Vad ska jag köpa..
Hej alla.
Har en fråga.. När jag var liten hade jag kanin.. Och det var en jätte bra upplevelse.. Nu vill jag ge den upplevelsen till min dotter.. Men vilken sort är bra.. Jag vill ha en tillgiven och lugn Kanin..
Kan ni hjälp mig.. Skriv vilken sort ni tycker och varför..
Många kramar jenny
// Nyfiken Jenny
Dvärgvädurar är väldigt lugna och snälla :) Ganska så lagom i storleken också tycker jag, särksilt till små barn. Annars så gillar jag större raser så som Franskvädur dom är väldigt lugna och mysiga men blir ju väldigt stora och är jue inget man direkt kan gå omkring och bära på. Holländare är väldigt trevliga också.
Googla runt lite och läs om olika raser är mitt tips? :) Och försök sedan leta rätt på en seriös uppfödare som du kan fråga och kanske åka ut till och titta på dennes djur?
Hoppas du tillslut hittar det du söker :)
Om du ska ha en kanin till din dotter tycker jag helt klart att du ska ha en dvärgvädur. Dom är värkligen underbara på alla sätt. De lunga i temperamentet, tåliga med barn, lätta att hantera och i lagom storlek. Sen finns det jätte många olika färger och tekningar man kan välja bland ;) Det är i alla fall helt klart min favorit ras :)
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

tack för era förslag.. Glömde skriva att min dotter är nio år..
// Nyfiken Jenny
Dvärgvädur tycker jag också - tveklöst! De finns i många olika varianter, bl a lejonhuvade som är min egen favorit.
Dvärgvädurar är jättebra barnkaniner, lugna och snälla och lagom stora.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Lejonhuvad kanin är mitt förslag! Det är trevliga och lugna kaniner. Jag tycker att mina Dvärgvädurar har varit lite livligare, plus att Dvärgvädurshanarna ofta är lite översexuella
Inte så trevligt med en kanin som skvätter piss och rider på fötter…
Pälsvården på en Lejonhuvad varierar, en del behöver mycket kamning under ungdjursperioden, andra inte. Men uppfödaren kan säkert hjälpa er att välja ut en med rätt pälskvalitet.
Lejonhuvade kaniner kan enligt min erfarenhet ha mera varierande temperament. Man får vara mera nogrann med att försäkra sig om att föräldrarna har bra temperament.
Jag födde upp den rasen ett par år.
Jag kan bara säga en ras som jag verkligen rekommenderar och det är dvärgvädur.
Jag började med dvärgvädurar och sedan har jag provat många olika raser, de flesta vanliga kaninraserna. Men jag har återgått till dvärgvädur. Det är enligt mig den mest lämpade rasen, helt klart.
/Maja www.majakanin.com
Jag tycker Dvägvädurer är underbara. Fick själv min första Dvärgvädur när jag var runt 8-9. Hon var underbar. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Håller med om förslaget om dvärgvädur.
Det är en ras jag aldrig kan tänka mig att vara utan.
Helt underbara, kelsjuka och lätthanterliga (undantag finns alltid).
Jag har aldrig haft några problem med översexuella hanar, att de skulla rida på allt eller skvätta.
Och jag har mestadels haft just hanar.
Nästan Vilken ras? som helst funkar, bara man är noga med att välja en uppfödare som avlar på just temperament. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#10, så sant som det är sagt!
#7, håller med om varenda ord. Kommer inte ens att prova någon annan ras mer tror jag
.
Och jag håller INTE med om att Lejonen skulle ha varierande temperament… Och jag har haft ganska många, de allra flesta har varit trevliga.
dubbelpost, ids inte vänta. 
#12 Det är ju möjligt att du inte har erfarenhet av varierande temperament. Men jag födde under några år upp rasen och har till och med stött på ganska agressiva. Jag upplevde att deras temperament kunde vara väldigt varierande.
Men det är ju den erfarenheten jag haft av rasen.
Varför just Dvärgvädur? Varför ta den som rekommenderas som "första" kanin? Förstår om du vill ha en lugn och trevlig kanin, men förstår inte varför inte en Holländare kan vara precis lika lugn som en Dvärgvädur, om inte lugnare?
Tycker du ska hitta "din" ras, för det spelar egentligen ingen roll Vilken ras? man tar (finns undantag), för det är tempramentet som är det viktiga.
