Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1004 ggr
bonnmora
1

Liten Och Svag Kaninunge

Har 6st dvärgvädur Fuchs ungar som är 6 dagar idag. En av ungarna har alltid varit mindre, men idag när jag titta till dem är han även skrynklig, antar att han inte får tillräckligt med mat. Finns det något man kan göra? Har hört att man kan ge lammnäring, eller är det ingen idé, har ju hört att det är väldigt svårt att klara så små ungar själv. unsure.gif

Tina-A
0

Det är ofta någon eller några ungar som är lite mindre än de andra. Man kan testa att stödmata ungen om man vill, men det har inget garanterat resultat. Det bästa är ju såklart mammans egna mjölk.

Jag har läst att det ska finnas färdiga "blandningar" att köpa hos veterinärer, annars finns det recept man kan följa.

Recept 1: blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning. Enligt vet.

Recept 2: blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten. Enligt kaninuppfödaren Åke Johansson

Hittade dom recepten på internet. Du får själv välja hur du vill göra, om du vill försöka stödmata på något sätt eller om du vill vänta och se. låta naturen ha sin gång. Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Kan tillägga att om du väljer att stödmata så brukar sån här spruta vara bäst.. Och är unarna under en vecka ska dom bara ha max 5 ml om dagen, 2-3 gånger om dagen. Sen ökar man sakta till ca 15ml per dag andra veckan och 25ml tredje veckan. Dessa mått är uträknade efter om ungen inte skulle få någon mat alls utav mamman..

Och det är svårt att föda upp ungar för hand. Personligen tror jag att ingenting kan ersätta modersmjök och jag har aldrig stödmatat något djur själv

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]