Para kanin med dubbelhaka?? :O
Hej!
Jag ska ta en kull med min kanin inom kort!
Men jag vill veta en sak! Detta ska bli hennes första kull och hon har en ganska stor dubbelhaka!
Kommer det att påverka något vid parningen eller borde jag inte para henne??
Tack i förhand :)
Det beror lite på vad dubbelhakan beror på.
Är den pga fett, så hade jag varit tveksam faktiskt.
Honan ska vara i lagom hull när hon paras alltså inte tjock.
Hur gammal är kaninen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag vet inte riktigt om det är fett! Jag ger henne 1dl pellets/dag, vatten, hö och ibland grönsaker!
Vad kan hända om dubbelhakan är av fett och man parar henne?
#2 Kaninen är 10mån imon :)
Är hon i bra hull i övrigt? Kan bli förlossningskomplikationer om hon är för fet..
Fast ja.. om hakpåsen består av enbart päls/skinn så är det inte direkt önskvärt att avla på heller. Jag skulle nog avstå från att para den honan.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#3: Vad är det för ras?
1dl låter nämligen mycket och då är det troligt att dubbelhakan beror på fett.
Risken då är att honan är för tjock och då kan få problem med att få ut ungarna.
#5 Hon är inte direkt smal, eller fet! Kan ta bild och lägga ut imorgon!
#6 Hon är en dvärgvädur! Ja, jag ska ta en halv men hon äter upp det så snabbt! och nu på vintern behöver hon äta mycket så hon får lite extra! men ska sluta med det!
#7 en dl är väldigt mycket, mina kaniner som är större än dvv får 1 msk och håller dej bra på det och fint hö.
att fodra på mer för att kaninen äter upp det väldigt snabbt är inte lämpligt 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Tycker det är lika skumt varje gång folk säger att det är för mycket med 1 dl. Jag ger min rex hane 2 dl pellets och en halv havre.
Han behöver det för att hålla hullet.
Och dvärgarna får 1 dl minst. Inte blir dom tjocka för det. Kaniner behöver mat och på vintern tycker jag inte det är något att snåla med.
Jag har alltid upplevt att dom som får lite mer mat blir snyggare och mår bättre. Men det kanske bara är jag i hela världen som råkat ut för det. 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Mängden beror ju på vilket foder det är också.
Ger man RR som jag te.x så behövs det iallafall 1 dl till mina kaniner/dag nu på vintern. :)
medarbetare på allergier.ifokus .
#9: Det är nog lite olika.
Skulle jag gett mina dvärgvädurar 1dl hade de blivit tjocka på nolltid. 
Inte ens vintertid fick de 1dl, utan max 0,75dl.
Ja mina skulle aldrig överleva vintern utan mycket mat.
Och Rexen, han låg på 90p innan jag börja ge honom för att alla säger att man inte ska ge dom så mycket. Men efter att ha pratat med seriösa uppfödare och fått råd om att ge kaninen mer mat så började jag ge honom så mycket. Och ja han blev snygg. Fem poäng mer klagar man inte på!
Men ja klart det beror på vad det är för foder också!
Men jag tror inte riktigt på det där med lite mat 
Och TS jag skulle nog inte avla på en sådan kanin.
Det är som ovanstående inte omtyckt och önskat med dubbelhaka.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
OM hakpåsen beror på fett, så kan man räkna med att även de inre organen är omgivna av överflödigt fett. Bla livmodern…
Vilket ökar risken för komplikationer drastiskt.
Så nej, jag skulle inte chansa.
Tycker också att 1 dl låter väldigt mkt för en Dvv. Försök att banta ner kaninen om du absolut ska para henne.

Mina två honor på 6 år , den ena är en dvärgvädur & den andra en dvrägvädurs blanding , dom får 1 dl på morgonen & 1 dl på kvällen & fri tillgång till hö ;P
Och dom har dubbelhakor , men dom är bara skinn & päls , men dom mår super och är pigga och ffräsccha
Som föregående säger så skulle jag inte chansa att avla på den honan. Dels för att hakpåsen kan innehålla fett, som då kan ge komplikationer vid förlossning. Och annars kan den bestå av päls och det vill man ju inte avla på hellst.
Vad har du för mål med kullen?
Hur länge har du haft kaniner? Har du läst på om komplikationer och risker med att ta kull?
Vad det kostar? Och hur ska du gå tillväga om du inte får sålt någon unge?
#9 jag ger också 1 dl, mina är bra i hull och har hittills fått bra poäng på uts, där dem även kommenterat att de är bra i hull! Så jag håller med dig !:)
#9 Beror på kanin till kanin tror jag. Samt hur mkt hö de får i sig. De kaniner jag haft som äter lite hö är alltid smalare än de kaniner som äter mycket hö, men ändå mindre pellets.
