Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 7863 ggr
Rorvers
1

hur ofta kollar ni ungarna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar hur många gånger man igentligen ska kolla ungarna i boet, eller ska man bara kolla så alla lever sen inte röra dom mer? Hur gör ni?

i min första kull som jag hade i sommras så var jag där en gång om dan för att kolla en unge som var jag mindre än dom andra, han var ingen mupp. Men det jag menar var att han var smal. Alla andra ungar hade den här runda bebis magen men han hade inget. Så jag var där och kollade varje dag. Men hur mycket behövs egentligen? Jag ville ju inte stressa mamman , men hon låg mest utanför boet bara och gick in och matade då det behövdes. Jag smörjde in halmet av buren i mina händer så dom inte skulle lukta människa.

Aja, Men där är frågan, hur många gånger ska man kolla till ungarna, om ingen av dom är sjuk?

Nicklasangora
0

Asså om honan är lugn så ska det inte vara några problem :P Jag kollar ungarna någon gång varje vecka. Tycker inte det ska behövas mer, dom brukar ju faktiskt fixa det mesta själva :D

josefijn
0

Nu då det varit såhär kallt, och det var -20-25 grader hela deras första vecka, så kollade jag dom varje dag, ibland 2 ggr. Mest bara kände omkring i boet så alla var där, och att alla var varma, och så att dom hade tillräckligt med hö & hår omkring sig. Kollade också honan så hon var okej.

Nu är mina snart en månad, och hur pigga och krya som helst! :)

Bild på honan Signe, viltgrå, som stannar hos mig.

kaningodis
0

Jag kollar till dem flera gånger/dag…det är svårt att inte låta bli :P

Dels kollar jag så att alla vekar okej och så räknar jag dem. Sen så tycker jag det är roigt att se de små filurerna, intressant att se hur de utvecklas.

En gång så kollade jag till ungarna och alla var i boet och hade det bra sedan när jag kollade en stund senare så hade en hamnat utanför boet och var väldigt kall och hade med störtsa sannolighet dött om jag inte kommit dit så jag kommer att fortsätta med att kolla till dem lite då och då för säkethets skull. =)

(Mina honor har inte alls varit aggressiva när jag kollat.)

Kastanjegårdens Kaniner

MajaL
0

Man ska inte vara och pilla runt för mycket. Brukar kolla att ungarna mår bra. Sedan kollar man det någon gång / vecka. Tills de går ut.

Vill inte störa mamman för mycket, hur lugn hon än är så är det ett stressmoment som i deras naturliga miljö skulle innebära att honan lämnar ungarna.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

#4 Så du kollar bara till ungarna en gång/vecka?

Tänk om någon är skadad/död mm då?

När du skriver "man ska", "man gör", menar du dig själv eller så som du anser att alla SKA göra?

Kastanjegårdens Kaniner

MarHai
1

Jag kollar till ungarna minst en gång om dagen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MajaL
0

#5 Någon gång, per vecka, kan bli lite mer än en gång. Men verkligen inte varje dag. Jag menar mig själv men också vad jag anser är rätt.

Honan tar oftast ut ungar som är missbildade (mm.) själv. Att vara där inne och pilla är att arbeta bort hennes naturliga beteende samt störa henne och öka risken att friska ungar dras ut ur boet.

Man ska inte vara så orolig för att något hänt. Mamman tar oftast ut den ungen själv i så fall. Sedan är det sällan något händer.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

pigelina
0

Kollar ungarna minst en gång om dagen. Låter altid honan vara ute i hagen sålänge,

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Wera]
0

Minst en gång om dagen, oftast kanske 2 gånger, ibland mer de första dagarna bara för att se till så att alla ungar mår bra - dvs äter tillräckligt, så ingen är smal och svag eler hamnar utanför boet… + att min mamma kan kolla ibland. Mina honor blir aldrig stressade och om dom brukar bli det tar jag bara ut mamman från buren en stund :P

Jag tycker folk är väldigt "nojiga" och "överförsiktiga" i sådana här fall :P

#3 Är lite som dig :) svårt att låta bli hehe.