Sök runt på olika kaninraser och välj eran favorit. Leta upp en uppfödare som kanske kan hjälpa er att leta fram en kanin med en personlighet som passar er.
Mina förslag är Vädurskorsning, om dottern kanske är intresserad av Kaninhoppning?
En holländare, som är en mycket trevlig ras, och väldigt söt!
Om man vill ha en liten kanin, så finns det Hermelin som även den är en väldigt trevlig ras. Som tyvärr har fått allt för många förutfattade meningar om att den skulle vara agressiv och sur. Vilket inte stämmer alls.
Sedan finns det Fransk vädur som även dem är väldigt lugna. Passar jättebra som frigående kanin eftersom den är ganska stor.
Och eftersom din dotter är ganska stor, är det nog absolut inte något problem att hantera en sådan!
Lycka till!
Jag tillhör dem som varnar för hermelinkaniner. Min uppfattning grundar sig på ett 20-tal som jag har ägt själv och många många som jag har träffat och även burit på utställningar. Jag viker inte en tum från uppfattningen att det är en ras som ofta inte är bra mentalt. Därmed inte sagt att det inte finns trevliga individer!
Jag instämmer med #16 Min uppfattning är också grundad på många, många individer som jag själv ägt. Vi hade den rasen när jag var liten, under i alla fall 5 år. Jag förstod inte varför vi hade de då och inte nu heller. De var sprattliga och intenssiva. Vissa var agressiva. Dåligt psyke om du frågar mig också.
Visst finns det säkerligen även trevliga individer! Det tvekar jag inte på! =)
Men enligt min erfarenhet är majoriteten en ganska besvärlig och inte speciellt barnvänlig kanin.
jag kan rekomendera dvärgvädur men det e helt upp till dig :) Som sagt en dvärgvädur kan bli agressiv, alla dvärdvädurar är inte lugna i tempramentet, men kaninen blir som man "uppfostrar" den.
Jag har ungar på tre dagar som är blandning mellan Rex och Hoppkanin blandras.
Pappan som är Rex är otroligt snäll o öjdmjuk.
Skulle aldrig bitas och är lugn i famnen =)
Mamman är också en super snäll tjej.
Hon tävlar och är super duktig (pappan hoppar också lite).
Jag tycker verkligen att Rexar är underbara o perssonliga.
Dvärgvädur är en bra första kanin. Har haft 6 stycken kaniner och 4 av dom har vart dvärgvädurar. Just nu har jag 2 dvärgvädurar och dom är som dag och natt. Min hona är bara så surig, hatar att bli buren, attackerar ibland. Hanen är däremot väärldens snällaste, pussar och slickar på alla, springer ös på tomten, älskar att kela, helt underbar! Alla honor jag haft har vart ganska suriga. Så jag skulle rekomendera en dvärgvädurs hane, även fast de kan vara väligt juckiga och skvätter ofta kiss och så "/
Om du vill ha en tillgiven och lugn kanin skulle jag rekomendera dvärgvädur som de flesta andra ;)

Jag skulle säga den rasen som ni fastnar för och känner att det här är eran ras :) Jag har en liten blandning här hemma.
Lejonhuvad kanin. En liten tjej som är bitchig. Hon har ALDRIG bitits men hon fräser och så. Sen har min kompis dom underbaraste lejonen :)
Lejonhuvad dvv. Det är en dvv med lite längre päls runt rumpan och huvudet. Hon är helt underbar. Världens goaste tjej. Skulle aldrig göra en fluga förnär. Så var även min hane som gick bort för 2 månader sen.
Vädurskorsning. Har 2 st tjejer. dom är helt underbara. Sociala och vill vara med över allt. Även fast dom har spring i benen så kan dom gosa. Så om man vill ha en gosig men en aktiv kanin så är nog en vädurskorsning bra :)
Sen har jag även en harkorsning. Vissa kan ju vara spralliga och livliga. Men vissa är helt underbara som min kille. Han hoppar upp i knät, klättrar på en när man kommer. och är allmänt gosig :D
Men som sagt. välj den rasen du gillar och fastnar för :d
#16 och 17: Dem djuren har någon gång vid sin start på livet inte fått den kärlek eller uppmärksamhet den behövde. Den handlar absolut inte om rasen, utan hur den har hanterats och under vilka förhållanden som den växt upp.