Min dvärgvädurshane blir tjock på nolltid när jag ger mer pellets än 0.5 dl, sommartid som vintertid så jag ger enbart 3 msk till honom (typ nästan 0.5dl). Min dvärgvädurs hona däremot behöver något mer för att komma upp i lika bra hull som hanen, men klarar sig ändå fint på 0.5d, jag ger gärna mer pellets till honan, än hanen. Antaglgen för att hanen äter betyydligt mycket mer hö än honan.
tack till alla som kommenterat ^^
Mamman hade dubbelhaka
#18 Men vad har du för mål med kullen? 
Varför måste alla på en gång hoppa på och börja säga en massa saker som :
-Du ger för mkt mat till kaninen , den kan vara fet, avla inte på den.
Finns ingen chans att en dvärgvädur kan bli fet på 1dl pellets/dag nu på vinterhalvåret!! Jag kan säga er att min hona som är dräktig ger jag 1 dl pellets och hon är till och med en hermelin. Och om det nu skulle vara så att dubbelhakan är i släkten så gör väl det ingenting. Om man vill ha en kelkaninskull spelar väl det för allsindar ingen roll.
Nu tycker jag att vi ska vara mer positiva och trevliga i det här forumet :)
#20: Det är väl ingen som varit otrevlig eller hoppat på.
Jag ser bara sakliga svar.
Är det en kanin med stor hakpåse och får 1dl, så är risken att den är tjock.
Det är ingen som säger att den absolut är det, men att den troligen kan vara.
Och då finns det risker att para en sådan hona.
Att det går i släkten är inget som enligt mig är bra, inte om det är stora hakpåsar.
Detta då stora hakpåsar kan orsaka problem om de blir för stora.
Jag tycker det är bättre att man hellre talar om riskerna, än att bara säga "ingen fara, kör på!
" fastän så inte är fallet.
Vet personen vad riskerna är, kan denne då ta ett mer genomtänkt beslut genom att väga in just riskerna och se om fördelarna är större.
här är hon (bilden är tagen för 3tim sedan)
lite suddig bild, fick inte en bra bild
Tyckte det lät väldigt negativt bara. Jag menar , det behöver ju inte alls vara så att den är fet.
Självklart ska man veta riskerna. Men själv så anser jag att risken ej är så stor att det blir komplikationer p.g.a hakpåsen om den är av skinn.
Tycker att man ska avgöra själv om man är redo el inte Att ta en kull. Visst kan det vara svårt att bli av med en kelkaninskull , men det är en helt annan femma. Nu menar jag själva konditionen på kaninen. Den behöver ju inte alls vara dålig p.g.a en hakpåse. Om hon har fått den ifrån sina föräldrar är det ju ingen fara på så sätt. Då är det ju inte fett det handlar om , utan endast mkt skinn och päls just där.
Man måste ju våga pröva. Om man vill ha henne i Avel så tycker jag det är synd att inte avla på henne p.g.a att folk i det här forumet tror att det kan bli komplikationer på en kanin som har hakpåse beståendes av skinn. Det är ju likadant som att man själv tror att man ska bli påkörd så fort man går över en gata. Vilket inte är fallet.
Min åsikt är iallafall att pröva ta kull på henne. Om man vill ta kull på henne så är det viktigt att det görs under 1:a året med tanke på att bäckenet stelnar vilket gör att honan får svårt under födseln. Vilket kan leda till plötslig död..
Hon hade ju knappt en hakpåse. Tycker du ska låta henne få en kull ifall du vill det. Hon var ju riktigt fin ju :)
#24: Fast de som skriver i tråden avråder att ta kull om hakpåsen består av fett, vilket står flertalet gånger.
Består hakpåsen av fett tenderar ofta resten av kaninen att vara för tjock.
Sen stelnar inte kaninens bäcken efter 1 år, som ett marsvins gör.
Ja men flera har också skrivit att de skulle avråda iallafall att ta kull fastän hakpåsen bara skulle bestå av skinn.
Har man inte tagit sin första kull under honans första år så bildas det fett runt både organ och bäckene "med andra ord stelnar" . Har man däremot tagit kull på honan innan så är det inga problem.
Vad är ditt mål med kullen?=)
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Jag ska para henne när hon är 11mån, skulle vilja göra det innan men då är det kallt och jag vill inte att kaninungarna fryser ihjäl, eftersom jag har min kanin utomhus!
