Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 10536 ggr
Nickel
0

Vilka raser har ni haft?

Vilka raser har du haft? (Har nu?)
Vad var det  som var bra eller dåligt med den? Och ni skulle kunna tänka er att ha den igen?  :)

[ninnakm]
0

Rex, dvv, vädurskorsning och nu är det nästan bara lejonhuvade här hemma, förutom en Rex:)

[nataschaj]
0

Bara haft dvärgvädur, dock väntar jag nu tillökning, en rex hona! dock inte född ännu!

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just nu:

Belgisk jätte: Supermysig, nyfiken och trevlig ras
Lejonhuvad dvärgvädur: Lugn i all hantering, men pigg i sele :)
Lejonhuvad ddv/lejonhuvad: Supermysiga och lätthanterliga båda två.

Har haft:

Dvärgvädur: Trevliga och mysiga kaniner. Ganska lugna
Holländsk kanin: Var inte alls gammal när mamma hade dem (från det jag föddes tills jag var 1-2 år gammal kanske?) Men verkar vara en supermysig ras som jag gärna vill ha i framtiden :)
Stora silver: Syrran hade det ett tag, fina kaniner, dock upplevde jag dem svårare att få tama (kanske individuellt).
Hermelin: Sprallig och framåt.

(Min ena lejonhuvad ddv/lejonhuvad kanin) Flizan<3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LMTninis
0

löwen (lejonhuvud) & Dvv/Lejonhuvud :)

enda jag har haft och har nu,

mysiga raser!!

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Kickan90
0

Dvärgvädur, Dvärgvädur lejonhuvad och Dvärgvädur rex/dvvrex lejonhuvad.

Är helt såld på dvärgvädurarna hade min första runt 1998, kan tänka mig teddydvärgvädur ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[BonnieL]
0

Just nu har jag lejonhuvad kanin och lejonhuvade dvärgvädurar.
Har haft fransk vädur och blandraser innan dess.

Annars är teddyvädur en ras som jag gärna vill ha. :)

mjuhm
0

Älskar rasen lejonhuvad, vilket min kanin är:)..

Min kanin Sophie på bilden <3

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Paulinaborg
0
Qepta
0

Har två harkorsningar just nu.

Har haft holländare, dvärgvädur, rex, lejonhuvad, gotlandskanin och tan.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Paulinaborg
0

Har nu:

2 lejonhuvade: Supersnälla och mysiga :) Och honan är samtidigt väldigt pigg ;P

Dvärgvädur: Hon är jättegosig men har lite temprament ibland ;)

Hoppkorsning: Jättesnäll men hon är lite hetsigare och har mer nerver utanpå jämfört med dom andra kaninerna.

Har haft:

Hermelin: Otroligt söt men lite skygg och morrig. Men hon var riktigt mysig! :)

Lejonhuvade: Jättesnälla och gosiga.

Dvärgvädur: Hon var jättesur och högg en :/

Dvärgkanin: Världens underbaraste kanin! Hoppas det förklarar allt :P

Lejonhuvade/dvärgvädurar: Mina egna uppfödningar. Snäll och söta :)

Fransk vädur: Min syster hade en sån. Han var otroligt snäll och jättesöt! :)

Min favorit är hoppkorsningar :D Men jag har gillat alla raser jag haft ;P

[sstorm]
0

Lejonhuvad kanin - underbar ras

Liten rex - underbar päls men livliga

Dvärgvädur - Inte min ras men de är fina o titta på

[Nalle-]
0

Dvärgvädur: I vanliga fall tycker jag dvärgvädurar är himla mysiga och trevliga, men just min var inte av det slaget. Nalle tyckte inte alls om att han höll på med honom och var en riktig enstöring. Efter att han kom in i tonåren fick jag aldrig något riktigt band till honom igen. Trots det så skulle jag kunna tänka mig en dvärgvädur igen, men då från en duktig uppfödare.

Lejonhuvad dvärgvädur: Taigaro hade jag hos mig över en sommar. Snällare kanin har jag nog aldrig träffat! Nu bor han hos en barnfamilj och trivs himla bra där. Skulle absolut kunna äga en lejonhuvad dvärgvädur igen.