Så att sätta förutfattade meningar på en ras i sig tycker jag är extremt "osjysst" emot rasen. Hermeliner är huuur goa som hellst bara dem hanteras på rätt sätt. Precis som med Rottweiler, som oxå har förutfattade meningar.
Allt handlar om ägaren.
#22: "Allt handlar om ägaren".
Svar nej.
Visst handlar det en del om hur man hanterar djuret i sig.
Men har djuret inte rätt förutsättningar, spelar det ingen roll hur mycket man försöker.
Är djuret då inte korrekt uppfött, efter dåliga linjer osv, så spelar det ingen roll om hur bra man är som ägare, för då är det inte alltid det går.
Men jag antar att du menar när djuret fått bästa förutsättningarna.
#23 Ja, menar såklart att djuret har föräldrar med bra temprament, och är korrekt uppfött. För det ska ju alla kelkaniner vara tycker jag.
#22 Jag tar det inte ta det personligt, även om jag skulle kunna göra det…
När vi hade hermeliner (bland annat) så var vi en familj på 5 personer som dagligen gick och gosade och pysslade med alla kaniner. Kärleksfullt, omsorgsfullt och varsamt.
Vi talar inte illa om rasen, vi delar med oss av våra erfarenheter.
Som #23 säger så handlar verkligen inte allt om ägaren. Jag tänker inte utveckla det hon skrivit, utan hon har formulerat sig mycket bra.
#24 Ja det är ju den förutsättningen som alla kaniner avsedda för kel bör ha. Tyvärr har inte alla den.
Oavsett åsikter och annat så går jag på mitt spår. Mina erfarenheter, andras erfarenheter som styrkt mina, samt det jag vet om aveln på hermeliner, gör att jag står fast vid det jag sagt. Det är ingen ras jag skulle rekommendera till barn.
Egentilgen finns det ingen ras som man kan 100% säkert säga är snäll och lugn.DEt varierar ju på olika kaniner.Men dvv,holländare,lejonhuvade och andra långhåtiga raser brukar vara snälla.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#25 Det var verkligen inte meningen att det skulle tas personligt!
Men jag tycker ändå det är på något sätt synd att man inte kan rekommendera den till andra, även fast man har dålig erfarenhet av den själv.
Men jag tycker ändå att man kanske inte behöver gå så långt att inte rekommendera den, utan kanske bara framföra att dem hermelinerna du stött på har varit "agressiva", eller var dem nu var.
På det sättet förstår den du hjälper att man ska "välja en hermelin med extra omsorg", så att man får en med bra temprament.
För om man skriver att man verkligen inte rekommenderar hermelin till barn, så kan det låta som om rasen inte är trevlig i allmänhet.
Jag hoppas du förstår vad jag menar, och detta är inte peronligt till dig utan till alla som står på den "sidan".
Hoppas du förstår vad jag menar! 
Har aldrig ägt en själv men tycker belgisk jätte verkar som en mysig ras, alla jag träffat har iallafall varit snälla och mysiga.
Kanske dock är lite stor till din dotter? Om hon vill bära runt på den och så ..
Jag förstår. Fast det låter väldigt konstigt enligt mig.
Jag och många andra jag träffat har bara dåliga erfarenheter av rasen. Jag vill ju inte rekommendera en ras jag själv inte skulle vilja skaffa åt mina barn.
Jag upplever just att rasen i allmänhet inte är trevlig. Så det är ju just det jag vill framföra.
Tråkigt att du tycker så..
För det är ju verkligen en minst lika trevlig ras som Dvärgvädur. Du kanske bara har haft oturen att få träffat dem som kanske inte haft bra förutsättningar att vara trevliga.
Hermeliner kan vara minst lika trevliga som dvärgvädur, har haft båda raserna och lika snälla har dem varit :D
Det handlar inte om rasen utan personligheten och ägaren:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det allra viktigaste tycker jag är att du köper kaninen av en uppfödare. Då vet du med all säkerhet vad du får och vad kaninen har för bakrund och så vidare. Köper man kaninen ifrån en djuraffär så vet man inte alls vad som hänt kaninen innan. Jag har en upplevelse att många djur ifrån djuraffärer är väldigt ohanterade.
