Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 13459 ggr
Luckycharm
3

Olika raser tillsammans?

Hejsan,

Jag har alltid drömt om att ha en egen "flock" med kaniner. På kanske max 7 kaniner. Men jag har några funderingar först, och tänkte att ni är perfekt att fråga! Skrattande

Jag hade gärna velat ha olika raser ihop, gärna mina tre favoritraser, men eftersom det skiljer i storlek, så blir jag rädd att det kanske inte är en bra idé?

De kaninraser jag skulle vilja ha är: Belgisk Jätte, Fransk vädur och Dvärgvädur.
- Funkar det att ha dessa raser ihop? eller finns det några risker som "jätten kan skada dvärgväduren" eller annat?
Eller funker det ihop? har ni någon BJ och Dvv, hur funkar det i så fall?
Givetvis så ska de bo på en stor yta! så de inte blir revir intriger.

Sen en sista fråga, vilken kombo är bäst?
Bara honor
Honor och kastrerade hanar/hane
Annat förslag?

Alla svar och åsikter/erfarenheter är välkomna!

Nickel
0

Belgiska jätten och franska väduren är ju ganska mycket större än en dvärgvädur och det finns ju en risk att dom råkar trampa eller på något sätt hamna över den, och då är det ju inte bra för en dvv. Men vet några som har dvv tillsammans med bj så det funkar ju men man får ju bestämma om det är värt det, ifall dvärgväduren skulle bli typ mosad.
Jag har en kastrerad hane och tre honor som går ihop. Och det går bra. Tror det beror mycket på kaninerna, men jag tror att det kan bli bättre med någon eller några hanar och inte bara honor. :)

Luckycharm
0

Nej precis det var min tanke med, att dvärgväduren skulle bli skadad eller så av misstag.

Jo, det ligger nog mkt i kaninerna också som du säger. Kemin mellan dem. Läste någonstans att många påstår att man inte ska ha kaniner ifrån olika kullar, utan det ska bara vara kullsyskon ihop, annars blir det bråk. Fast vet ju flera som har kaniner ifrån olika kullar som funkar bra.
Men ska definitivt ha det där med kastrerad hane i bakhuvudet. Glad

MarHai
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är absolut inga problem :) Jag har haft belgisk jätte, tysk jättescheck, fransk vädur, belgisk hare, holländsk kanin, rex och diverse korsningar tillsammans utan problem!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Luckycharm
0

Aww va roligt att höra :D

Antar att det viktigaste egentligen är stora ytor och kaniner som trivs ihop?

Otroligt fina kaniner du har föresten, var inne på din hemsida förut idag. Glad

MarHai
0

Tack så mycket! =)

Ja ju större yta desto bättre. Och ställen de kan gömma sig i/under/på/bakom. I min Hage fanns, förutom en lekstuga med halm i, några stora stockar, stubbar, stora grenar, en ramp som gick upp för en av stockarna(väldigt populär att skutta på).

Solbackens kaniner

Luckycharm
0

Tack för tipset! *antecknar* haha :D

Salladshataren
0

Jag hade dvärgvädur tillsammans med en belgisk hare, och det gick jätte bra.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Luckycharm
0

Glad jag blir och höra detta. :)

[nataschaj]
0

5 avensjuk på hur du bor med å ha såna uteburar, men en snabb fråga (flåt ts) gräver dem sig inte ut? eller har du galler under? tänkte ja ser inget på dem 2 bildserna du postat här =)

MarHai
0

Nej de gräver sig inte ut om de har tillräckligt med saker att roa sig med :) därför byter jag ut och lägger in nya grejer då och då.

Solbackens kaniner

[nataschaj]
0

10 jaha åå va  kul!. Lyx!

MH1994
0

I min systers stora hongrupp går just nu 8 frassar, 3 dvärgvädurar och 2 holländare och det går bara bra Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Luckycharm
0

Åh gud va roligt med så många i samma grupp :D
Jättefina kaniner på bilden :)

kaningodis
0

Jag själv har inte haft olika raser tillsammans men tror inte att det skulla vara svårare än att ha kaniner av samma ras tillsammans, så länge de har stor yta och röra sig på så tror jag det går bra (samt att man måste ge dem lite tid att göra upp rangen) =)

#9 Vill bara säga det att vissa kaniner fördrar att gräva framför annat, så man kan aldrig vara säker. Tro mig de gräver så otroligt snabbt!

Har en grävskopa här hemma som älskar att gräva och hon är vääääldigt duktig på att gräva långa tunnlar mm!

Kastanjegårdens Kaniner

[Kaninlycka]
0

Tänk på att vissa kaniner verkligen inte vill dela utrymme med andra kaniner, oavsett hur stort utrymme de får och om de är kastrerade.