Teddyvädur: Underbaraste kaninerna jag träffat. Min älskade Yuki blev bara ett halvår men han var verkligen något speciellt. Nu har jag Puzzel hemma hos mig och hon är också så himla go. Jag kommer säkert att äga fler teddysar i framtiden.

Zvintos
0

Jag har haft hermelin i både normalpälsad och fuchs, holländsk kanin, lilla tysk vädur, belgisk jätte och dvärgvädur.
Har en dvärgvädur just nu.

De raser jag skulle kunna tänka mig att ha igen är lilla tysk vädur, belgisk jätte och holländsk kanin.
Lilla tysk väduren gillar jag då jag tycker storleken är lagom och de såklart har härligt temperament.
Belgisk jätte gillar jag också pga storleken, gillar mer större kaniner.
Holländaren gillar jag pga temperamentet och deras söta utseende.

Att jag har dvärgvädur är att jag älskar deras temperament och utseende, trots att jag kan tycka de är en aning för små egentligen.
Men kan inte vara utan rasen ändå. Kyss

Hermelin vill jag inte ha igen pga storleken.

Angeln--89
0

Jag har haft
Dvärgvädur ( väldigt trevlig, nyfiken och go ras ),
Lejonhuvad dvärgvädur ( i stort sätt samma ),
lejonkanin ( min egna erfarenhet så blir de inte lika tama som dvärgväduren),
Franskvädur ( väldigt mysig ungefär som dvärgväduren, klumpigare  ),
angora (  
Belgisk jätte ( snäll, mysig och väldigt frammåt, som en hund ),
korsning belgisk jätte/rex ( snäll men kräver en massa han hade väldigt mycket energi ),
korsning lejonhuvad dvärgvädur/hermelin ( han var otrolligt snäll, han gick med 2 marsvin ett tag och då var han väldigt försiktig, lät de ligga på honom mm)

Dvärgväduren har passat mig bäst

[Becca-]
0

Dvärgvädur: Sköter gärna om lilla Ivan när grannen är ute och reser.
Och han är en helt underbar liten man med ett väldigt mysigt temprament. Han är väldigt kelsjuk, men gillar även att sitta ensam och burra in sig i höet.
Skulle helt klart vilja äga en Dvärgvädur själv. Verkar väldigt mysiga och lugna.
Korsning med Dvärgvädur, Lejonhuvad kanin och Hermelin: Mina 2 tussar som jag har just nu är av denna korsning. Och dem har verkligen tagit efter dem bra sidorna av alla raser, och korsningen har bildat fantastiska personligheter.
Fartfyllda som hermeliner men samtidigt lugna och gosiga som Dvärgväduren. Och med lite "fluff" här och där.
Skulle helt klart tänka mig att äga en renrasig Lejonhuvad kanin eller Hermelin.

Dock är Teddyväduren nästa ras att införskaffa!

[Bolten]
0

Har nu:
Hermelinkorsningar
Harkorsningar
Vädurskorsningar
Dv.vädurar
Holländare/vädurskorsningar

Har haft:
Dv.vädurar
Rex Korsning
Vädurskorsning
Hermelinkorsning

Vill ha igen:
Harkorsningar - Underbaraste rasen som finns :')
Vädurskorsningar - underbaara också!
Holländarekorsning - otroligt personliga
Hermelinkorsningar - söta o små med myyycket vilja

Kristall
0

Har/har haft dvärgvädurar, en hermelin och olika korsningar (teddyvädur, "bondkaniner" - okänd korsning, vädurkorsningar och BJ-korsning).

Alla har varit unika, vissa väldigt framåt och kontaktsökande, andra mer tillbakadragna och självständiga. Tror inte rasen spelar så stor roll som vissa tycker, enligt min erfarenhet är det mest uppfödaren (vad denna prioriterar i sin avel) och hanteringen som gör skillnad. Den lugnaste och gosigaste kaninen jag haft var en hermelinhona t.ex. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

pigelina
0

Lejonhuvad kanin - "min" ras, underbara och otroligt fina!, kloka(igämförelse med dvv)

Dvärgvädur - Stökiga, smutsiga, tröga och lite efterbliven(detta är då min dvv)

Hermelin - mycket energi, inte så keliga men gillar att mysa, fast inga knä kaniner. vackra

Engelsk scheck - Vackra!