Men det är bara vad jag tror, behöver inte alls vara så.
Min favoritras är ju självklart hermeliner. Tycker dem är underbara. De är inte för små och inte förstora heller. Tycker som ovanstående att det spelar ingen egentligen roll Vilken ras? du köper utan det beror på personligheten som sagt.
Det är viktigt att man passar ihop med sin kanin , just därför så är det viktigt att kolla runt efter olika kaniner och åka och se dom på riktigt. Då kan man fatta tycke om just " en kanin " ;)
#14 OK, du har haft aggressiva Lejon. Jag har haft en Dvärgvädur som jag inte kunde stoppa in händer till utan handskar…
Det enda vi kommer att kunna enas om i den här disskussionen är, att det finns bra och dåliga exemplar av alla raser.
Så till trådstartaren:
Välj den ras du känner för. Gå gärna på en utställning och titta på alla olika raser. Ta kontakt med en uppfödare av den ras du fastnar för, och fråga hur just dennes kaniner är. Du kan ju be att få tinga en unge efter den snällaste honan till exempel.
Sen så rekommenderar jag absolut en hane. De är jämnare i humöret, honor kan vara griniga under brunsten.
Men fråga gärna uppfödaren hur pappan är, om du väljer en hane. "Pissnissar" får ofta likadana söner. Antar att det är en hög testosteronnivå som nedärvs.
LYCKA TILL MED ER NYA FAMILJEMEDLEM!
#31 Ja det är ju din åsikt. Men jag bodde ändå i en familj som födde upp denna rasen under så pass många år att jag känner att jag har stadiga grunder för min uppfattning.
Jag betvivlar inte alls att det finns undantag. Det finns säkerligen trevliga också.
Men nej, jag skulle inte rekommendera den som barnkanin.
Jenny, en teddy el riktigt myspälsad ( sk peking/överpälsad lejonhuvad), dvärgvädur är mitt tips?..
Har i o f endast haft en men han var en riktigt underbar tomte, så go o snäll. Lite behov av borsthjälp kan väl vara mysigt i den ålder som din dotter är.. en mysstund oftast Min borstade jag ca 1 gg/vHan var mkt renlig o ej översexuell men tjejintress ofcourse
Lycka till med val av kanin
#35 Hermelin är en bra barnkanin, precis som många andra raser. TS fråga Vilken ras? hon skulle köpa, inte vilken hon skulle "undvika".
#37 Själv tycker jag att hermelin är för livliga (Det är från individ till individ, men många). :) Ingen nybörjarkanin tycker jag. Men absolut, rolig ras.
Dock kanske dvägvädur är lugnare i tempramentet och mer barnvänlig.
Mer nybörjare. Det var t.ex min första kanin.
Klart mycket hänger på ägaren. Fast nej.
Köper man från dåliga uppfödare som inte tar hand om eller tar hand om kaninerna fel kan man få otroligt dåliga individer.
Sen kan man ju bara inte lägga av att "tämja" kaninen bara för att
den är tam och gosig. Då skiter ju sig allt.
Men väldigt mycket hänger på uppfödare och föräldrar.
Ägaren tar ju över kaninen vid ca 8 veckor och då ska kaninen vara tämligen tam.
Och TS jag rekommenderar som överstående Dvärgväduren.
Dvärgväduren rekommenderas som bra barn kanin just för att
det är det den är. Och det är lite det den är känd för.
Dvärgvädurar är verkligen super perfekta.
Lugna, tillgivna, keliga men kan också skutta runt och vara pigga.
Majoriteten av dvärgväudrar är genom snälla. Men det finns alltid
motsvarande som är ett rent h'lvette rent ut sagt. Men så är det med alla raser. Dvärgvädurar är även lagom storlek och vikt för ett barn på 9 år. Jag fick min första kanin när jag var 9 år. Han var en dvärgvädur. Och om han var perfekt. Den andra vi köpte till min lillebror har vi kvar än och aldrig i mitt liv har jag träffat på en så kelig kanin någonsin. Dvärgvädurar är jätte bra.
Hanar kan även vara bra som första kanin så det inte kan "råka" bli ungar med kompisens kanin. Eller att vissa honor blir suriga vid brunst vilket man slipper vid hanar.
