgamla i och med att de tenderar att inte leva lika länge.
#22 Okej =) Ja jättekaniner blir ju snitt bara 4-5 år :)
#21 okej, har ingen erfarenhet utav jättar ^^
#22 jag tycker att det är helt och hållet olika hur de breddar till sig. :)

Efter att hanen blivit könsmogen så är han fertil hela livet. Däremot försämras sperimekvaliteten när de blir äldre, så det är större risk att honorna går tomma eller får små kullar.
Yngsta hanen jag fått ungar efter var 4 månader.

20# Ja, så tänker jag med.. att hanen mår dåligt om han inte får ha en hona hos sig hela tiden.. bara teorier såklart men jag tycker att det kan vara ganska logiskt..
#26 Nej hanen mårinte dåligt om han inte får ha honan hos sig hela tiden, när hon ska ha bebisar måste dem ju ändå säras eller hur? Hade en hane som parade och blev pappa när han var 4-5 månader gammal,hade bodde inte med någon hona mådde toppen =)

27# Självklart gäller det inte alla hanar. Det finns alltid undantag. Att honan får bebisar spelar ju ingen roll eftersom vi diskuterar hanens behov.
#28 Kaniner är inte flockdjur så dem har inte behov av att vara med varandra, men visst kan man ha 2 kaniner ihop är det ju bra.

29# whatt?? Vad pratar du om nu?
Vi diskuterade om hanens sexualdrift blir starkare om man parar den tidigt.. ditt svar är lite OT…
#29 Ja du skrev ju att hanen måste bo med en hona för annars mår det inte bra, vilken inte är sant eftersom kaniner ej är flockdjur, så nej det är inte OT.
oj :o Hela tråden har visst åkt iväg lite 
#32 Det enda jag har gjort är att svara på frågor men ja den har flytit iväg lite
ja, jag såg det, har läst igenom alla inlägg :3
det var i alla fall mycket bra information som jag inte visste så mycket om :)

Jag har inte skrivit någonstans att hanen måste bo med en hona. Det är i praktiken ohållbart och synd om den stackars honan. Det vi diskuterade är att hanen verkar VILJA ha en hona hos sig hela tiden.. du får nog ta och läsa igenom inlägg ordentligt innan du svarar på dem.
#35 så tänker jag med.. att hanen mår dåligt om han inte får ha en hona hos sig hela tiden.. bara teorier såklart men jag tycker att det kan vara ganska logiskt..
Det skrev du, hur ska man tolka det?

36# Det var en personlig tolking av ett redan befintligt inlägg:
#19 jag tror att börjar man lite för tidigt så sätter det sig lättare på hanen, ex att han vill gärna ha en hona hos sig hela tiden. Har dock inte hänt här men något jag funderar på och därför har att hanens kan börjas i Avel vid minst 7mån.
Du måste ju läsa hela tråden innan du klampar in.
#37 Tänker inte svara en person som är så uppnosig som du. ta reda på saker först
Jag är lite inne på det som #25 säger. Så är det i alla fall med hästar, sen är det ju inte farligt att para när hanen är äldre, men risken blir större att honan går tom.

37# Sluta svara då? Istället skickar du otrevliga privat mess..
#40 Sluta skriv dÅ? Jag skickade ett pm till dej för att slippa allt tjafs här,sedan lägger du upp en tråd om det, hur MOGET är det?! Inte alls moget. Och det stod inget otrevligt i det överhuvudtaget
Nu håller vi oss till tråden och lämnar personligt groll utanför!

Ingen som reagerar på att detta är en Medarbetare på iFokus som trackasserar en medlem? På de flesta forum finns det regler för hur moderatorer får bete sig? Men tydligen inte här? Detta är ju bara pinsamt för medarbetaren..
#43 Jag har inte trakasserat någon!
#43 Du får vara god och läsa NinniHs inlägg igen tror jag. Det känns jättetråkigt att det vi ber om inte respekteras.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ja det är tråkigt att man inte blir respekterad här! Men jag skriver inte mer om detta i denna tråden utan tar upp det personligen med Tarja!
Tack för mig!