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

MaaariaS
0

Har bara haft två kaniner…har 1 nu…båda har varit lejonhuvade…

Båda två var/är helt underbara..Kyss

Skulle kunna tänka mej att ha dvärgvädur/lejonhuvad blandning också ,för att Dvärg vädur ska vara så lugna och sen vill jag ju ha mycket hår på mina djur(älskar långhåriga djur ,vad det än är för djur)därav den blandningen.Kyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fridaaaa
0

#19 Då finns teddyvädur ;)

MaaariaS
0

#20 Finns det såna också…tack för att du sa detFlörtKyssUnderbartGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fridaaaa
0

#21 Kolla in teddykaniner.ifokus ;)

Haztparken
0

Har nu 3 lejonhuvade kaniner och totalt älskar dom! Det är min ras! :D Min allra första kanin var dvärgvädur och visst kan jag tänka mig en sån men kör på lejonhuvade ;)

Har också någon vädursblandnind som är underbar :P

[Wera]
0

Har nu: Dvärgvädurar. (Sen har min syster hermelin och holländare just nu)

Har haft: Belgisk hare, Lejonhuvad kanin, Fransk vädur, Hermelin, Teddyvädur, lejonhuvad dvärgvädur, Dvärgteddy (enbart på "foder" en sommar). och dvv blandraser. Sen har jag haft dvärgvädur innan mina nuvarande.

Den ras jag aldrig skulle kunna ha igen är nog Belgisk hare, p.g.a temperamentet. Lejonhuvad kanin tycker jag inte heller om så mkt, fast skulle kunna ha en överpälsad isf (näst intill snarlik dvärgteddy). Teddydvv och hermelin älskar jag, två av mina favoritraser och ska absolut ha dessa i framtiden igen.

Emelie
0

Lejonhuvad kanin och dvärgvädur har jag haft minsann! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jeppo
0

Belgisk jätte, Lejonhuvad, Dvärgteddy, Dvärgvädur, Blandras, Hollänsk kanin, Lejonhuvad dvärgvädur,

Förtillfället har jag dvärgvädur och lejonhuvad

LinneaJohaanson
0

jag har haft:
Dvärgvädur
Lejonhuvad
Lejonhuvad dvärgvädur
Dvärgvädur rex
Rex
Hermelin
Korsning

Vad jag kommer på, haha.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

malinroth
0

Jag har haft 4 blandraser och har nu två hermeliner.

Blandisarna har vart underbara alla fyra och det är även hermelinerna så jag kan absolut tänka mig fler i framtiden. Alla 6 kaniner jag haft har sina olika personligheter och de har vart superhärliga allihopa.

Hermelinerna är snälla, mysiga men samtidigt spralliga och roliga :) Helt klart en av mina favoritraser. Skulle dock kunna tänka mig de flesta raser om jag fastnar för en viss individ då jag tycker att alla kaniner är så olika i temperament och personlighet oavsett ras. I framtiden när jag har mer plats skulle jag vilja ha en angora också!

jahadu
0

Jag har endast haft dvärgvädurar och dvv/hermelin korsningar tidigare.

Nu har jag:
1 dvärgvädur
1 okänd högrest vädur
1 korsning dvv/hermelin
1 new zealand (utan stamtavla)
1 korsning mellan den okända väduren och new zealand

Dvärgväduren är liksom en "standard-ras" att ha så att den är vanlig är väl den enda anledningen till att jag har den.
New zealand vill jag gärna ha fler av då jag älskar rasens temperament och storlek, men dessa kommer isf korsas med dvv.
Annars är korsningarna mina favoriter =) Är inte så förtjust i rasavel nämligen.