Jag har aldrig haft en skvättande dvärgvädur.
Men om man nu skulle råka få en sån så brukar det försvinna vid kastrering.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#22, jag har vid flera tillfällen haft kullar med dvärgvädurar och hermeliner i burarna bredvid varandra. När man skulle mata dvärgvädurarna fick man hålla upp armen för att inte ungarna skulle ramla ut. Alla ville vara först framme för sin klapp och sin mat. När jag sedan öppnade dörren till hermelinburen sa det smack smack när vettskrämda ungar flög åt alla håll in i väggarna… Självklart ägnade jag mig mer åt hermelinungarna eftersom de uppenbarligen behövde det mer, men ändå jämnades inte skillnaderna ut.
Jag har som sagt haft en hel del hermeliner (jag skrev 20, men det är fler, och då är det de vuxna jag räknar) och vääääldigt många dvärgvädurar (flera hundra vuxna). Jag har även i många år fått frågor från diverse människor som har problem med sina kaniner. De flesta kaniner som är extremt rädda och/eller bits är hermeliner. Och detta trots att det inte längre är någon vanlig ras att ha som kelkanin (undrar just varför?!).
Då jag lämnar temperamentsgaranti på mina djur anser jag det helt omöjligt att föda upp hermeliner. De är små och de är söta. Jag har bilder på dem, det räcker för mig
.
Jag har gett min tes. Det är så trist när det ska leda till diskussioner. Har inte lust att diskutera detta mer, för det leder ändå ingen vart. Men jag har framfört mina råd och tips? nu och önskar trådskaparen lyckatill med valet av ras och kanin!
#41 Trådstartaren är nog ivägskrämd för länge sedan…
#42 tror jag med,men det är för att folk inte kan hålla sig till tråden
Förlåt om vissa syftar på mig om när det gäller att inte hålla sig till tråden, men det handlar ju ändå om vad hon ska välja. Och jag tycker att man inte ska "håna" raser för att dem inte är barnvänliga.
Men nog om det, jag rekommenderar ändå Hermelin som en bra första kanin, som sagt.
Liten att bära, söt (ser ut som en kaninunge hela livet), och väldigt snäll.
Tycker det är tråkigt att Dvärgväduren rekommenderas av så många, när det finns över hundra andra raser som är minst lika goa, om inte mer. Men, men..
#35, Och varför avla vidare på agressiva hermeliner. Om man märker att ens avlesdjur är agressivt och inte mår bra är det ju inte så konstigt att ungarna oxå blir det. (?)
#44 Nej det var det jag menar, att man inte ska tracka ner på raser, utan skriva den man rekommenadera, inget annat :)
Själv hade jag en jätte kelig hermelin som bara sökte efter uppmärksamhet, nu har ja en blandning mellan dvv/hermelin o hon e den vildaste kaninen jag haft, ibörjan va hon rätt agressiv o gick inte att bära henne, men nu kommer hoppar hon upp i knät o man kan bära henne kortare stunder =)
Så får man en agressiv/vild kanin så är de bara att träna den:)

nej då.. jag är inte i vägskrämd.. jag är kvar.. Läser allt ni skriver.. ler.
// Nyfiken Jenny
#44 Trodde vi avbrutit den diskussionen, eller försökt i alla fall…
Men det är faktiskt en fråga att ställa till de som föderupp hermeliner som har fel gener och temperament. Eftersom det finns så gott om hermeliner med det temperamentet så bör ju uppfödarna vara många.
Att framhäva i en diskussion att en ras skulle ha fått förutfattade meningar är enligt mina ögon att öppna diskussionen kring det.
Tror inte någon har som avsikt att "tracka ner på en ras" utan snarare att man vill informera TS om Vilken ras? man verkligen tycker är lämpligast.
Det är uppenbart att somliga tagit en viss ras i "intenssivt beskydd", men det kan även hetta upp en diskussion att göra det. (Syftar på #22).
#48 Håller med dig helt att det är synd att uppfödare fortsätter att avla på sådana djur. Men vad grundar du dina åsikter om att det finns gott om hermeliner som är agressiva? Har du träffat alla?
Aja, vill iallfall be om ursäkt till alla och även trådskaparen, om jag har startat en olämplig disskusion i denna tråd.
Tycker att vi avslutar den nu.
