Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 843 ggr
bonnmora
0

Oväntade kaninbäbisar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 16 feburari var jag till Borås och hämta hem nya kaniner, bla En dvärgvädur hona vid namnet Trinity. Redan när jag fick henne har jag tyckt att hon var rund, prata med uppfödaren som sa att hon fått mycket mat i vinter för att det varit så kallt, samt att hon kan ha blivit tjuvparad med att det knappast var troligt då hon bara var sur på hankaninen. Blev bara rundare, fast jag försökte banta henne….stackare….. Så i Lördags morse när jag kom ut till kaninerna så fanns två döda kaninungar vid hennes matskålar och ett bo med med minst 3ungar livs levande! Så kul med kaninungar!! Ska prata med uppfödaren och se om jag kan få reda på vem pappan är? Hoppas på en med stamtavla så ungarna också kan få det!

KajsaM
0

Hehe, rooligt med oväntade bäbisar ;) Undra vem som är pappan? ;)

Iram
0

Oj, grattis!!! Vilken rolig bonus du fick med den kaninen!

Hopi
0

Vad roligt! =) Undrar vad det blir för färger på dom små då? Och vad det kan vara för pappa..?

Frida-L
0

Grattis!

Jojsan
0

skojigt :D

bonnmora
0

Har tittat i boet nu 3 stycken är det troligen Isabella färgade. Jätte pigga! Har mailat förra ägaren men hon har inte hört av sig ännu. Om någon är intresserad av en unge redan nu går det bra att tinga enGlad. Vet dock inte som sagt vem pappan är än, så vet inte om de kan få stamtavla. Så jag återkommer med info om pappan så fort jag får reda det!

kanin
0

Kul med oväntade småGlad

bonnmora
0

I morse när jag kom ut till kaninera hitta jag en av ungarna död. Troligen kommit ur boet och frusit ihjälGråter Men de andra ungarna är pigga hoppas de håller sig i boet ett tag till bara….

Pappan till ungarna är Trinitys son Stampe, Isabella färgad. Han är inte stamboksförd men har stamtavla. Farfarn till ungarna är inte heller stamboksförd. Så det blir stamtavla på ungarna men det går inte att stamboksföra dem, om inte den nya ägaren har stamboksfört farfarn, får reda på det snart.

KajsaM
0

Synd att en hade frysit ihjäl, men hoppas att dom andra klarar sig! :)

kanin
0

Hoppas att de andra överlver.

Firestorm
0

Men det e inavel då? Jaja, jättekul med ungarna i alla fall! Skrattande
Ska du behålla dem själv? Förväntar mig för övrigt att bli överöst
med bildder! XD

bonnmora
0

Ja det  blir inavel, fast med ett finare ord heter det linjeavel. Linjeavel menas med att man parar djur som är besläktade med varandra för att behålla eller förstärka vissa drag hos djuret. Det är så olika raser har kommit till. De är till salu.  Men ska kanske behålla en av ungarna om farfarn är stambokförd. Ska försöka ta några bilder på ungarna i helgenSkrattande

Firestorm
0

#12 Det var med sådan "linjeavel" bettfel och andra ärftliga deffekter uppstod. Det är kanske inte jättefarligt en gång, men fortsätter man att inavla kommer det sluta med någon slags effekt, bra eller dålig vet jag inte, men det kan lika gärna vara dålig som bra. Jag anser i alla fall att man inte ska skapa en massa konstiga mutationer.. Men endå, no offence ^_^

SaraB
0

Firestorm, det var inte hon som parade honan, som det står i nr1. Själv ärjag cokså emto inavel och linjeavel ;)

bonnmora
0

#13 Ja jag tycker inte heller om att man inavlar/linjeavlar om man inte vet till 100% vad man gör och bara gör det en gång. Men hon blev ju som sagt tjuvparad.Kommer inte i fortsättningen att hålla på med det, pga risken av ärftliga deffekter.

bonnmora
0

Här är en bild på ungarna 1vecka gamla. Ser ut att bli Isabella färgade Glad

SaraB
0

guuuud va söta :D

[Eichan]
0

aww… så söta!!! :D

amand
0

Åhh vad fiina! :D

ciss
0

Vilka fina! Trinity var ju också jättefin.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Eichan]
0

fler bilder? :)

bonnmora
0

Kommer fler bilder snart, de har ju öppnat ögonen nu, så söta!Glad

Othello
0

Nämen så söta <3

bonnmora
0

Har tagit nya bilder på ungarna, så underbart söta, svårt att få en bra bild, de skuttar ju iväg hela tiden Glad, men fick några rätt bra i alla fall.

bonnmora
0

en till

bonnmora
0

och en till

bonnmora
0

och kanske den sista

ciss
0

Åh!

www.frihetenskaniner.se

bonnmora
0

en till bara…

bonnmora
0

De är till salu om någon är intresserad. Mer info finns på min hemsida www.hogsaterskaniner.se eller maila felicity134@hotmail.com

Tina-A
0

Vad underbart söta dom är! Grattis :) Dom är så fluffiga att dom nästan ser ut som gosedjur ;) Hoppas du hittar bra hem åt dom små liven

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

senna
0

Bonnmora -  Fy vad söta ungar :D . Man dör ju nästan! vad är de för raser? :)    . lycka till med ungarna och ditt försäljande! 

MVH Senavere

KajsaM
0

Åh vad söööta!! Underbara

ciss
0

Helt underbara!

www.frihetenskaniner.se

bonnmora
0

Senavere, det är dvärgvädur ;-)

bonnmora
0

En unge är tingad! om någon utav dem är hona. Glad

bonnmora
0

En ny bild på ungarna tagen idag Glad

bonnmora
0

Finns fortfarande en unge kvar om någon är intresserad  ;-)