#25 tackar, jag tycker själv hon är söt <3
Gör så :) Själv har jag haft många vinter kullar och de har klarat sig :) Men anledningen till att jag parar dom på vintern är för att öronen blir kortare på hermelinbebisarna och dessutom så får man mer honor :) Behöver ett par till honor nu i kaningården :)
¨Men som sagt pröva para henne när det känns bäst. Är du orolig , para henne då under våren ;)
Kram
#30 Dem myterna är inte sanna :) Har själv haft kullar på vinter och sommar, märker ingen skillnad
#30 ja det gör jag, det blir säkert bra :)
kram <3
#31 Det kanske inte är så för alla. Men just på mina hermeliner har jag märkt stor skillnad på öronen. De slutar att växa tidigare då det är kallt ute. Vilket är positivt då jag vill få bra presentation på mina hermelutter ;)
Och det där med att det blir mer honor på vinterhalvåret är det faktiskt forskat om :D:D Det är nämligen så att när det är kallt ute och befruktning sker så är inte han spermierna lika tåliga som hon spermierna , vilket bidrar till att det föds mer honor under vintern/kylan..
Likadant med alla sorters levande varelser på denna jord :)
#33 Verkligen? Intressant! :)
a det är sant :)
#33 Märkligt… 11 av 15 ungar jag har som är födda i december, är hanar. Är väl lagen om alltings jävlighet. 
Det kanske är lika osäkert som alla tips? som finns för människor för att man ska få en flicka eller pojke.
Kanske är den en myt bland kaniner som förstärks när man tycker sig se större förändringar. Och annars kan man ju undra om det nu är bra gener ändå om öronen slutar växa pga kylan.
Men det här är bara funderingar från en som inte är så insatt i genetik och Avel.
#33 Låter intressant! =D
#36 Självklart är det nog individuellt också. Men för mig har jag bara fått honor i princip nu under vintern. Beror också egentligen på dagen då man parar kaninerna. Om det var minus eller plus-grader :O
Jag har fortfarande inte fått svar om Vad ditt mål är med kullen?!
M.v.h. Louise
Ja para de min hona å hon hade/har en hakpåse å va ganska fet då, samt att hon va 1 år å 4-6månader gammal sin första kull.
och jodå ja va medveten om risker osv.
MEN jag har adlrig stött på en bättre mamma som hon!, harre gud vad duktig hon va med ungarna å dem va fina osv.
Så de är en risk man får ta, å testa. Är upp till var och 1
men säger bara så hära, hon skulle vart en gudomlig avels hona! hon har allt en kanin ska vara i temprament osv. och mer än så.
Har inte läst hela tråden men…
Det är nog ingen fara.
En kanin ska vara i god kondition innan PARNING, men dubbelhaka kan vara ärftlig, alltså behöver det inte ha med fetma att göra.
#40 Det är ju OT så TS kanske helt enkelt inte tycker att hon vill svara.

Det gör absolut ingenting :)
Men det handlar ju om ämnet! =p
M.v.h. Louise

Hur menade du då? JAg menade att det inte gör något att para en hona med hakpåse :)
Det gör inget att para en hona med hakpåse. :)
Hur menar ni som skriver att det inte spelar någon roll?
Ni har själva parat en hona med dubbelhaka utan att det blev
problem, eller vad?
Det är ett känt faktum att övervikt ökar risken för komplikationer vid dräktighet och förlossning, oavsett djurslag (även när det gäller människa)
Korrekt, det har aldrig tillstött komplikationer. #47 Ta dig en titt högre upp i tråden så ser du att dubbelhaka inte alltid beror på övervikt. 

jaa lysna på #49, det är så att nästan alla honor får hakpåse i äldre dagar även fast de inte är överviktiga i övrigt och jag har avlat i nu 8 år och har aldrig sett att det har blivigt några problem. Jag har även ställt ut kaninerna och det är så att honor över 2 år nastan inte går att ställa för att de får hakpåse.(inte alla men många) Dessutom får honor hakpåse efter att ha haft bäbisar. Om man kollar på en avelshona så har hon nästan alltid hakpåse om hon är några år. Bara för att hakpåsen då kommer så betyder ju inte det att uppfödarna överjöder sina kaniner.
Skälvklart kan övervikt medföra problem vid förlossning och sjukdommar men känn på din kanin om den är tjock. Jag skulle nog säga att det är farligare att para en kanin som är tunn än en som är lite mullig då dräktigheten tar på krafterna. Det är som människor, det är bättre att ha lite hull och röra på sig än att vara smal och inte röra på sig. Om du är utemed kaninen mycket så är det nog lungt. Det är ingenting som jag har äns funderat på så ta en kull om det är det du vill ;)
# 33 Min dvv rex hade jättefina hängöron men när det vart -20 grader så fick hon uppåtöron igen och dom har inte lagt sig än 8D
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#51 Hihi, ja så kan det gå. :)