Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 7456 ggr
Sheltieliv
0

Uppfödare - tjäna pengar?

Ni som föder upp kaniner, tjänar ni på det? Alltså, om man tar intäkterna minus kostnader för mat, ev. språngavgift, osv. Hur mycket tjänar ni? Tjänar ni alls?

Skriv gärna vad det är ni lägger ner pengar på vid en kull, språngavgift, foder osv. Hur mycket ni tar för en unge.

Skriv gärna vad respektive utgift kostar, men inget måste.

Efter ett år, hur mycket har ni tjänat då ungefär?

Lite nyfiken eftersom jag är lite nyfiken på att starta kaninuppfödning. Inte för pengarnas skull, men har inte råd att gå back i alla fall

Fatma
0

Jag har haft min uppfödning i ca 1,5 år. Och mitt svar är, nej man tjänar inte på det och ibland kan man gå back rätt mycket också, man kan inte säga att något är ett helt korrekt svar egentligen utan det beror helt på.

Tidigare detta år så hade jag lagt ut ca 3000:- (1000:- per kanin) och fick tillbaka ungefär det från kullen jag hade. Men jag har under året köpt in nya avels djur och fått en del påkostnader pga felmärkningar och kvaslter som jag fick med kaninen. Så just nu ligger jag back om jag räknar ihop vad jag kan få för mina kaninungar.

Har du något mer specifierat du undrar om "mig" så fråga på bara ;)

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Zvintos
0

Tror nog inte någon uppfödning går plus, utan det är snarare en fråga om hur mycket back man går.

Kan räkna lite hur det var för mig 2009.
Inräknat kostnad för hö, torv, pellets, inköp av hona och hane samt bygge av ny bur, medlemsavgift hos KAF och uppfödarnummer samt kostnad för ringar och stamtavleblock.
Får det lite drygt till 7000kr och då har jag säkert glömt något.
2009 togs en kull där det föddes 2 ungar och när man har kull går det åt mer mat och strö.
Ena ungen stannade och den andra såldes.

Jag gick alltså back 6600kr, av det jag kommer ihåg.

Även om man tar fler kullar, så brukar man då ha fler avelsdjur och då ökar ju kostnaden också.
Plus avgifter om man ställer ut mycket osv.

Så som sagt är det nog snarare oftast en fråga om hur mycket minus man går…

[Wera]
0

Jag tar bara en-två kullar om året, beror på Vilken ras? jag haft men förrförra året hade jag teddyvädur där varje unge kostade ca 600-800kr - vilket jag iaf. inte gick i back på. Eftersom jag får hö gratis, spån får jag gratis under sommaren och pelletsen kostar bara 180kr för 20 kg. Inga veteriärkostnader hade jag heller. Men då köpte jag in avelsdjur där varje kanin kostade 800kr.

I år har jag dvärgvädur och varje unge kommer kosta 350kr så där blir det lite mindre och där kommer jag eventuell kunna gå i back beroende på eventuella veterinärkostnader om det skulle behövas + att jag betalar spån nu, förut fick jag gratis.

År 2007-2008 hade jag hermeliner som kostade 250-350kr/st och då hade jag stamtavla på dom + öronmärkning så då blev jag medlem på SKAF, fick uppfödarnummer, och ställde ut föräldrarna + reggade dom osv som behövs om man vill avla och ställa ut sina kaniner inom SKAF (tänker på eventuella intresserade köpare) - Dessa kullar med stamtavla gick jag nog i back på (jag räknar inte) men eftersom jag köpte stamtavlor, fick betala medlemsavgift, åkte några mil till en uppfödare för att öronmärka ungarna (hade inte egen tång) som kostade 50kr/kaninen.

Men annars betalar jag enbart foder, sedan annonser och ibland när jag ska leverera dom om jag ex. ska förbi köparen åker jag en liten bit extra där det då går åt bensinpengar på. Och så ska man ju alltid räkna med eventuella veterinärkostnader, än så länge har fått betala för en hona som fick missfall, 2000kr gick det på och inga ungar födda. Så det är olika hela tiden. + att man köper in nya avelsdjur så beroende på ras kostar det olika samt bygge av fler burar.

[sstorm]
0

Om du ställer ut är de omöjligt att gå med vinst, är nog svårt även om du inte ställer ut.

