En dag i era kaniners liv
Hur ser en vanlig dag ut för era kaniner? =)
Mina kaniners dag börjar med att dem får mat. Candy ca 08.15 och får vara ute i ca 20 min, Roxy ca 08.30. Till "frukost" får dem pellets, en bit morot, hö och såklart vatten. Efter en kort gosstund ´stängs burarna och jag sticker till skolan.
När jag kommer hem får kaninerna nytt vatten och hö om det är slut. När jag kommer ut igen, ca tio minuter senare får Roxy en grönsak, idag broccoli, och sen ut i rasthagen.
Candy får också en bit broccoli och får vara med mig nere i vardagsrummet.
Efter ca 2 timmar får Candy gå in i buren igen och jag går ut och hälsar på Roxy, samt bjuder på en grönsak. Efter det går jag till affären eller liknande.
När det börjar bli mörkt tar jag in Roxy får rasthagen. Vi kelar en och "pratar" i ca en halvtimme och så får hon lite gott att äta. Sen går jag in till Candy och låter henne skutta i köket ca 40 min medans jag gör iordning och äter middag.
När klockan är ungefär halv åtta går jag ut till Roxy igen. Jag ger henne en bit knäckebröd och sen går vi på promenad i sele. Promenadren varar ca 20 minuter. När vi kommer "hem" kelar vi en stund och säger "godnatt" samt nytt vatten ges.
När jag kommer in igen runt åtta får Candy vara ute ca 3 timmar. Sen gosar vi ganska länge och tillsist sätter jag in henne i buren och hon får något att gnaga på.

Hm.. dagarna ser rätt olika ut för mina kaniner, ibland är jag med dem nästan hela dagen och kelar, går ut med och så.. ibland hinner jag helt enkelt inte, då får dom bara mat och vatten och några pussar innan jag rusar iväg :)
Men jag kan beskriva gårdagen :)
Klockan åtta fick kaninerna pellets, hö, vatten och en äppelhalva var innan jag åkte till skolan. Jag öppnade också luckan till Gizmos Hage. När jag kom hem vid tre ungefär släppte jag lös Albin en stund medans jag mockade ur båda burarna. Sen bar jag ner Albin till den stora hagen och satte på Gizmo selen för att gå en promenad i trädgården. Vi strosade runt ett tag men Gizmo ville hellre kela så jag tog av henne selen. Vi satt mest och myste i solen, härligt! Smilla var också med och låg och slumrade intill mina ben. Efter en timme i knäet tröttnade Gimzan och skuttade ur min famn och iväg mot burarna, hon hade fått energi av allt mysande och gjorde höga glädjeskutt på gräsmattan. Tillslut lyckades jag locka till mig henne med lite persilja. Senare på kvällen gick jag ner och hämtade upp Albin. Jag gav kaninerna mat och morötter och stängde åt Gizmo vid tiotiden :)

Det är olika från dag till dag vad jag gör med holgisen :)
men beskriver igår =)
klockan 07,15 går jag första gången ut idag var jag lite sen så det blev bara lite kel och mat, vatten o hö. När jag kom hem från skolan ca 14,30 går jag ut en stund med honom ca 30 minuter. sedan får han mer hö o nytt vatten. Senare på kvällen går jag ut kelar och leker idag spelade vi fotboll.. (han puttar på bollen me nosen och blir överlycklig så ort den rör sig) sedan säjer vi godnatt och går o lägger oss =D

Jag vet inte så noga vad mina kaniner gör borta i sina burar när inte jag är med, men en sak vet jag iallafall: Herr Sabian börjar numera sin dag med att öppna sin bur och gå ut.
Jag började märka detta för ett par dagar sen. Grejen är att Sabian är lös i den inhängnade kaningården för det mesta, så jag trodde först att jag mindes fel att jag stängt in honom för natten. Men de senaste två morgnarna har han varit ute och jag VET att jag stängde om honom på kvällen.
Fast Sabian gillar ändå sin bur. Ofta sitter han i den fast den är öppen. Det är väl mysigt att sitta i halmen och slippa bli blöt om tassarna, bara dörren är öppen så man vet att man kan gå ut när som helst!
Vira har fullt upp, så vad hon gör på dagarna kan jag också gissa mig till. Hon passar fem små bebisar som kilar omkring i buren och provsmakar på allt! Även Flora har fullt upp med matning av sina, och ännu mer busy blir hon snart då de börjar fara omkring. Om ca en vecka, skulle jag tro.
Sätter in en bild på bebisarna som de ser ut idag! 

Kan berätta hur det går till på helgen hos oss :)
09.00 får Moses sin frukost
10.00-13.00 står burdörren öppen, så han får skutta om han vill!
13.30-14.30 rastning utomhus
14.00-16.00 står burdörren öppen, så han får skutta om han vill!
16.00-18.00 får han vara lite ifred (vilar gärna!)
18.00-18.30 hoppträning
19.00-22.00 står burdörren öppen, så han får skutta om han vill!
22.00 får Moses sin kvällsmat, då säger vi även godnatt :)
Ungefär så är det ;) Det är ju inte exakta klockslag och jag gosar naturligtvis med min kanin när han är ute och skuttar i vardagsrummet :D

Olika men en vardag för han.
- 06.30 Hampus får skutta
- 07.20 Får frukost och bur dörren stängs
- 14.00 Bur dörren öppnas, får mellanmål + kel
- 15.00 Lite mer kel, ev. klorna klipps eller borsta
- 21.30 Kvällsmat och burdörren stängs
Så här ser det ut ungefär. Olika. Och klockslagen är inte exakt. Självklart gosar jag med han fler gånger och så :)