Jeppo
0

Jag har ungar just nu som är 5 dagar gammla. Jag kollar till dom minst 3ggr om dagen :) alltså rätt ofta. Kollar till dom på morgonen så att alla lever, sen på efter middagen så alla e tjocka o ser friska ut, sen kan man inte låt bli att gå där och pussa på dom (a)!

Ljusta
0

Jag kollar till mina ungar en gång om dagen, minst. Har haft stora kullar nu och det har hänt att det legat en död unge längst ner i boet. Lite sunkigt om den skulle ligga där i flera dagar och ruttna.

Ljustadalens kaningård

PrinzeZz
0

kollar morgon och kväll.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

MajaL
0

#9 Haha, tycker snarare folk är nojiga med att det ska vara fel på ungarna. :-D

Klart man kollar boet dagligen. Men är inte inne och pillar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

#13 Men nyss så kollade du de bara någon gång i veckan men egentligen du kollar till dem varje dag. Hm, alla tolkar nog vad som menas "kolla till ungarna" betyder ;)

När jag skriver att jag kollar till ungarna så menar jag inte att jag tar ut dem , tar på de dockkläder och fotograferar dem mm. Ibalnd när jag går förbi buren så kollar jag bara så att det rör sig i boet mer än så behöver det inte vara. Sen misnt en gång/dag så räknar jag ungarna.

Kastanjegårdens Kaniner

MajaL
0

#14 Vad är detta för stil? Och ton?
Nej jag tittar bara på boet (utan att röra något). Det gör man ju dagligen. I och med att man matar mamman.
Kollar ungarna gör jag en gång i veckan ungefär.
Då öppnar jag alltså boet och kollar ungarna noga.

Om du eftersöker en utförligare beskrivning får du säga till. Men jag hoppas det var tillräckligt tydligt. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

#15 Stil och ton? Jag skrev vad jag menar med när jag kollar till ungarna. Jag förtydligare också att alla tolkar allt olika och man uppfattar saker olika så därav jag undrade vad du menade med att kolla till dem.

Jag anser att när man kollar på boet och så att det rör sig så har man ändå kollat till dem, sen så finns det ju olika "nivåer" eller vad mans ska säga.

Sen ang hennes naturliga beteende så är väl det mycket som är onaturligt iom att de ha blivit så närkontaktade med människan.

Kastanjegårdens Kaniner

hjartelyckanskaniner
0

Jag kollar flera gånger om dagen:) tar och kollar ungarna oxå så att de inte avmagrar. Förra kullen jag hade så var det 3 st som var väldigt magra så de fick äta extra mycket i 5 min 3ggr/dag och sen blev de små tjockisar:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Katti
0

Jag kollar ungarna inom ett dygn från att de föds. Sedan stoppar jag ner handen varje dag och känner att det är varmt och mysigt i boet. Tar upp ungarna ett par gånger i veckan ungefär. Jag har inga honor som inte klarar att jag pillar med ungarna. De flesta bryr sig inte ett dugg.

MajaL
0

#16 "Men nyss så kollade du de bara någon gång i veckan men egentligen du kollar till dem varje dag. Hm, alla tolkar nog vad som menas "kolla till ungarna" betyder ;)"

Ja jag vet inte vad det var meningen att det skulle stå i #14. Men just nu står det i princip "Nyss sa du något annat, men då ljög du för nu säger du något annat. Hum, alla förstår nog vad du menar med "kolla till ungarna…".

Strunt samma. Men det var så jag tolkade dig i #14.

Kollar boet gör man ju i och med matningen så det tycker inte jag är att man kollar ungarna. Eftersom man ju måste öppna buren och mata varje dag så säger det ju sig självt att alla i så fall kollar minst 2 gånger / dag.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Wera]
0

#19 Man måste inte öppna/lyfta bolådan för att man matar mamman så egentligen behöver man inte alls kolla ungarna varje gång man är i buren och ska sköta mamman.

kaningodis
0

#19 Tråkigt att du vrider om det så.