MH1994
0

Just nu har jag:
Holländare - en otoligit mysig ras som både kan vara spralliga och hoppglada men samtidigt lugna och mysiga.
Fransk vädur - den allra bästa rasen som finns att ha till kel.
Lejonhuvad kanin- den jag hade tidigare var ganska skygg och tråkig men den jag har nu är ganska frammåt och trevlig.

sen så har jag även haft dvv men det är inte min ras… små och de allra flesta har inde de underbart hängande franska vädurs öronen som jag gillar…

tack vare min syster har jag även lite erfarenhet av:
Rhinsk scheck - vackra och hyffsat bra i tempramentet
Tysk jättescheck - vackra men jag har ganska dåliga erfarenheter av deras temprament… men de få som var trevliga var då trevliga.
Lilla tysk vädur - det var rätt länge sedan men de hade det typiska vädurs tempramentet.
Rex - inte den trevligaste rasen jäg träffat, pälsen var det enda posetiva…
Belgisk jätte - min syster hade de inte så länge så jag han inte lära känna denna ras så väl men det är ingen ras jag känner att jag vill ha själv ändå…
Hermelin - enda rasen jag träffat som haft ett värre temprament än de tyska jättescheckarna, har aldrig träffat elakare kaniner…

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

volly04
0

Jag har tre korsningar.

En hermelinkorsning: Helt underbar med mycket vilja. Skulle värkligen kunna tänka mig att ha en till sådan

En korsning av allt möjligt: Kan inte säga så mycket imed att jag inte vet vad hon är för ras :)

En vädurskorsning: Ja, han är ju för go :) Skulle värkligen vilja han flera såna.

(På bilden den okända blandisen)

Kolla gärna in min blogg!

Mvh Elin

Inaarah
0

Just nu har jag **lejonhuvad kanin:
**Detta är den ras jag har nu, men ingen jag tror att jag kommer fortsätta med eller köpa fler av. Jag älskar min lilla flicka otroligt mycket, men trots allt så känns det som att jag inte riktigt fastnat för denna ras. Inte riktigt min typ av kanin, om man säger så.

Men har även haft..
**Dvärgvädurar:
**Detta är den ras jag har fött upp under ett par års tid - och som jag saknar väldigt mycket! Jag har alltid haft översociala, trevliga dvärgvädurar med gott lynne. Tycker även att mina varit väldigt smarta och ungarna är supercharmiga med deras flaxöron. Det bästa som finns är ju att gå in i rasthagen på sommaren, somna mitt på dagen och vakna med en sovande liten kanin bredvid sig. Otroligt mysiga! Definitivt en ras jag kommer ha igen.

**Vädurskorsning:
**Har haft 3 olika vädurskorsningar men inte tyckt att någon av dem varit speciellt trevlig. Har fått uppfattningen om att de varit mer tillbakadragna/skygga av sig, och inte haft något vidare bra temprament tyvärr.

**Tan:
**Detta var en av mina första kaniner, och (iallafall min kanin) var väldigt bitsk och smått aggressiv. Dessutom tyckte jag att hon var lite för stor, till skillnad från dvärgväduren jag haft innan. Fick inget bra intryck utav rasen och ingen heller som jag skulle rekommendera. Däremot är det möjligt att jag idag skulle fått ett annat intryck.

Skulle dock vilja ha rex, lilla tysk, holländare, teddyvädur och fransk vädur. Glad

[Gretchi]
0

Jag har haft en dvärgvädurblandning och resten har varit/är Lejonhuvade Dvärgvädurar. :)

Mina lejondvvs har varit/är välpälsade och krävit viss pälsvård mest under första året  - vilket är mysigt så länge kaninen också gillar det. ;) Tempramentet har varit riktigt fint på dom med, lugna och lätthanterade, utom hanen - han är aggressiv i buren/hagen. Men tror tempramentet beror mest på individen än rasen. ;)

Fridaaaa
0

#33 Ja det var nog indiviudellt precis som hos andra raser;)

Kassy
0

Har både dvärgvädur, vädurskorsning, lejonhuvad dvärgvädur, dvärgvädurkorsning & rex dvärgvädur och tycker alla är helt underbart mysiga! Vädurskorsningarna är till och med lite över sociala för sitt eget bästa, hehe x)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

MangoO
0

Jag har vädurskorsningar, en lejonkorsning, dvärgvädurar och en gotlandskanin.