Önskar nu lycka till med kaninköpet och hoppas att du hittar just din ras! Kanske någon väldigt ovanlig? Det är ju alltid kul att prova något nytt. 
#49 Som sagt så grundar jag mina åsikter på över 5 års uppväxt med rasen samt ca 15 år med möten av många hermeliner.
Jag har inte träffat alla (vilket vi ju förstår är totalt orealistiakt). Men jag har träffat ett par hundra skulle jag gissa.
#50 Jag har träffat massa hermeliner, aldrig mött på en aggresiv, visst sprattliga men det kan alla raser vara:) Men skapa gärna en annan tråd om detta ska fortsätta diskuteras
TS: dvärgvädur med rexpäls finns ju också om ni vill ha en lite mer speciell kanin. Rexen är också trevlig, många som har dem frigående och får hundbeteenden på dem :) Jag hade själv dvärgvädur när jag var liten, helt perfekt han med.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
jag tycker holländare är väldigt snälla,har inte träffat så många men har fått ett bra intryck av dom :)
Jag röstar på holländsk kanin! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Du kan ju alltid fråga din dotter vad hon skulle vilja vara intresserad av :) Hon kanske hade tänkt att hoppa med den eller bara ha den som kel kanin?
Jag tycker du själv ska söka runt på olika raser, kanske köpa en bok om kaniner för att se vilken ni gillar bäst, till utseende. Sen kan ni ta reda på, hur är denna rasen? Passar den oss? Klarar vi av att ta en kaninunge eller ska vi ta en vuxen kanin vi vet är i bra temperament? Hur små är barnen? Klarar de av att bära en stor kanin eller ska vi ha en dvärgras?
Detta är frågor jag tycker man ska ställa sig själv när man tittat efter Vilken ras? man ska ha, jag hittade mina raser för jag föll för utseendet, Lejonhuvad kanin för deras fina man och Liten rex för deras underbara päls! Har bara haft positiva erfarenheter av båda raserna, lejonen otroligt keliga och mini rexarna livliga och glada!
Lycka till med ert sökande!
Jag har haft flera olika kaniner och jag har två olika sorter nu. Jag är 40+ och har två barn bla en yngre flicka. Köpt 2 teddydvv utav en underbar uppfödare och de är ljuvliga i sitt sätt att vara. Var i en zoo-affär i före helgen och min dotter föll för en hermelinkorsning
. Denna lilla ljuvliga varelse på 8:a veckor bor inne och är mycket lös. Inte en plutt utanför buren, kommer när vi kallar på honom, är jättegosig, går att hålla lätt, är urrolig!! Är mao en toppenkanin enl mig. Vi får många pussar!!
OBS!! Det finns flera ungar ur samma kull på Göteborgs zoo i Göteborg NU!
Vill bara rek det.
Lycka till/c
Vet att många rekomenderar Dvärgvädur för dom är så snälla och sociala. Men dom har ett otroligt stort energi behov kan jag säga! har 3st nu, och har haft dvv sen -05, och Det jag lärt mig är att dessa kaniner bara måste ha sällskap hela tiden! dom klarar inte av att sitta i en bur en hel dag. utan måste få vara med hela tiden. Nu e det ju självklart att kaninen ska få vara med hela tiden iallfall, men ville bara påpeka detta att Dvärgväduren vill ha väldigt mkt uppmärksamhet (;
Jag skulle säga att lejonhuvad är "bästa" första kanin. Inte så stora, barn tycker oftast dom är otroligt söta vilket dom är, och dom är inte små energi knytten som dvv :P
Detta gäller nu inte ALLA dvv, utan det är min åsikt och syn på det:)
#58 Oj, så har inte alla dvärgvädurar jag träffat varit. Mycket sociala, men inte så mycket energi som du beskriver. :)
#59 hm okej :P Mina dvv har aldrig kunnat sitta inne i en bur utan passat bäst som lösa inne kaniner annnars blir dom "deprimerade" lite svårt att förklara men dom har inte mått bra av det :P
men det kanske är mina kaniner som är bortskämda o lite knasiga x)
#60 Haha, ja kanske det. :)
#58 Så är det med alla kaninraser, det är individuellt hur mycket sällskap dem vill ha =D
TS: Följ dit hjärta, och välj kanin efter personlighet inte ras:D