Fatma
0

Edit: Har inte exakt summa på det jag har gått back men det ligger nog runt 4000:- än så länge och då har jag endast räknat med kostnaden jag lagt ut för avelskaninerna jag köpt in i år ( 4 kaniner). Sedan är det som Ninni räknat med att det är hö,mat, eventuella utställningsavgifter, burar, strö och så vidare. Och det  får jag inte igen på mina två kullar i år iallafall.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

[Wera]
0

Jag tror man har möjlighet att inte gå i back om man väljer att bara föda upp kelisar där man varken går på hopptävlingar eller uställningar där man ska regga djuren, betala medlemsavgift, få uppfödarnummer osv.

Paulinaborg
0

Det beror kanske på hur mycket man tar för en unge ;) Ju dyrare man desto mer pengar borde man ju få? :) Fast jag kan inte tänka mig att man tjänar jättemycket på kaninuppfödning iallafall.

Johanna3
0

Jag gick back ca 5000:- förra året..

Hoppas på att det kan gå jämnt ut iaf 2011…

Pylva
0

Enkelt svar:

Nej! Man tjänar inget på det ;)

Tanken/inställningen man borde ha när man tar en kull, är inte att tjäna pengar på den, då det i princip är omöjligt, utan att man tror på kombinationen, och att det kommer bli friska, sunda ungar :)

MH1994
0

just nu går jag i vinst - men det är bara för att mina föräldrar får betala spån + mat och hö får jag från min syster Tungan ute

men annars skulle jag absolut inte gå i vinst. det är ju många utgifter (spån, hö, halm, mat, utställningar) och få inkomster (kaninungar).

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Zvintos
0

Att komma ihåg också, är att om man har som huvudsyfte att gå med vinst, krävs tillstånd för uppfödningen.

zezagena
0

Svårt gå med vinst o det är nog inte det som driver oss flesta, det är ju så himla kul men visst blir man glad när man såld en kull o det kommer in lite slantar. Ett vet-besök hamnar ju nästan alltid på minst 1000 kr  o så vill man ju ha den gottigaste maten till dem- RR som inte är billig o så ekologiska morötter Tungan ute.

Sålt o kommer sälja ungar på 3-500 kr 

Skaf avgift 400/året..

Burar- kostat många tusen

Kickan90
0

TS & #6 jag föder upp kelisar är inte medlem någonstans.
Men jag går fortfarande inte med vinst, visst har jag inte fått någon kull än men kaninerna kostar.
Sen får man räkna med att vissa kaniner avlider eller avlivas, två kaniner har gått bort hos mig och det går på ca 1000kr/kanin på att få dom kremerade speciellt nu när man ändå inte kan gräva ner dom eftersom det är minusgrader och att slänga dom i soptunnan vill jag inte.

du ska ev köpa in all utrustning.
sen ska du betala hö,spön, halm, pellets, vaccineringar osv..

så nej man tjänar ingenting.
jag har tänkt ta 500-800kr beroende på kaninungarna och även om jag får 8 eller 12 kaninungar så skulle jag fortfarande gå back ^^
så är de iallfall för mig =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Westham
0

Räknar inte med att tjäna på det :)

För mig handlar det om att bygga upp min sociala grund igen, träffa folk med samma intresse :)
Skulle lätt kunna glida runt på utställningar utan att ställa ut själv :p

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Kristall
0

Känner en som går ganska mycket på plus trots att h*n endast föder upp kelkaniner. Men det är absolut inget att räkna med, och om man sköter kaninerna och uppfödningen på ett bra sätt så går man nästan alltid back. I allmänhet går endast grossist- och ev produktionsuppfödare på plus med kaninuppfödning.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

sskaniner
0

jag har kelkaniner och om vi säger att jag får 25st ungar per år

så får jag ca1500kr kvar när jag räknat bort spån, halm, hö och pellets/havrekross/kornkross.

Spån 2st balar per månad/ 60kr st =1440kr
Halm ca 500kr/år
pellets blandat med havrekross & kornkross ca 500kr/år(mina får bara det när dom antingen är i fällningsperiod, när dom e magra eller diar)
Hö ca 1000kr/år

kaninungar säljer jag för 200kr/styck

men sen tillkommer det burkostnad, vetrinär och såna saker.