Jag uppfattade som om du först bara kollade till dem en gång i veckan och sen inte inte mer men sedan så skrev du: "Klart man kollar boet dagligen. Men är inte och pillar."

Då anser jag att du ändå kollar till dem lite ändå för får du syn på en unge utanför så antar jag att du troligtvis lägger tillbaka den. Jag tolkade det  allt så och därmed påstår jag INTE att du ljög! Det var mer ett "Aha-läge" för mig själv --> "Hm, alla tolkar nog olika vad som menas "kolla till ungarna" ;)"

Kastanjegårdens Kaniner

MajaL
0

#20 Mina lådor behöver inte öppnas eller lyftas. Där av kollar man ju automatiskt när man öppnar mina kaniners burdörrar. Så jag räknar inte riktigt det som att kolla de, eftersom man ju inte rör ungarna eller boet.

#20 Jag missuppfattade dig väl då. Men jag läste det bara som det stod. Du skrev nämligen inte olika tidigare. ;-)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

#22 Ja, oj det gjorde jag visst. Jag var ganska yr (feber) igår så märkte att jag skrivit väldigt "luddigt" och en del stavfel…inte med mening!

Ska nog inte skriva när huvudet inte hänger med =P

Kastanjegårdens Kaniner

MajaL
0

#23 Jaha, då förstår jag. =)

Ingen fara, nu förstår jag ju att det inte var så du menade. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

#24 Så bra då! =)

(Såg nu att jag även skrivit konstigt i #23 också, hur som helst så missade jag ordet olika som skulle stått #14….måste nog ta en paus från datorn så att jag inte snurrar till allt ;))

Sorry TS för lite OT.

Kastanjegårdens Kaniner

[Wera]
0

#22 vad har du får några bolådor? :)
Nej jag räknar inte heller det som att "kolla ungarna" ;)

MajaL
0

Här är ett av mina reden.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Det är "ettan" och går att ha stora kaniner i, så som Orange, Rex, fransk vädur med flera. De stora med andra ord.

På denna bilden är det ett gäng orange-ungar, som börjat gå ut ganska så mycket, så jag har fyllt boet så det blir i höjd med skyddsbrädan längst fram, så de kan springa enkelt, lätt och obehindrat ut och in. =)

Jag har sedan "tvåan" och "trean" också. De är i mindre modeller och i lite olika former (den ena är lång och smalare exempelvis). Tvåan och trean är efter dvärgvädurs-mått (väl i taget, något större alltså).

Alla tre redena/bolådorna är byggda på samma sätt dock, efter samma modell men med olika mått.

#26 Nej, det ska då till att man är inne och rör ungarna för att "kolla till" de enligt mig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Wera]
0

#26 "Nej, det ska då till att man är inne och rör ungarna för att "kolla till" de enligt mig." Anser också det ;)

Rorvers
0

ja det är ju svårt att vara och lyfta på dom små, dom är ju så otroligt söta när dom födds, ser nästan ut som små grisar haha:) Det är ju olika hur man gör, om man har en stressad mamma kanske man inte ska vara där och röra så mycket, men om man har en som inte bryr sig så mycket så gör det nog inte så mycket. Jag kommer förmodligen kolla varje dag min nästa kull som jag har beräknat att ta nån gång i slutet av sommaren ;)

14# haha ta på dockkläder? :) har du ingen bild på det, jag skulle vilja se ;)

Fatma
0

#30 Jag tror nästan att det var ironiskt menat ;)

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

[vretenskaniner]
0

Jag kollar mina ungar en/ ett par ggr om dagen :) Mina har en sitthylla med bolådedel som bolåda, det har dock aldrig varit någon som boat i den, haha! Min nuvarande kull ville honan ha vid buröppningen Oskyldig

Te-amo
0

Ursäkta trådavbrottOskyldig

#2 Vilken söt Signe!!!!!! Vad är det för ras och hur ser syskonen ut?

Tack!