Tycker mina vädurskorsningar är super härliga med energiska temperament och dvv är super gosiga. Lejonkorsningen har ett aggresivt temperament. Blev varnad att köpa gotlandskanin, att dom var aggressiva och svåra att få tama. Men min gottis är hur social som hellst! Jätte mysig (:

Jag kan mycket väl tänka mig dessa raser/korsningar i framtiden.

Jag har haft vädurskorsning, dvv och hermelin

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[ninnakm]
0

#1 Nu när jag är inne på en data, kan jag skriva lite mer, om vad jag tycker om raserna!

Lejonhuvad kanin är "min" ras. Har inte träffat på ett ända lejon som jag inte gillar! Älskar deras temperament. Pigga, fulla av bus och iver i Hage, sen i knät är dem världens goaste. Sen gillar jag att trimma, pyssla om dem och det är deras päls perfekt för.

Rex: Har hört av många som träffat på dem, att de inte är så trevliga. De räxar jag träffat på och den jag har, är inte alls så! Tvärt om, hon kom aldrig in i tonåren, riktig tuff tjej som som är social till tusen. Men det är ju som med alla raser, det beror på individ till individ. Pälsen är även super härlig och så gillar jag storleken.

Dvärgvädur: Jag har haft en dvärgvädur och om jag hade haft mer tid hade jag lätt haft en nu också. Hon  var verkligen underbar på alla sätt och vis! Sen mina kusiner som även är mina grannar hade en riktigt fin typad dvärgvädur som jag brukade hålla på med. Madagaskar var hon, hon var dock i tonåren, men innan tonåren var hon världens snällaste, så jag försökte jobba med henne, så hon skulle bli den där underbara kaninen som hon var! Dock dog hon, 6 mån gammal så kom aldrig dit.

Lejonhuvad dvärgvädur Mina kusiner/grannar hade en, som jag även tog handom som min egen. Han var underbar, tuff,  tålig dock dog även han sammtidigt som kaninen ova, pga. räv.

LinneaJohaanson
0

Vad dum man är. 
Har haft Franskvädur och Lilla tysk vädur också! Tungan ute

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Kaninlycka]
0

#30 Trist att du har så dålig erfarenhet från din systers avelskaniner och deras temprament.

Håller inte med, varken om tysk jättescheck eller hermelin.

Fridaaaa
0

#30 Hermeliner är INTE elaka?! Har träffat massor, inte en ENDA elak. dem du har träffat måste det ha varit fel på uppfödaren & kaninerna & aveln.

[Becca-]
0

#30 Hoppas verkligen du hittar en uppfödare som avlar på friska kaniner, så att du får uppleva hur Hermeliner och Tysk jättescheck verkligen är i temprament :)

Lans
0

Dvärghare: Har 5st. Underbar ras. Sociala och livliga. Passar utmärkt att hoppa med, vilket jag gillar. Nackdelen är väl att dom kan vara lite  sura ibland och kan ha problem med att sitta stilla ;) En fördel är att dom är små och söta även som vuxna. Tycker dom flesta andra raser tappar mycket av "sötheten" när dom blivit vuxna, det gör inte dvärgharar! Dom är lätta att ta med sig och man kan bära flera transportburar sammtidigt utan att armarna går av.

Dom kräver väl kanske lite mer än andra raser, men då får man ut så mycket mer av dom. En dvärghare behandlar man inte hur som helst.

Belgisk hare: Har bara haft en, men hon är helt underbar. Kelig och personlig. Storleken kan dock vara en nackdel. Det går åt mycket mat, och blir mycket skit! Och så är det inte allt för mysigt att försöka bära en stor kanin när den får för sig att sprattla.

Hon är väldigt orädd för saker som andra kaniner reagerar på, vilket är bra. Fast sen kan hon bli helt skogstokig av vissa småsaker. Hade jag haft plats och tid, hade jag helt klart skaffat fler än en!

