Charlie <3 Snow Drop 16 Jan
Ikväll vid halv sex så parade jag Charlie och Snow Drop ( måste bara skriva att Charlie såg as kul ut när han svimmade. Alltid åt höger, en gång in i en vägg! XD ) .
Så nu hoppas jag på bebbar nästa månad ( för kaniner är vell dräktiga en månad? ).
Lääängtar…
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
Citat:
( för kaniner är vell dräktiga en månad? )
Du har ingen aning asså? Och målet med din kull är vad?
inte för att förstöra eller nått men att ta kull på nån med okända föräldrar brukar inte vara nån större hit.
MVH John
Nja mer att dom "piper" till och ramlar av. Det är normalt.
MVH John
Precis som #5 säger så är det normalt och man brukar kalla det för att dom svimmar. Och jag tror absolut inte att det var någon fara att han "åkte in i väggen".
Men har också lite frågor..
Varför tar du kull om du inte kan, som det verkar, något om Avel?
Och vad är ditt syfte med kullen, tar du bara för kul eller finns det någon mening med det hela?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#3 och #6 Jag vet en del, men det är min första kull ;) Jag och min kompis Cissi har en kaninuppfödning som heter Kaninhotellet och vi är registrerade i SKAF
Elin.
Den största delen i kanin uppfödning är väl att veta hur länge en kanin är dräktig?
Antar att ni har stambokförda avelsdjur?
MVH John
Nej det är ni inte? För att få sin kaningård registrerad krävs att man har fött upp renrasigt i tre år, bedrivit utställningsverksamhet, vara minst 18 och ha gått jordbruksverkets kurs.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#8 Jo, jag vet, jag har vetat det men har lite hjärnsläpp ^^
#9 Nej
#10 Det hade jag ingen aning om. Cissi har papper på det och uppfödnings nummer. Så jag vet inte
Elin.
rätt så meningslös kull, kommer nog bli svårt att sälja..
Känns nog lite tråkigt för trådskaparen när alla ger så negativa kommentarer. Här glädjs flickorna åt att kaninen skall få ungar och så skriver vissa väldigt nedlåtande.
Jag är totalt på vissas sida om att inte ta kullar i onödan, och jag förstår er som frågasätter vad syftet med kullen är osv, men kommentarer som den sista är helt onödiga.
För trådskaparen kanske kullen inte alls är meningslös.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Till dig Rabzzit: Jag tycker inte heller det är lämpligt att ta kullar om man inte kan de mest grundläggande sakerna. Jag förstår att ni har bråttom och gärna sätter igång med uppfödningen så fort som möjligt, men det bästa är om ni lär er så mycket som möjligt först.
Tänk på att det är levande liv ni leker med och att det är erat ansvar att dessa djur mår bra. Hoppas iallafall det går bra med den kommande kullen.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#14 Det vet jag, egentligen så vet jag att en kanin är dräktig i en månad, jag hade bara hjärnsläpp. Jag är väldigt medvetande om att kaniner är levande djur och inte ska behandlas som små gossedjur. Men det är bra med possitiv kritik.
Till alla ni som skrivit negativa kommentarer: Vi alla har vell varit nybörjare på det här med kaninuppfödning och hur lyckade var egentligen era första kullar??
Elin.
Vi bara kallar det KaninHotellet, som ett smeknamn på 4 olika kaningårdar, men ingen av kaningårdarna men ingen av dom är registrerad 
Däremor är jag, Cecilia Lindgren, registrerad kaninupfödare i SKAf och får skriva stamtavlor på ungar jag själv fött upp som har stambokförd bakgrund. Har 3 kaniner här hemma som ev ska stambokföras och tas till utställning 
Att Elin väljer att para sin hane men okänd stamtavla är ju hennes val, hon är väl medveten om defekter mm och vet att en kanin är dräktig 28-35 dagar
Tror hon är ganska väl medveten om vad kaniner är för något 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#15 Jag vet, för det såg jag i din blogg! :) Jag tror att du har mer koll än vad många här tror.
Spännande med små kanintossar :)!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#15 Oavsätt om man är nybörjare eller erfaren så tycker jag att man inte bör avla på kaniner med okänd bakgrund. Min första kull var inte mellan två avelsdjur. Jag kunde fått stamtavla på honan men tackade nej. Hanen hade stamtavla. Så jag visste vad som låg bakom.
Om ni nu har en registrerad (?) kaningård så borde ni kanske fokusera på renrasiga djur med känd bakgrund? Det är lättare att få sålt ungarna då. Fast sen finns det de som inte bryr sig ett skvatt om föräldrarna utan bara vill ha en kanin..
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
förstår inte riktigt vad du menar med att du är "registrerad uppfödare i skaf". Du skrev nyss att din kaningård inte var registrerad?
