Vad är min kanin för ras?
Hej
Jag har en kaninunge tjej som jag inte vet är för ras. Jag har fått höra att den är cirka. 8 veckor gammal, och den väger ungefär 800 gram. Den ser ju också lite harliknande ut smal kropp lite utåtstående röda ögon. Ganska spralligär den också.
Vad tror ni det är för ras och hur stor kommer den att bli? Lägg gärna in en bild på Vilken ras? ni tror det är!
Ser ut som en dvärghare, ev. hermelin. Kanske en blandning därimellan?

Ser ut som en hermelin, men med för stora öron.. Så det är nog nån blandning kanske..
Hm. Jag skulle gissa på hermelin. Men som Hopi sa så ser öronen lite stora ut.. Hemskt söt var den i alla fall!

Ja, jättesöt!!! Kan det kanske vara dvärgvädur i henne oxå tro?
Tror ni att det är en blandras då jag tycker den mest ser ut som dvärghare av det jag har sett kan det inte vara en större ras då som belgisk hare?
Har du någon bild när hon "sitter" ? Man brukar se om det är mkt hare på kroppen då.
Myriis: Det behöver ju inte synnas om den andra föräldern varit en ras med bedrövlig kropp, ex dvv, fastän den andra föräldern vorit ren dvärghare ;)
Tror nog det kan vara en korsning med dvärghare i, men det kan man ju inte vara helt säker på. Svårt att säga hur tung den kommer att bli då man inte vet vad föräldrarna var för ras/korsning. Men som ex. så har jag en kanin som är till hälften dvärghare, och hon väger över 2kg.
#7: Iofs ;)
Jag tror det är en dvärghare/hermelin och någonting.. :p

Ser ut som det är dvärghare i henne iaf, om inte renrasig så korsning med dvärghare.
#11 oj vad lik den var min bara lite kortare öron

Dvärghare/hermelin?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Marsviin: Ja visst är dom bra lika varandra, din och min kanin! ;)

Påpinner lite om min Albin, som faktiskt är en renrasig dvv.. Jag tycker att Albin ser ut som en blandning mellan dvv och hermelin, trots att han är renrasig.. Kan dock finnas hermelin långt bak i hans släkt eftersom han inte har stamtavla, men jag vet hur hans föräldrar ser ut..
Iof, så börjar Albin få en rundare dvv-kropp nu, men såg lite ut som kaninen på bilden när han var yngre :)

Matilda_91; Just därför som jag tror att Marsviins kanin är blandning mellan Hermelin och Dvv! ;)
#16: Har han hermeliner i släkten så är han ingen dvv. Fastän föräldrarna skulle vara runt 1,5kg och ha hängande öron så betyder det inte att de är renrasiga ;)
#16 Albin är så himla söt<33
#8 Om hon är 8 veckor gammal och är så pass stor som hon är jämfört med handen på bilden så skulle jag gissa på att det är ngn större ras i henne också.
#20 jag tänkte också att det kunde vara en större ras. För är inte vuxna dvärgharar lika stora ungefär som min unge?
Själv tycker jag inte alls det ser ut som en dvärghare.. Skrev nyligen en artikel om dom och då lärde jag mig en hel del om hur dom ser ut. En vuxen dvärghare ska väga 0,7-1,3 kg så ungen är väl lite tung? Och en dvärghare har lång hals, långsmalt huvud och smala framben.
Tror att det snarare är en korsning med hermelin i sig i så fall
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Dvärghare är det knappast i honom, för i stort sett har bara uppfödare dvärgharar och man hittar inte en dvärghare i en djuraffär tex. Tror han helt enkelt är en hermelinkorsning, en kanin som inte är efter utställningskaniner brukar inte vara så rastypisk. Och han kommer förmodligen puffa ihop sig lite mer snart och bli lite rundare. Här e bilder på min Ploppen 12 veckor samt 8 månader gammal. Inte bästa bilderna att visa med, men du ser väll lite i alla fall.