Dvärgvädur: Har haft två stycken. Dom är lite för "klumpiga" för min smak. Fördelen var att båda var supersnälla. Ena var dock väldigt skygg och heltokig i sele, vilket var rätt trist.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

erika4ever
0

Hade en rex. när ja var liten men han dog av mask i magen(fluglarver)

Den hade jag  när jag var fem år, nu e jag elva och tjatar om en kanin men mamma eller pappa tycker att jag inte ska ha en kanin.

Dom säger att det luktar illa om man har den inne och att jag kommer glömma den om den är ute, men dom fattar ju inte att man inte kan glömma en kanin!  Men jag har en liten fråga! Luktar det illa om man har en kanin inne????

[Kaninlycka]
0

#43 Kastrerad Hane eller Hona? luktar inte illa. Men man lär ju städa i toalådan emellanåt i alla fall.

Lans
0

#43 Städar man ofta luktar det inte. Har min belgiska hare i min lilla studentetta och jag störs absolut inte av lukten.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Sweetienin
0

Jag har haft hermelin, holländare och dvärgvädur.

Hermelinen är en ras som jag är otroligt kär i. Mest är det väl utseendet som lockar. Men jag har nog inte heller riktigt funnit de individerna inom rasen som liksom klickar med mig. Men jag älskar verkligen rasen.

Dvärgvädurar är en ras som jag upplever som otroligt gosiga och sociala. Mina dvärgvädurar har alltid varit sådana som älskar att bli gosade med och klappade och sitta länge, länge i famnen och mysa.

Holländare är min absoluta favoritras av alla raser! De vill vara med överallt och är helt översociala. Älskar att mysa och få uppmärksamhet. De brukar vara så roliga att bara titta på också, eftersom de gör nästan allt för att få lite uppmärksamhet. Den perfekta rasen i mina ögon! =D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Fridaaaa
0

#43 Min hona luktar inte och hanen jag hade innan ett tag (som jag ej har nu) luktade inte heller:)

[Wera]
0

#43 Har två kaniner i min etta, luktar inte något. Jag städar en gång i veckan- så länge du städar ska det inte lukta, sen om kaninen kissar och bajsar jätte mkt kanske du ska städa oftare - vid behov. Marsvin ex. luktar mer (vad jag upplevt) :P

MajaL
0

Har haft (de jag just nu minns):

Hermelin - Lite för liten och sprattlig för min smak.

Dvärgvädur korthårig - Trevliga och mysiga, dock lite slöa ibland.

Dvärgvädur lejonhuvad - Mysiga liksom korthåriga, lite mera "liv" i. Tål inte pälsen dock.

Teddy dvärgvädur - Samma som ovan säger jag om denna rasen.

Rexpälsad dvärgvädur - Pälsvariant av rasen dvärgvädur, dock från olika stammar. Mycket trevlig ras. Min klara favorit! Mera kanin och inte så loja som korthåriga.

Angora - För mycket päls! Annars snälla.

Orange - Mysiga men något stora för min smak samt varierande temperament.

Belgisk jätte - Stora, lufsiga och mysiga.

Gottlandskanin - Trevlig ras, helt klart.

Fransk vädur - Som belgisk jätte, mysig och lufsig.

Skånsk hare - Jag funkar tyvärr inte riktigt med harar. Vi trivs inte. Jag är ingen har-människa.

Harkorsningar - Som ovan.

Dvärgvädurskorsningar - Oftast mysiga, varierande temperament, oftast inte så loja som kh dvv.

Blandade övr.  korsningar - Vill inte hålla på med korsningar längre. Växte från det, men när man var mindre var det så klart kul att se hur ungarna blev i varje kull.

Dvärg teddy - Tål inte pälsen, annars mycket älskvärd ras!

Lejonhuvad dvärgkanin - Tröttnar på pälsen. Lite varierande temperament.

Rex - Fantastisk ras på alla sätt och vis.