Luckycharm
0

Nej precis, det var en av mina tankar, att kemin mellan alla individer kanske inte funkar så bra. Får helt enkelt testa sig fram och hålla uppsikt och se så att allt går bra. Annars får jag givetvis dela de i sådana fall.

MH1994
0

#16 men sätter man ihop flera kaniner får man nästan räkna med lite bråk den första tiden… när vi satte ihop min systers stora hongrupp så tog det 2-3 dagar innan bråkstakarna gett sig och sen dess så har det inte funnits något tecken på bråk Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Luckycharm
0

Tack, ska ha det i tankarna :)

lomsen
0

Jag har haft 7 honor som mest i v?r gamla hundg?rd men n?r n?gon f?tt kull och ska tillbaks eller man k?pt n?gon ny har det ibland blivit br?k, d? brukar jag ta bort den rangh?gsta eller den som hackas mest p?. Det ?r mycket individuellt. Hade en kastrerad rexhane med dvv och lejonhuvade honor, det var v?l ej s? stor storleksskillnad men det gick bra, tv? hanar har aldrig g?tt ihop f?r mig. . De har gott om plats, flera hus i olika storlekar, g?ngar, grenar, stubbar, bord mm. Dock just nu g?r bara 2 honor d?r av olika anledningar, kull, PARNING mm:) lycka till!

Luckycharm
0

Tack så mycket för att du dela med dig av din erfarenhet :D
tack igen ^^

[Wera]
0

Jag tror att alla raser kan passa ihop oavsett storlek! Så länge de har tillräckligt med yta att röra sig på.

Mina planer är att ha en stor hundgård när jag flyttar hem ifrån (elr ja, det har jag gjort, men till lägenhet.. men när det blir hus då!) och då vill jag ha en fransk vädur, en belgisk jätte, dvärgvädurar och en rex ihop samt ev. en tysk jätte scheck och holländare - Då har jag iaf. tänkt ha alla honor, utom en som ska vara kastrerad hane - vilket jag tror funkar bäst, enbart honor och ev. någon kastrerad hane om man vill ha det liksom :)

Luckycharm
0

Låter hur toppen som helst ju! Jag får önska dig lycka till med din framtidsplan då :D

Jag "avgudar" idéen om att ha en egen flock med kaniner tillsammans, vore hur härligt som helst! Dock så har jag inte bestämt mig hur jag ska göra ännu. Men det skadar ju inte att förbereda sig och höras andras åsikter :)

[Wera]
0

#22 Tack :)
Tycker det är så lämpligt, att ha alla tillsammans! :) Sen har jag redan planer på att ta hundgården som jag redan har hos min mamma och pappa (dock bygga på fler sektioner så den blir större) :)

Visade en bild på Tazzlandets kaninburar (hur stora och snygga som helst!!) till min pojkvän… det han sa (förutom att dom var fin) var: "sånna kan jag bygga åt dig sen om du vill" … bara så där haha :D (han bygger mycket) så förutom en hundgård (som han också kunde bygga sa han (A) elr rusta upp dom som redan finns på hans föräldars gård - han ska nämligen bo "ärva" huset/gården när han blir äldre, så jag sa lite halvt som halv på skämt att hundgårdarna som finns på gården, dvs 3 st - ville jag ha till kaningårdar - men då sa han att han istället skulle bygga helt nya och finare för att dom sm finns nu är gamla och "fula" - + att man har själva hundkojan/mer som en stuga till "kaninlekstuga" med inkopplade hundluckor så att dom kan gå in/ut hur som helst!) så blir det gärna några stora "vanliga" utomhusburar till mindre kaniner (dvv, hermelin, teddydvv) hihi :D *framtidsplaner* haha. Älskar att planera om framtiden :S Även om det finns stor risk/chans att det inte alls blir så! :) Men drömma kan man!

Luckycharm
0

Otroligt fin kaningård Tazzlandet :O inte alls avis, inte alls haha. Jag håller med dig om att det är ju himla praktiskt på många sätt att ha alla kaniner tillsammans, om det funkar mellan dem då så att säga.

Oj, jag älskar dina framtidsplaner! Och din pojkvän är himla snäll! Vart hittar man sådana? haha skämt å sido. Jag måste säga att jag tycker själv det är kul att planera framtiden, även om det inte blir så, men drömmar är det som får oss att tänka framåt iaf :D

Om du får dina drömmar i uppfyllelse så måste du visa upp hur allt blev! För det låter underbart! Hoppas själv på att få en fin kaningård så småningom, så jag kan ta upp min uppfödning av dvärgvädurar och franska vädurar igen. :)

Jag själv har aldrig haft en grupp med kaniner så heller, men det vore helt underbart om alla "kelisarna" kunde gå ihop sen liksom. :D