2010 har jag gått back då bara 1hona fick ungar då jag precis startat uppfödningen men det tycker jag inte spelar så stor roll då jag födder upp för att det e kul:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

sskaniner
0

just det sen tillkommer det gott till kaninerna som tex morötter & sallad :)

mina beräckningar där uppe e till mina 9kaniner så det blir ju bliligare om du har mindre kaniner:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

LinneaJohaanson
0

Jag går galet med back!
Det finns säkert uppfödare som tjänar pengar men då är man ute efter helt fel sak. Om man är ute efter pengar kan man lika gärna skaffa ett jobb. Jag tjänar absolut inget på mina kaniner.
Jag tar mellan 200-700 per unge beroende på ras och färg.
Det som kostar är spån, halm, hö, pellets och sen om något går sönder!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

kaningodis
0

Hahaha, tjäna pengar är det sista jag gör. Jag vågar inte börja räkna för då blir jag nog väldigt ledsen då jag säkerligen går back på flera tusentals kronor..

Det är mycket som ska köpas: pellets, hö, halm, spån, burar, mediciner, utställningar (avgifter + mängder av bensin som går åt) med mycket mera.

(Har inte överdrivet många kaniner heller.)

Kastanjegårdens Kaniner

sanda
0

Ojojoj, vad jag gick back 2010! Men jag får ju hålla på med det jag tycker är roligt! Jag älskar kaniner! Jag älskar att de mår bra, har fina, stora burar. Har egna stora hagar åt varje kanin. Äter bra mat. Alltid fri tillgång till hö. Och massor av aktiveringssaker, leksaker mm. Dessutom kostar veterinärbesök, vaccinationer mm.

Så jag är glad att jag har lagt pengarna på kaninerna och inte på någonting annat! :-) För när man ser de små kaninerna göra glädjeskutt i hagarna så inser man att det är värt varenda krona.

hjartelyckanskaniner
0

Jag gick back med säkert 700kr på min kull. Köparna fick med 2 säckar med RR så det är 470kr på bara foder som man "ger" bort. Sen åt de drygt 2 säckar, 4-6 balar hö, använde upp 3 spån och en påse toa-lätt. Så 940kr på foder, 360 på hö, 180 för toa-lätt och 243kr för spån och 30kr x7 för tävlingsböcker. Jag fick 2000kr för bebisarna.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

PrinzeZz
0

jag har gått knappt 2000:- back det här året redan. Så personligen kan jag fortsätta drömma om att gå i vinst med uppfödningen Flört

Betonas bör dock att jag tävlar ofta och mycket och tar få kullar, men jag kan inte påstå att ungarna jag föder upp är särskillt billiga heller.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[ninnakm]
0

Jag har inte tänkt tjäna på det, det handlar inte om pengar för mig. För mig är det en hobby och ett stort intresse. Kommer få mina fösta kullar nu i vår och då får vi se hur det blir med det, hoppas i alla fall jag får ungefär det jag hade innan jag tog kullen om jag har tur. Men det är absolut inte pengar jag tänker på när jag tar en kull.

Katti
0

Jag tillhör nog dem här som har mest kaniner och har varit aktiv längst. Jag har ca 30 avelsdjur och säljer minst 100 kaninungar om året för 300-350:- styck. Ändå går jag inte plus… Nu beror det i och för sig delvis på att jag inte kan ha dem hemma utan betalar för stallplats åt dem plus att jag kör bil till dem, ofta flera gånger om dagen. Det är inte så långt, men sammanräknat blir det många mil om året…

Däremot går jag plus på försäljning av hö, halm och kraftfoder Glad.

Emelie
0

Finns nog de som går plus. Jag vet en del stora uppfödare som gör det, men då sköts inte djuren så som de borde istället osv.

Jag gick mycket minus när jag bedrev uppfödning.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Kassy
0

Har hittils inte gått något plus alls under 2010 då jag behållt ungarna som överlevt Obestämd

Men ska ev sälja lite ungar till sommaren, men kommer knappast gå plus då jag ska bygga en bod att ha vinterburar i + nya stora rasthagar………

Men man kan inte gämföra kaniner med pengar tycker jag Flört

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com