Solbackens kaniner
Jag tror inte de har förstått termen "registrerad" inom just kaninvärlden. Det gjorde inte jag i början, och jag antar att det är samma här. Är man medlem i SKAF och har uppfödarnr tror många att det är samma sak som att man har en registrerad kaningård, även fast man inte har det.
Rätta mig om jag har fel TS.
(jag är inte helt emot att para kaniner med okänd bakom, för om man upptäcker t.ex. bettfel, tar man bara bort kaninen från framtida Avel. men det är däremot värre när man parar en kanin om man vet har bettfel bakom sig, vilket inte är helt ovanligt. men aja)
Lycka till med de framtida kaninungarna! (:
#17 Tack för stöd :)
#19 Jag har bara en kanin med okänd bakrund och det är charlie, fast han borde ha papper, men hans förra ägare ( som är släkt med mig ) sa att hon inte hade papper. Men dom köpte honom på utställning. Fast jag fick honom för att Annie ( som ägaren heter ) inte orkade med honom då hon ville ¨gå på fester och hennes mamma orkade inte fixa med honom.
#21 Som jag har fattat det så är det inte samma sak att vara registrerad i SKAF och ha en registrerad kaningård. För vi har ju nummer och cissi kan skriva på stammtavlor.
Elin.
#23 Det stämmer! :) Ni har alltså ingen registrerad kaningård, däremot uppfödarnummer och är medlemmar i SKAF.
Det går bara att vara registrerad på ett sätt :) Dvs reggad kaningård.
Att vara medlem med uppfödarnummer måste man vara för att skriva stamtavlor. Men det krävs mycket mer för att blir reggad uppfödare.
Lycka till med kullen!
Solbackens kaniner
Får inte ihop det ändå? Ni är 4st med egna avelsdjur för framtida avelsäventyr. Sen har ni en "miniklubb" som heter kaninhotellet? Så långt är jag me :)
Men bara en som är skaf medlem? Som ska skriva alla stamtavlor?
Förstår hur ni tänker. Men får inte ihop det i slutet, att samarbeta med nån är toppen! Men ta ansvar för era egna kullar och registrera bara djur du/ni själv kan stå för i slutet.
Lycka till :)
MVH John
# 26 Dom andra är inte registrerad i SKAF (med uppfödar nummer inte reggad kaningård för långt kvar tills vi blir 18) eftersom dom ska söka dispans på sina kaniner och försöka få dom stambokförda först 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#24 Aa
#25 Tack <3
#26 Ja, jag ska söka dispans och sen bli medlämm i SKAF
Elin.
Dispans på vadå?
Och du kan inte söka dispans på något om du inte
är medlem!
Nä cicci för stamtavla på rabzzit's kull. Sen när dom dispEns blir rabzzit medlem. Vilket dom inte blir för dom har ingen fullgod stam. Farmor,mormor,farfar,morfar = lucka
Så funkar det väl?
MVH John
Sen att hon fråga om dom är dräktiga en månad oså, ibland så får man hjärnsläpp, likadant när man ska göra prov. Man kan jätte mycket men sen helt plötsligt så kan man INGET. Och jag tror alla har vart med om att man blir väldigt osäker när första kullen ska komma. Så sitt inte o skriv en massa negativa kommentarer för ni har säkert vart med om samma sak!
Varför ens vara medlem i kanin iFokus om man inte ens får fråga en sak? Denna sida är väll för att hjälpa varandra akut oså, eller har jag fel? För då är det helt jävla onödigt att ens vara här!
låt hon ta hur många kullar hon vill på sina kaniner, det angår inte er! Men om hon undrar över något så ska ju vi hjälpa henne så gott vi kan.
Hoppas det går bra med bebisarna sen 
För att det finns så OTROLIGT mycket kel kaniner.
Därför blir man skeptisk när det tas kullar hit och dit.
Kaniner som ligger jämt och ständigt på blocket
för att man tagit kull på skoj.
Sen det där med att glömma jo visst, men ska man föda upp
så ska man kunna allt, allt, utantill. Det är levande djur
vi pratar om inte något man bara "tar så många kullar man
vill på".
#32 Jaha, men det är väll hon som får stå för det? Hon är säkert medveten om det så låt henne göra som hon vill. Inte erat problem.
Sen att kaniner jämt o ständigt ligger på blocket, jo men läs dom flesta annonserna så står det "hankanin till salu väldigt kelig" , det står jätte korta texter om kaninen så ingen blir intresserad av dom o det är deras fel. Kolla på hundarna o katterna på blocket o alla andra djur, finns lika många som inte blir sålda, varför inte klaga på det med :)? Samma sak! Så en person som har 2 hundar o sen vill ha en valp efter dom, ska dom inte skaffa valpar bara för det finns sååå många hundar på blocket. Tycker det är fel, vill man ha kaninungar så ska man skaffa det =)
Skriv positivare saker, hjälp henne. Sen behöver inte en uppfödare kunna allt utantill, rent bullshit! Och då är jag allvarlig, finns uppfödare som ringer andra för att fråga om hjälp. Helt plötsligt kan kaninen bli sjuk o man har aldrig haft en sjuk kanin o man vänder sig till någon annan, kallar du det för en dålig uppfödare då ? Man behöver inte kunna ALLT helt enkelt.