Hermelinkorsningar - Som hermelin.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kaninlycka]
0

#49 Diggar din beskrivning "mysig och lufsig". Helt klart den typen av kaniner som jag älskar. Kyss

Fridaaaa
0

#49 Digger med din beskrivning "mysig och lufsig" :D

MajaL
0

#50 & #51 Hihi. Skrattande

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MH1994
0

#39-41
min systers övriga kaniner är hur goa som hellst och alla oavsett ras behandlas lika. både Hermelinerna och de tyska jättescheckarna kom från mer än en uppfödare och i princip alla var lika otrevliga… bara två av de tyska jätte scheckarna de hade kan beskrivas som snälla och trevliga och det var 2 av de 3 första de skaffade…

en av hermelinerna atakerade mot en så fort den såg en, säger bara att det var tur att det var en burdörr emellan.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin

[Wera]
0

#53 Har haft 4 olika hermeliner från olika uppfödare + fått 3 hermelinkullar - inte en enda var otrevlig på något vis, jätte snälla allihop!! Och min kompis hade två hermeliner som också var snäll, från olika uppfödare. Så du måste bara ha mött på fel hermeliner :)

Fridaaaa
0

#53 Säger som #54, bara mött snälla hermeliner :)
Så det måste vara fel på dem du mött. Men du har dålig erfarenhet av dem men du behöver inte skriva ut det här, du ger fel bild av rasen till dem som inte alls har erfarenhet av rasen, och det är fel. Håll det för dej själv

Sozzo
0
  • Hermeliner
  • Lejonhuvade
  • Rexar
  • Dvärgväduar
  • tyskvädur
  • Belgisk jätte  och sedan några blandisar Skrattande
Nickel
0

Hermelinkorsning: En elak kanin som bets och revs hela tiden. Kunde vara mysig ibland, men väldigt sällan.. Hade inte blivit hanterad mycket innan jag fick honom, så kan nog vara därför.
Dvärgvädur: En mysig ras. Har haft ganska många och dom kan verkligen vara helt olika. Vääldigt slöa eller väldigt pigga, men alla ha varit snälla. 
Vädurskorsning: Väldigt lättlärd och tillgiven. Ska alltid vara med, helst sitta i ens knä. Mycket fart i honom.
Teddyvädur: Väldigt mysig. Älskar deras päls.
Lejonkanin: Var väldigt aggresiv i tonåren och hon levde inte så länge efter att hon kom ur den. Men var snäll hos andra men hemma var hon inte det.
Lejonhuvad dvärgvädur: Väldigt snäll, mer fart i än mina dvv. Gosig.
Skulle kunna ha alla igen men då välja bättre uppfödare till dom som inte varit så snälla. :)

#55 Det var lite det som var meningen med tråden. Att man skulle berätta vad man tyckte om raserna. Tror dom flesta vet att det beror väldigt mycket på hur dom blivit hanterade och hur deras föräldrar var hur själva ungen blir sen. Inte så mycket på rasen.  :)

MH1994
0

i första inlägget står ju "Vilka raser har du haft? (Har nu?) Vad var det  som var bra eller dåligt med den? Och ni skulle kunna tänka er att ha den igen?  :)"
Och att jag träffat elaka kaniner är ju någonting som varit dåligt med dem.
Säger inte att det inte finns elaka kaniner av andra raser också, har träffat elaka frassar och holländare men 99,99% av de kaninerna i de raserna som jag träffat har varit snälla

// Matilda

Satin

Fridaaaa
0

#58 Det jag menade var att du kunde skriva "dem hermeliner jag har träffat", du får det att låta som att alla hermeliner är elaka

MajaL
0

Får faktiskt instämma med #58 Här. TS efterfrågar ens erfarenheter. Nu har #58 en erfarenhet och den har hon rätt att framföra.

Hermelin-diskussionen har ni dessutom fått driva i en annan tråd. Håll den där tycker jag. Det blir lite tjatigt med samma upprepningar om och om igen i alla trådar så fort rasen råkar komma på tal… Alla har rätt till sina åsikter dragna av sina erfarenheter utan att andra ska börja hojta att man har fel osv.

Ta den där diskussionen i en egen tråd är ni snälla.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se