Tyck gärna att jag är konstig, men man har sina egna åsikter o man gör det man vill göra, tycker vad man vill tycka. INGEN ska behöva sitta o säga att man har fel. Finns alltid nybörjare, och som nyblrjare behöver man hjälp :)!
#30 Nä Elin måste först ringmärka elr tatuera honan för att kunna ställa ut o sedan söka dispans men denna kull kommer inte ha stamtavla eftersom hanen inte ska stambokföras. Så jag kommer endast skriva mina egna (Eftersom man inte får skriva åt andra enligt lag)
jag är inte så glad på att använda kaniner med okänd härstamning, men har ni ett mål med kaninerna osv så är det ju bra :)
det är lite onödigt att skriva såhär:
Vi alla har vell varit nybörjare på det här med kaninuppfödning och hur lyckade var egentligen era första kullar??
du kan väl förklara istället med ditt mål med kullen och vad dina kaniner används för, är det hoppning,kel eller vad? :)
jag har inte fått min första kull än men den är väldigt planerad och jag har redan intressen till kulllarna.
så min kull är väldigt planerad och jag har dessutom kollat upp föräldrarna pratat med uppfödaren, annonserat osv ^^
Men till min fråga, vad är ditt mål med din kull?
lycka till med de små.
ps. (ett gott råd) det är inte alltid att det tar på första försöket min hona parades i vinter och hanen "svimmade" 6g i 2 dagar, men ändå gick hon tom ^^
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#35 Jag tror att dessa tjejer nyligen startat uppfödning och alltså börjat avla därför. Om man inte har utställningskaniner så är antagligen målet kel elle hoppning! :) Finns ju liksom inte så många andra skäl ..
#36 ja jag tänkte också det, därför jag var lite nyfiken :P
haha nej det finns inte så mycket, men tänkte om de ville behålla en del till hoppning eller om de väljer att avla för kel eller för att få fram häftiga teckningar osv ^^ hehe!
men jag hoppas att allt går bra med kaninerna oavsett vilken stam de har
#37 Ja det är ju sant! :) Egentligen behöver det ju inte betyda att man är kritisk bara för att man frågar syftet med kullen. Ibland är man bara rent ut sagt nyfiken på att veta vad kaninerna är tänkta till! :)
Sen kan det ju också vara som så att de inte har något annat syfte än att det är en övningskull. Likaså föds kaniner och övriga djur varje dag för att bli försöksdjur (jättehemskt, men det är sanningen). Och likaså föds kullar hos uppfödare som satsar på en speciell färg, och blir det då bara två önskvärda färger i en kull så avlivas resten.
Haha, jag kan hålla på i evigheter och det blev väldigt OT, men jag menar bara att just den här kullen är ändå inte så hemsk. Det finns så mycket värre hemskheter där ute, och jag tror trots allt att de här ungarna kommer få bra liv.
Hon avlar för utställning, men med denna hane går ju inte det, men hon ska försöka fixa stamtavla på sina andra djur ;)
Själv har jag en hane o två honor som ev ska stambokföras, hanen funkar också för hoppning
Har även 4 till kaniner som verkar ha bra chans i hoppning )
(2 av dom har redan tävlat)
#39 det låter ju bra :)
#40 Ja, men jag vet inte om hanen jag har är öronmärkt ( då jag känner mig lite dum eftersom jag inte kollat ^^ ), han är ju trotsallt köpt på utställning. Jag tycker att han borde ha stam eller härstam, men hans förra ägare hade inga =(
Kanske ska ha nårga till kel också, beroende på färger m.m.
Elin.
# 41 Om han inte har några papper om uppfödare, stamtavla mm tror jag tyvärr inte det hjälper, möjligtvis om man kan söka dispans på okänd härstammning men är inte 100% säker på att det funkar
#42 Du har sagt det!
Elin.
# 43 Nepp, jag har inte sagt det om öronmärkning! 
#44 Aja, men om han e öronmärkt så borde han ha papper. Det var så jag menade
Elin.
rabzzit: Om du vill ha råd från Farbror John så får du gärna skicka mig ett pm. Det är ingen lätt sak att få dispens på ett djur som desutom är sitt första avelsdjur det är inte ens säkert att det går igenom. Mitt sista råd här är och jag hoppas att du lyssnar nu.
Gör det på riktigt på en gång skippa dom där djuren, köp in ett avelspar och börja där, Det är på tok för mycket för en oerfaren uppfödare som inte ens är medlem i skaf att börja med och vara seriös med.
Skicka mig 1 pm eller 2 så pratar vi vidare. kram
MVH John